ده معضل اصلی آموزشی حوزه فناوری اطلاعات از زبان محمد نصیری توصیه‌هایی برای کنترل دیابت در ماه رمضان هفتمین دوره رویداد پردیس سامیت روز ۱۵ اسفند در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد. بررسی تخصصی چرخ خیاطی جک مدل f10

سئو چیست و چه اصول و تکنیک هایی دارد؟

شما هم از آن دسته افرادی هستید که برای کسب و کار خود وب‌سایت راه‌اندازه کرده‌اید، ولی بازخورد خوبی از آن نمی‌گیرید؟ درست است که کیفیت طراحی وب و رعایت اصول استاندارد آن از اهمیت بالایی برخوردار است، ولی در رابطه با موفقیت وب‌سایت‌ها فاکتور دیگری نیز وجود دارد که در این مسئله نقش دارند. تنها طراحی وب و قرار دادن محصولات و یا خدمات کسب و کارتان در سایت، موجب کسب درآمد برای شما نخواهد شد.

شما هم از آن دسته افرادی هستید که برای کسب و کار خود وب‌سایت راه‌اندازه کرده‌اید، ولی بازخورد خوبی از آن نمی‌گیرید؟ درست است که کیفیت طراحی وب و رعایت اصول استاندارد آن از اهمیت بالایی برخوردار است، ولی در رابطه با موفقیت وب‌سایت‌ها فاکتور دیگری نیز وجود دارد که در این مسئله نقش دارند. تنها طراحی وب و قرار دادن محصولات و یا خدمات کسب و کارتان در سایت، موجب کسب درآمد برای شما نخواهد شد.

سئو (SEO) چیست؟

سئو (SEO) مخفف عبارت Search Engine Optimization است. این عبارت را در زبان فارسی می‌توانیم  «بهینه‌سازی موتور جستجو» ترجمه کنیم. سئو روشی است که موجب افزایش کمیت و کیفیت ترافیک وب‌سایت شما شده و این کار از طریق توجه به الگوریتم‌های موتورهای جستجو قابل انجام است. حسین روشنایی (roshanayi.xyz)  متخصص و مشاور سئو درباره  اهمیت سئو: ” میزان بازدید وب سایت بیشتر می شود چون هر چقدر صفحات وب سایت بیشتر منطبق بر اصول سئو باشند، هنگام سرچ کاربران با موضوعات مرتبط، بیشتر در معرض دید آنها قرار می گیرید و طبیعتا بازدید وب سایت افزایش پیدا می کند.”

به بیان دیگر مجموعه‌ای از کارها انجام می‌شود تا رتبه وب‌سایت شما در نتیجه‌ی موتورهای جستجو، به جایگاه خوبی رسیده و همیشه جز اولین‌ها قرار بگیرد. به مجموعه این اقدامات به طور کل سئو گفته می‌شود.

برای فهم بهتر سئو بهتر است با ذکر یک مثال روند کار موتورهای جستجو را بررسی کنیم. به طور مثال شما به دنبال بهترین آموزشگاه‌های رانندگی تهران هستید. این عبارت را در گوگل و یا هر موتور جستجوی دیگری سرچ می‌کنید و پس از آن به شما یک لیست طولانی از آدرس وب‌سایت‌های مختلف که به عبارت سرچ شده شما مرتبط است، توسط موتور جستجوی مذکور داده می‌شود. گوگل و یا هر موتور جستجوی دیگری توسط الگوریتم‌های خاصی به جستجو در بین لینک‌های موجود در بستر اینترنت می‌پردازد و سپس مرتبط‌ترین آن‌ها را به شما نمایش می‌دهد. حال این که وب‌سایت شما در رتبه‌های اول لیست نتایج قرار بگیرد یا خیر، به سئو سایت برمی‌گردد.

سئو داخلی

سئو داخلی و یا سئو On‌-Page به اصول سئو در داخل سایت مرتبط است. سئو داخلی مجموعه اقداماتی در داخل سایت است که برای بهینه‌سازی محتوای آپلود شده در سایت و کدهای HTML انجام می‌شود تا رتبه سایت مدنظر در موتورهای جستجو ارتقا یابد. مواردی چون تگ هدینگ، تعریف کلمه کلیدی، استفاده از تصاویر مناسب و مرتبط و با کیفیت، تگ عنوان، تگ توضیحات متا، سرعت بارگذاری، اشتراک گذاری، محتوای مخاطب پسند، محتوای یونیک و قابلیت نمایش سایت در هر وسیله ارتباطی اعم از لپ‌تاپ، تبلت، گوشی و … و یا به بیان دیگر ریسپانسیو بودن سایت در زمره سئو داخلی قرار می‌گیرد.

سئو خارجی

سئو خارجی و یا سئو Off‌-Page به مجموعه کارهایی گفته می‌شود که در خارج از وب‌سایت شما انجام می‌گیرد تا رتبه سایت در موتورهای جستجو ارتقا پیدا کند. سئو خارجی را می‌توان تبلیغاتی که در بخش‌های دیگر دنیای وب برای وب‌سایت مذکور انجام می‌شود، نیز دانست. به طور مثال تبلیغات سایت در دیگر شبکه‌های اجتماعی و یا ایمیل مارکتینگ از کارهایی است که به سئوی خارجی مرتبط است.

تکنیک‌های سئو

سئو دارای روش‌ها و تکنیک‌های مختلفی است. برخی از این تکنیک‌ها استاندارد و برخی از آن‌ها ریسکی و خطرناک هستند. به طور عمده تکنیک‌های سئو به سئو کلاه سفید، سئو کلاه سیاه و سئو کلاه خاکستری تقسیم‌بندی می‌شود که در ادامه به معرفی هر کدام از این تکنیک‌ها پرداخته‌ایم.

سئو کلاه سفید

سئو کلاه سفید مجموعه‌ای از تکنیک‌های سئو است که به صورت استاندارد و اصولی انجام می‌شوند. به کمک سئو کلاه سفید کاربران واقعی و هدفمند به وب‌سایت جذب می‌شوند و همین امر موجب قرار دادن وب‌سایت در ایده‌آل‌ترین حالت خود می‌شود. سایتی که توسط اقدامات مرتبط به سئو کلاه سفید سئو شده باشد، به طور هم‌زمان هم رضایت کاربران و هم رضایت موتورهای جستجو را به دست می‌آورد.

برخی از مهم‌ترین اقداماتی که در سئو کلاه سفید انجام می‌شود، استفاده درست از کلمات کلیدی، لینک‌دهی به دیگر وب‌سایت‌ها و یا خود وب‌سایت، استفاده از آدرس صفحات کوتاه و خوانا، بهینه‌سازی تصاویر سایت، استفاده از تگ متا برای تصاویر، ریسپانسیو بودن سایت، به‌روزرسانی محتواهای قدیمی، بک‌لینک‌ها و آپلود محتوای یونیک در سایت است. درست است که نتیجه این اقدامات دیر دیده می‌شود، ولی نتیجه آن‌ها همیشگی بوده و کمترین درصد خطر را برای سایت خواهند داشت.

سئو کلاه سیاه

سئو کلاه سیاه، نقطه مقابل سئو کلاه سفید است. سئو کلاه سیاه شامل اقدامات غیرقانونی از نظر موتورهای جستجو برای ارتقا رتبه وب‌سایت است. استفاده از روش‌های سئو کلاه سیاه مدت زمان کمتری برای رسیدن به نتیجه می‌طلبد، ولی ریسک و خطرات زیادی در این روش‌ها وجود دارد. طی بیانیه‌ای گوگل اعلام کرده است که هر سایتی که از روش‌های سئو کلاه سیاه برای ارتقا رتبه وب‌سایت خود استفاده کند، متخلف بوده و جریمه آن در موارد حاد حذف تمامی صفحات وب‌سایت مورد نظر از نتایج گوگل است.

از بیشترین اقداماتی که در این تکنیک استفاده می‌شود می‌توان به برچسب‌های غیرمرتبط، استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی، استفاده مکرر از کلمات کلیدی و مخفی کردن آن، استفاده از متون و یا لینک‌های مخفی و تکنیک پنهان‌کاری (Cloaking) اشاره کرد.

سئو کلاه خاکستری

سئو کلاه خاکستری چیزی بین سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه است. این نوع از سئو به قانونی بودن سئو کلاه سفید و ریسکی بودن سئو کلاه سیاه نیست. اقدامات انجام شده در این تکنیک از نظر گوگل و یا دیگر موتورهای جستجو غیرقانونی نیست، ولی در کل این اقدامات برای گول زدن مخاطبان و ارائه پیشنهادات دروغین به آن‌هاست. البته برخی از این اقدامات برای سایت موجب گرفتن اخطار از سمت گوگل می‌شود، به همین دلیل گوگل به هیچ سئو‌کاری پیشنهاد استفاده از این تکنیک را نمی‌دهد.

اهمیت سئو در چیست؟

چه سایت شما یک سایتی محتوا محور باشد و چه سایتی فروشگاهی، برای دریافت بازخورد بیشتر نیازمند سئو برای سایت خود خواهید بود. اگر روزانه افراد قابل قبولی به سایت شما سر نزنند، محتواهای نوشته شده در سایت شما دیده نخواهد شد و از این رو کارتان بیهوده تلقی می‌شود. همچنین اگر روزانه تعداد افراد قابل قبولی از وبسایت فروشگاهی شما دیدن نکنند، تعداد بازدیدکنندگان بسیار کمی به مشتری تبدیل می‌شوند، از این جهت به کسب درآمد قابل توجه از سایت خود نخواهید رسید. به طور کل می‌توان اهمیت سئو را از دو جنبه بررسی کرد.

  • جنبه اول به کیفیت ترافیک سایت بر می‌گردد. آوردن بازدیدکنندگان غیر مرتبط به سایت تنها موجب جذب ترافیک سایت شده و عملا هیچ استفاده مفیدی برای شما نخواهد داشت. به همین دلیل می‌توان گفت این ترافیک با کیفیت نخواهد بود.
  • جنبه دوم دریافت ترافیک رایگان است. گوگل از وب‌سایت‌ها پول دریافت می‌کند تا آن سایت‌ها را به رتبه بالا برساند. با انجام سئو و رعایت اصول استاندارد، بی‌نیاز از دریافت تبلیغ از گوگل و پرداخت هزینه‌ای می‌توانید وب‌سایت خود را به رتبه‌های بالای گوگل برسانید.

حال که با مفهوم کلی سئو و اهمیت آن آشنا شدید، بهتر است در جهت بهینه‌سازی صحیح و اصولی سایت خود اقدام کنید تا رتبه سایت‌تان افزایش پیدا کند.

منبع : roshanayi.xyz

پسندیدم(2)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *