ده معضل اصلی آموزشی حوزه فناوری اطلاعات از زبان محمد نصیری توصیه‌هایی برای کنترل دیابت در ماه رمضان هفتمین دوره رویداد پردیس سامیت روز ۱۵ اسفند در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد. بررسی تخصصی چرخ خیاطی جک مدل f10

یارانه جدید نقدی فقرا را فقیرتر و ثروتمندان را ثروتمندتر می‌کند

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بعید است شورای نگهبان با طرح نمایندگان مجلس مبنی بر پرداخت یارانه نقدی جدید به ۶۰ میلیون نفر موافقت کند، تصریح کرد: این طرح شدیدا عوامانه است و بهتر است دولت از هم اکنون به طور قاطع با تصمیم نمایندگان مجلس مخالفت کند چرا که اگر این طرح تصویب شود مسئولیت اجرای آن بر دوش دولت سنگینی خواهد کرد.

 بازخبر/مجلس شورای اسلامی طرحی را به تصویب رساند که در صورت تایید دولت را مکلف به پرداخت یارانه جدید به جمعیتی برابر با شصت میلیون نفر می‌کند . در حالی که اما و اگر بر سر تامین ملی این طرح ادامه دارد، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه گفته است: طبق مصوبه کمیسیون قرار است مقداری از اموال دولت به سازمان تامین اجتماعی واگذار شود و پس از فروش آنها منابع مالی این طرح تامین شود. این در حالی است که دولت حتی در فروش اوراق قرضه خود در سال جاری از بودجه مصوب سال ۹۹ عقب مانده است و شرایط بازار سرمایه نیز به گونه ای است که امکان عرضه این میزان سهام را با ابهام مواجه می‌کند.

علی قنبری، مدرس دانشگاه تربیت مدرس و کارشناس امور اقتصادی، درگفتگو با خبرآنلاین ضمن پوپولیستی خواندن طرح اخیر مجلس، تصریح کرد: متاسفانه این طرح که در کمیسیون برنامه و بودجه مطرح شده طرحی کاملا عوامانه است. این در حالی است که اکنون همه می‌دانند دولت ایران با مشکلات جدی در بخش تامین منابع دست و پنجه نرم می‌کند و تصویب چنین طرح‌هایی در مجلس اصولی نیست.

او ادامه داد: اگر هم بنا باشد چنین طرحی تصویب شود بهتر است در هیات دولت انجام شود. چرا که در هیات دولت می‌توانند با توجه به منابع و مصارف طرح‌هایی از این دست را به شکل بهینه‌ای اجرا کنند. با این حال باید امیدوار باشیم این طرح اجرا نشود.

معاون سابق وزیر جهاد کشاورزی گفت: این طرح همانطوری که اغلب کارشناسان می‌گویند به افزایش شدید نرخ تورم و کسری بودجه خواهد انجامید و نهایتا زیان اصلی آن به مردم و فرودستانی می‌رسد که بناست از این طرح منتفع شوند. به باور من مجلس یکسره راه را اشتباه رفته است.

نماینده اسبق مجلس با اشاره به نقش مجلس در تصویب بودجه سنواتی و طرح‌های پنج ساله تاکید کرد: حتی اگر مجلس می‌خواهد چنین طرح‌هایی را تصویب کند بهتر است در غالب بودجه‌های سالانه و طرح‌های توسعه چنین کند. چرا که در حین بررسی آنها ستون منابع و مصارف در کنار هم قرار می‌گیرند و مشخص می‌شود چنین امکانی تا چه اندازه وجود دارد.

استاد دانشگاه تربیت مدرس  گفت: من بعید می‌دانم شورای نگهبان چنین چیزی را تصویب کند زیرا منابع آن نامشخص است. با این حال به فرض هم اگر شورای نگهبان این طرح را تایید کند نهایتا بانک مرکزی چاره‌ای نخواهد داشت جز آنکه به انتشار اسکناس دست بزند.

قنبری گفت: این امر به افزایش پول پرقدرت می‌انجامد و همانطوری که گفتم نهایتا فقرا را فقیرتر و اغنیا را غنی تر خواهد کرد. همچنین ارزش پول ملی که در شرایط فعلی روز به روز از آن کاسته می‌شود را کمتر خواهد کرد و نرخ دلار را هم بالاتر می‌برد.

او خاطرنشان ساخت: به باور من دولت باید با تمام توان خود علیه این طرح بایستد و عواقب آن را به مجلس و دیگر تصمیم‌گیران گوشزد کند. اکنون شرایطی نیست که کشور آمادگی اجرای چنین طرح‌هایی را داشته باشد .

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه لازم است طرح ها و قوانین با توجه به امکانات کشور تدوین شوند، گفت: بهتر است در شرایط کنونی مجلس دست از رقابت انتخاباتی بردارد و بپذیرد که جایگاه نمایندگی و قانونگذاری فرصتی برای طرح های غیر قابل اجرا و رقابت های سیاسی نیست.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *