اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟ یک عامل عجیب که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد

فاضلاب بندرعباس درد کهنه و پابرجاست

عضو مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس گفت: باید در تصمیم گیری خود چه کلان و چه منطقه ای مسئله محیط زیست را ارجعیت داده و نه آنکه آن را در قاعده قرار دهیم.

بازخبر/منصور آرامی صبح امروز(۲۷ آبان ماه) در جمع کارکنان اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان، افزود: همانطور که می‌دانیم برابر با قانون همه ما در مقابل محیط زیست مسئولیم و حتی آیندگان نیز برای حفاظت هرچه بهتر در این امرالهی مورد تاکید قرار گرفته اند.

وی با اشاره به اینکه استان هرمزگان علی الخصوص شهرستان بندرعباس دیگر یک شهر سنتی نیست و از لحاظ جمعیتی روبه روشد بوده است و به موازات آن با افزایش جمعیت، افزایش امکانات رفاهی و اقتصادی هم روبه رشد بوده است، افزود: طرح های توسعه ای در استان با سرعت فزاینده‌ای روبه رشد است و قطعا هر جا توسعه ای صورت گیرد ناملایمات زیست محیطی در آن بوجود می آید.

آرامی ادامه داد: توسعه نباید به آسایش زیستی مردم ومحیط زیست آسیب رساند زیرا این اکوسیستم پیچیده که  آفریده پروردگار است به هم متصل بوده و حذف و آسیب دیدن آن یعنی معیوب شدن کل سیستم و چرخه حیات را به همراه خواهد داشت.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه در کشورهای توسعه یافته رشد توسعه همواره به موازات رشد محیط زیست همراه بوده است که خود باعث بالندگی هر دو مقوله است، اضافه کرد: متاسفانه بعد از گذشت ۱۸ سال از بهره برداری فاضلاب شهر بندرعباس این مشکل و نابسامانی آن هنوز پابرجا است هر چند استاندار هرمزگان همواره پپگیری هایی در این خصوص انجام داده است و تاحصول نتیجه این مشکل هنوز پابرجا است.

وی با بیان اینکه باید در تصمیم گیری خود چه کلان و چه منطقه ای مسئله محیط زیست را ارجعیت داده و نه آنکه آن را در قاعده قرار دهیم، اظهار کرد: استفاده از پژوهش ها زیست بومی برای بدست آوردن راهکارهای علمی برای حل معضلات محیط زیست باید در اولویت باشد و به طور حتم کلیه چالش های محیط زیست استان را برای مطرح کردن در فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی پیگیری خواهم کردم.

همچنین مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان افزود: استان هرمزگان دارای دواکوسیستم ارزشمند خشکی و دریایی است که این خود باعث  داشتن مزیت های فراوانی نسبت به سایراستان شده است.

حبیب مسیحی تازیانی تصریح کرد: در حال حاضر ۱۹ منطقه حفاظت شده و دو منطقه بصورت مشترک (پارک ملی نایبند و منطقه حفاظت شده هرمد مشترک فی مابین استان بوشهر و فارس) در استان هرمزگان وجود دارد که بخشی از این مناطق تالاب های بین المللی هستند.

وی با اشاره به اینکه در مناطق خود دارای ۹ پاسگاه فعال و غیرفعال محیط بانی و ۱۳ اداره محیط زیست درسطح  شهرستان های ان استان هم اکنون فعالیت می کنند، اظهار کرد: یکی از مهمترین چالش زیست محیطی استان  کمبود نیروی انسانی است، محیط زیست استان هرمزگان دارای ۱۳۵نفر نیرو است که ۶۵ نفر آن‌ها در بخش یگان حفاظت محیط زیست استان هستند و بقیه از این تعداد نیروهای کارشناسی و خدماتی (قراردای) هستند.

مسیحی ادامه داد: وسعت مناطق حفاظت شده و تحت مدیریت محیط زیست  در هرمزگان ۹۰۰ هزار هکتار است و با توجه به وضعیت کنونی برای حفاظت از این عرصه به ازای هر ۲۰ هزار هکتار یک نیروی حفاظتی داریم که شاهد هستید اداره کل حفاظت محیط زیست استان چهار شهید محیط‌بان را تقدیم حفاظت و حراست از طبیعت بکر هرمزگان طی سال‌های اخیر کرده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در بحث حفاظتی یکی از چالش های ما کمبود نیرو است، که این مهم نه تنها در بحث یگان حفاظت محیط زیست بلکه در  بخش های کارشناسی این ادره کل با کمبود نیروی متخصص روبرو هستیم، بیان کرد: با توجه به وسعت ساحلی استان هرمزگان یکی از وظایف ما پایش و رصد توسعه صنعتی استان است و با توجه به مطرح کردن روند توسعه دریا محور توسط دولت در این استان می بایست در بحث امکانات پایشی محیط زیست دریایی و نیروهای متخصص و کاربردی باتوجه به امکانات اندک و محدود فعلی این مهم را برطرف  کنیم.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *