اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟ یک عامل عجیب که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد

روحانی: تصمیمات جدیدی برای محدودیت‌ها از شنبه اعمال می‌کنیم

رئیس جمهور گفت: : امروز تصمیماتی برای برای محدودیت‌ها گرفتیم و جزئیات آن نیز در هفته جاری نهایی می‌شود و از شنبه یعنی اول آذرماه عملیاتی خواهد شد.

بازخبر/     حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا طی سخنانی اظهار داشت: نزدیک ۹ ماه است که با معضل شیوع ویروس کرونا روبرو هستیم  ومتأسفانه موج جدید این ویروس در جهان که ظهور و بروز جدید دارد، مشکلاتی برای ما و بسیاری از دولت‌ها و مردم به وجود آورده و دولت‌ها ناچار شدند که محدودیت‌هایی را افزایش دهند.

وی افزود: ما هم به همین دلیل در هفته‌های اخیر یکبار در ۴۳ شهرستان و یکبار هم در ۴۶ شهرستان محدودیت‌های زیادی را ایجاد کردیم و از هفته پیش نیز در مراکز استان‌ها محدودیت دیگر وضع کردیم. هدف از این محدودیت‌ها این است مردم ما لمس کنند که شرایط‌مان فوق‌العاده است و همه باید کمک کنند تا بتوانیم از این مسئله با کمترین ضرر عبور کنیم.

رئیس‌جمهور با تأکید بر مسئله آموزش در زمینه کرونا گفت: آموزش در مرحله اول برای ما مهم است و مردم باید به خوبی با علائم این بیماری آشنا بشوند؛ هنوز هستند کسانی که می‌گویند علائمی ندارم ولی مقداری درد عضلانی دارم و چند روزی است که حس چشایی و بویایی‌ام ندارم؛ مشخص است که این افراد آموزش کافی ندیده‌اند و برخی از مردم فکر می‌کنند که باید در تب شدید و سرفه مداوم باشند تا احساس کنند به این بیماری مبتلا شده‌اند. سطح آموزش افزایش یابد.

روحانی تصریح کرد: مردم باید اعتماد ۱۰۰ درصدی به ستاد ملی مقابله با کرونا و قرارگاه عملیاتی ستاد داشته باشند؛ هرچه این اعتماد کم شود، به ضرر کشور است. کسانی که گاهی در داخل و گاهی در خارج با ضدایرانی‌ها مصاحبه  کرده و انتقادهای ناپخته بیان می‌کنند؛ هرچه اعتماد مردم به ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت و قرارگاه عملیاتی ستاد کاهش یابد، به ضرر ماست.

وی عنوان کرد: دولت و کسانی که به دولت یاری می‌کنند، نیروهای مسلح، نهادهای غیردولتی و همه به الزامات پروتکل‌های بهداشتی توجه داشته باشند؛ وقتی پروتکلی را اعلام می‌کنیم، الزاماتی دارد و وقتی به همه می‌گوییم که ماسک بزنید یعنی ماسک باید به وفور و با قیمت کم باشد که الان هم مشکلی برای ماسک نداریم. باید لوازم بهداشتی در اختیار مردم باشد و مشکلی در این زمینه نداریم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: دولت الکترونیک باید لحظه به لحظه گسترده شود؛ مانند اینکه آقای دکتر نمکی می‌گوید در برخی مسائل، روز نه بلک ساعت برای ما مهم است و در دولت الکترونیک نیز این‌چنین است؛ باید بتوانیم کارها را به فضای دیجیتال ببریم تا نیاز نباشد مردم به ادارات مراجعه کند. بیمارستان‌های نیروهای مسلح در اختیار است و خستگی که برای کادر درمان ما ایجاد شده، نیروهای مسلح می‌توانند کمک کنند و همچنین سایر ظرفیت‌هایی که در کشور است، پای‌کار بیایند.

روحانی بیان کرد: اکثریت مردم مصوبات را اجرا می‌کنند ولی اقلیتی هستند که اجرا نمی‌کنند و باید برخورد شود؛ اگر برخورد نشود به هدف نمی‌رسیم و قرارگاه عملیاتی ستاد بیشترین مسئولیت این را به‌عهده دارد.

وی خاطر نشان کرد: اساس ماجرا این است که تجمع و تردد باید به حداقل ممکن برسد و اگر این دو مراعات شود، بسیاری از مسائل حل می‌شود. در بسیاری از شهرها مشکلاتی بعد از تجمع غیرضرور غیرقانونی پیش آمده؛ یک تیمی برنده شده و همه باید به خیابان بیایند و شادی کنند؟ هر حادثه‌ای که رخ می‌دهد، بعد از ۲ هفته مراجعه به بیمارستان و بعد از ۴ هفته نیز مراجعه به آرامستان بیشتر می‌شود. وقتی در مشهد یک اجتماعی درست می‌شود و بدون مجوز است و رنگ و بوی مذهبی هم دارد؛ مشهد و استان خراسان رضوی در هفته گذشته در برخی روزها از تهران هم وضع بدتری داشته و اجتماع بدون دلیل شکل می‌گیرد و از هرکس که می‌پرسیم می‌گویند که مجوز نداشتند و ما دچار مشکل می‌شویم. تجمع و تردد غیر ضرور باید کنار گذاشته شود.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اهمیت بیماریابی، تصریح کرد: حدود ۸۰ درصد مبتلایانِ به این ویروس علامت روشنی ندارند و ۲۰ درصدمبتلایان علامت دارند. کسی که علامت ندارد فکر می‌کند که سالم است و در جامعه و اجتماعات می‌رود. باید تست تشخیصی افزایش یابد و وز بهداشت خودش را برای این آماده کرده و دولت نیز آماده است تا یاری کند و ان شالله شرکت‌های دانش بنیان تلاش خواهند کرد که کیت‌های تشخیص سریع را بتوانیم در اختیار قرار دهیم.

روحانی گفت: وقتی کسی به این بیماری مبتلا می‌شود باید از جامعه جدا شود و فرد باید در خانه و در جای دیگری قرنطینه شود؛ باید از او مراقبت شود و مسئله ردیابی بیماران که وزارت ارتباطات و سایر بخش‌ها باید کمک کنند و مسئله مهمی است.

وی اظهار داشت: وقتی همه این مراحل را پیش می‌رویم و باز مشکل داریم، ناچاریم محدودیت‌های شدید ایجاد کنیم و راه دیگری باقی نمی‌ماند و اگر کار با راه‌های قبلی درست شود، نیاز به محدودیت‌های جدید نیست.

رئیس‌جمهور درباره مصوبات جلسه امروز و محدودیت‌ها گفت: امروز تصمیماتی برای برای محدودیت‌ها گرفتیم و جزئیات آن نیز در هفته جاری نهایی می‌شود و از شنبه یعنی اول آذرماه عملیاتی خواهد شد؛ این طرح برای سراسر کشور است و به‌صورت هفتگی اعلام می‌شود و بنابر ویژگی هر شهر، مقرراتی برای آن اجرا می‌شود. امروز درباره کلیات این طرح بحث کردیم و در این هفته روی ریزه‌کاری‌های آن کار می‌شود. این طرحی است که اساسش تا پایان کرونا و تا آخر امسال و تا سال آینده هست و ادامه می‌یابد و وزارت بهداشت و قرارگاه عملیاتی ستاد، بیشترین مسئولیت را برای اجرای آن بر عهده دارند.

روحانی بیان کرد: مردم عزیز ما باید باور کنند که این ویروس حالا حالاها مهمان ناخوانده‌ی جامعه ماست و بسیاری از کشورهای دنیا شرایط مشابه ما دارند؛ باید با این ویروس زندگی کنیم و این ویروس تا آخر امسال هست و ممکن است ماه‌هایی از سال آینده باشد. چون به درمان قطعی و واکسن قطعی نرسیده‌ایم؛ البته داروهایی اعلام می‌شود و این در تشخیص پزشکان است ولی هنوز دارو و واکسن قطعی برای این بیماری نیست. هم‌چنین هنوز مشخص نیست که چه زمانی واکسن قطعی به مقدار کافی در اختیار مردم قرا می‌گیرد و اثرش آن چقدر است.

وی گفت: راهی جز مراقبت از خود، اقوام و دوستان نداریم و باید مراقبت کنیم و پیش برویم و اگر مراعات کرده و پروتکل‌ها را اجرا کنیم،‌ ابتلا به این ویروس کم می‌شود. اگر تشخیص زود و سریع انجام بگیرد، درمان سریع نیز انجام می‌شود و هدف این است که مرگ‌ومیرها کاهش یابد و این راه و مسیر را ادامه می‌دهیم.

رئیس‌جمهور عنوان کرد: در طرحی که امروز کلیات آن تصویب شد و از شنبه اول آذرماه اجرایی می‌شود، ظاهر آن به سبک تعطیلات برخی مشاغل و بخش‌های فرهنگی و آموزشی ظهور و بروز دارد و جریمه‌ای نیز در برخی موارد هست ولی واقعیت این است که می‌خواهیم هشداری به مردم بدهیم تا احساس کنند که این مسئله مهم است و در شرایط ویژه‌ای هستیم. باید بدانیم که این ویروس، ویروسِ اسفند و فروردین نیست و جهش یافته و سرعت انتقال آن بیشتر شده و دنیا این را می‌گوید و کشورها با این مواجه شده‌اند و متخصصان ما نیز همین را می‌گویند که سرعت انتقال این ویروس نسبت به اسفند و فروردینِ گذشته ۹ برابر شده و شرایط متفاوت است و باید بیشتر مراعات کرد.

روحانی ادامه داد: مثلا سلامت افرادی مانند راننده خودروی حمل و نقل عمومی مهم است و اگر خدای ناکرده راننده‌ی تاکسی و تاکسی‌های اینترنتی مبتلا باشند، سرایت بیماری در بین مردم افزون می‌شود. باید برنامه‌ریزی خاصی برای کسانی شود که مردم بیشتر با آن‌ها در ارتباط هستند و رفت و امد دارند؛ جاهایی که تردد بیشتری  است، باید مراعات بیشتری هم صورت بگیرد.

وی در پایان گفت: امروز چارچوب طرح مهمی تصویب شد که سخنگوی ستاد آن را توضیح می‌دهد و در زمینه بیمه و مالیات تصمیماتی گرفته شد و توضیح داده می‌شود و با یاری همه جامعه و مراعات‌ها مانند دور اول که سرافراز بیرون آمدیم، این دور هم که دور سخت‌تری است، با کمک یکدیگر از این شرایط سرافراز عبور خواهیم کرد.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *