آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟
مدیر اجرایی شرکت بیو ‌ان ‌تک:

واکسن کاهش ۵۰ درصدی انتشار ویروس کرونا در جهان را رقم می‌زند

اوغور شاهین، مدیر اجرایی شرکت بیو ان تک (BioNTech) اعلام کرد: واکسن کرونا این شرکت که با همکاری شرکت فایزر تولید می‌شود می‌تواند انتقال کووید-۱۹ را تا ۵۰ درصد در جهان کاهش دهد.

بازخبر/  این دو شرکت هفته گذشته اعلام کردند: واکسن منتخب کووید-۱۹ مشترک آنان ۹۰ درصد در محافظت از افراد در برابر بیماری کووید-۱۹ موثر است و می‌تواند انتقال جهانی کووید-۱۹ را کاهش دهد و باعث کاهش چشمگیر عفونت‌ها شود.

وی گفت: “من به‌عنوان یک دانشمند و از طریق برآورد آنچه تاکنون از ویروس‌های دیگر مشاهده‌شده است، انتظار دارم که واکسن تاثیر زیادی در جلوگیری از ابتلا به بیماری و پیشگیری از عفونت داشته باشد. ”

وی افزود: “من بسیار مطمئن هستم واکسیناسیون در کاهش انتقال کارایی دارد، البته شاید نه ۹۰ درصد اما ممکن است ۵۰ درصد موثر باشد. ”

وی بیان کرد که اطمینان از تاثیر واکسن تا سال آینده وجود نخواهد داشت، با وجود این‌که نرخ کاهش فقط ۵۰ درصد است، اما در حال حاضر منجر به کاهش قابل‌توجهی در شیوع همه‌گیری می‌شود.

مدیرعامل این شرکت گفت: دانشمندان شرکت بیو ان تک پس از تجزیه‌وتحلیل بیشتر در مورد واکنش شرکت‌کنندگان در آزمایش، درک بهتری از تاثیر واکسن کرونا در جلوگیری از انتقال این ویروس دارند. این شرکت قبلا گفته بود که یافتن پاسخ سوالات اساسی در مورد کارایی واکسن کووید-۱۹ و تعیین اینکه واکسن می‌تواند عفونت‌های بدون علامت را نیز متوقف کند، فقط در هفته‌ها و ماه‌های آینده مشخص خواهد شد.

هنوز مشخص نیست کارایی واکسن تا چه زمانی خواهد بود و شاهین می‌گوید: اثربخشی آن به پاسخ آنتی‌بادی بستگی دارد و ممکن است هرساله، هر دو سال یا هر پنج سال تزریق واکسن لازم باشد. آنان امیدوارند که این واکسن را تا پایان سال ۲۰۲۰ تحویل دهند اما تاثیر آن ممکن است تا تابستان سال آینده احساس شود.

وی خاطرنشان کرد: “این واکسن در زمستان تاثیر زیادی بر روی تعداد آلودگی نخواهد داشت و تاثیر عظیمی تا تابستان اتفاق نمی‌افتد اما تابستان به دلیل کاهش عفونت‌ها به ما کمک خواهد کرد. ”

روز گذشته شرکت مدرنا (Moderna) اعلام کرد که واکسن آزمایشی این شرکت  ۹۴.۵ درصد در جلوگیری از کووید-۱۹ بر اساس داده‌های موقت آزمایش مرحله آخر موثر است  و به‌عنوان دومین داروساز آمریکایی گزارش کرد که نتایج بسیار فراتر از انتظار بوده است.

با وجود واکسن شرکت مدرنا و واکسن فایزر (Pfizer) که بیش از ۹۰ درصد موثر است و در انتظار اطلاعات ایمنی بیشتر و بررسی نظارتی است، ایالات‌متحده می‌تواند دو واکسن مجاز برای استفاده اضطراری در ماه دسامبر با بیش از ۶۰ میلیون دوز واکسن در سال جاری داشته باشد.

این واکسن‌ها با فناوری جدید موسوم به RNA پیام‌رسان (mRNA) ساخته‌شده‌اند و ابزارهای قدرتمندی برای مبارزه با بیماری همه‌گیر هستند.

برخلاف واکسن فایزر واکسن مدرنا را می‌توان در دمای طبیعی یخچال نگهداری کرد  که این امر توزیع آن را آسان‌تر می‌کند، این مورد یکی از عوامل مهم در انتقال واکسن است.

استفان هوگ، مدیر مدرنا گفت: “ما در حال تولید واکسنی هستیم که بتواند کووید-۱۹ را متوقف کند. ”

تجزیه‌وتحلیل موقت مدرنا بر اساس ۹۵ عفونت در میان شرکت‌کنندگان در آزمایش بود که واکسن یا دارونما دریافت کردند. فقط پنج عفونت در داوطلبانی که واکسن mRNA-۱۲۷۳ دریافت کرده بودند رخ‌داده است که در دو تزریق بافاصله ۲۸ روز بوده است.

دکتر آنتونی فاوچی، متخصص ارشد بیماری‌های عفونی ایالات‌متحده گفت: “واکسن واقعا نوری در انتهای تونلی تاریک است. ” وی از آمریکایی‌ها خواست تا مراقبت از خود را رها نکنند و به شستن دست‌ها و رعایت فاصله اجتماعی ادامه دهند.

شرکت مدرنا انتظار دارد، هفته آینده اطلاعات ایمنی کافی موردنیاز برای مجوز ایالات‌متحده را داشته باشد و در هفته‌های بعد درخواست مجوز استفاده اضطراری (EUA) را ارائه دهد.

دکتر توماس کمبل، مدیر ارشد تحقیقات بالینی UCHealth و رئیس دانشکده تحقیقات بالینی دانشکده پزشکی دانشگاه کلرادو گفت: ” به نظر من بسیار اطمینان آور است که دو شرکت با دو آزمایش مستقل به یک نتیجه رسیده‌اند و نتیجه‌گیری واقعی است. ”

وی افزود: تفاوت‌هایی در واکسن‌ها وجود دارد. ابتدا واکسن فایزر باید در یک فریزر  با دمای منفی  ۷۰ درجه سلسیوس ذخیره شود درحالی‌که واکسن مدرنا را می‌توان در دمای منفی ۲۰ درجه سلسیوس ذخیره کرد. اکثر بیمارستان‌های بزرگ دارای فریزرهایی هستند که به‌اندازه کافی سرد هستند تا بتوانند هر دو واکسن را ذخیره کنند، اما اختلاف دما می‌تواند یکی از مزایای واکسن مدرنا باشد.

دکتر گرگ دین از گروه میکروب‌شناسی، ایمونولوژی و آسیب‌شناسی  کالج دامپزشکی و علوم پزشکی ایالت کلرادو  گفت: ما خودمان را برای چیزی بسیار پایین‌تر از ۹۰ درصد آماده کرده بودیم، اما نتایج بسیار دلگرم‌کننده است.

دکتر دین و دکتر کمبل بااحتیاط نسبت به پیشرفت این دو واکسن خوش‌بین هستند و می‌گویند که هنوز راه زیادی در انتظار توزیع گسترده آن‌هاست. آزمایش‌های بالینی واکسن‌ها حداقل به مدت دو سال ادامه خواهد داشت تا نتایج دقیق‌تری به دست آید.

دکتر کمبل اظهار کرد: “تمام داده‌هایی که تاکنون در دست داریم مربوط به ایمنی و کارآیی کوتاه‌مدت است و ما هنوز هم برای ارزیابی ایمنی و کار آیی بلندمدت باید به جمع‌آوری اطلاعات بپردازیم؛ بعضی‌اوقات عوارض جانبی واکسن‌ها ممکن است ماه‌ها مشخص نباشد. ”

وی افزود: اثر واکسن می‌تواند با مرور زمان کاهش یابد، به این معنی که بیمار برای بالا نگه‌داشتن آنتی‌بادی‌ها به یک واکسن تقویت‌کننده احتیاج دارد.

همچنین کارایی این واکسن‌ها نیز در شرایط بسیار کنترل‌شده اندازه‌گیری شدند که می‌تواند ثابت کند بسیار متفاوت از عملکرد واکسن در زندگی عادی است. زنان باردار و افراد با نقص سیستم ایمنی نیز در این آزمایش‌ها گنجانده نشده‌اند و نشانه‌های کمی از تاثیرگذاری واکسن بر آنان وجود دارد.

دکتر دین در حال تحقیق واکسن کووید-۱۹ خود است که رویکردی متفاوت از نسخه‌های مدرنا و فایزر دارد. نسخه وی تاکید بیشتری بر هزینه و قابلیت‌های توزیع جهانی دارد. گروه دکتر دین در حال تلاش برای ایجاد واکسنی هستند که بتواند در دمای اتاق نگهداری شود و ساخت آن ارزان و آسان باشد.

وی تاکید کرد: این دو شرکت اول هستند، آن‌ها آخرین نیستند و شاید در درازمدت  بهترین‌ نیز نباشند.

رئیس سازمان بهداشت جهانی گفت: ” واکسن به‌خودی‌خود مانع شیوع ویروس کرونا نمی‌شود بلکه واکسن مکمل ابزارهای دیگر ماست و جایگزین آن‌ها نیست.

وی هشدار داد: “این ویروس هنوز در بسیاری از مکان‌ها انتشار می‌یابد و نظارت باید ادامه داشته باشد، افراد هنوز هم باید آزمایش و قرنطینه شوند و تحت مراقبت باشند و همچنان تماس‌ها باید ردیابی شوند. “

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *