اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟ یک عامل عجیب که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد

آشنایی با انواع فونداسیون در ساختمان سازی

اگر بخواهید بدانید که فونداسیون چیست در اصل باید بدانید که در ساختمان سازی فونداسیون نقش ریشه ساختمان رابازی می‌کند.

اگر بخواهید بدانید که فونداسیون چیست در اصل باید بدانید که در ساختمان سازی فونداسیون نقش ریشه ساختمان رابازی می‌کند.

هر چه این ریشه محکم‌تر قوی‌تر و بزرگ‌ترباشد،توان بیشتری برای تعداد واحدهای بیشتر وارتفاع بالاتر ساختمان راخواهدداشت. دراین نوشتار کوتاه قصد داریم بگوییم  فونداسیون چیست  و نحوه اجرای آن چگونه است.

فونداسیون چیست؟

فونداسیون یا پی ساختمان در اصل قطعه‌ای است که بار ساختمان را گرفته و به زمین انتقال می‌دهد. در ساخت هر سازه نیز باتوجه به وسعت آن ساختمان،زمین و خاک محل،وزن ساختمان،تعداد طبقات و تعداد واحدهای ساختمان،فونداسیون ساخته می‌شود. اصل اولیه ساخت هر ساختمانی فونداسیون آن است که وظیفه انتقال بار و فشار ستون‌های سازه به زمین را دارد و از احتمال نشست ساختمان جلوگیری می‌کند. برای آنکه بدانید فونداسیون چیست باید بدانید که فونداسیون بتنی ساختمان سه وظیفه اصلی را بر دوش دارد:

  • استقامت ساختمان در برابر واژگون شدن و ریختن
  • استقامت ساختمان در برابر نشست
  • استقامت ساختمان در مقابل لرزش و تکان‌های شدید حاصل از بلایای طبیعی مانند زلزله

بر طبق معماری سنتی ایرانی انواع فونداسیون چیست؟

پنج فونداسیون ایرانی وجود داردکه به آن‌ها اشاره می‌شود:

  • پی از شفته: مواد تشکیل‌ دهنده این نوع‌ پی،نخاله آجر،ماسه و گرد آهک است و مناسب مناطق مرطوب است. البته اگر منطقه مورد نظر مرطوب نبود ،باید آهک را حذف کرد زیرا آهک در مناطق خشک مقاومت خود را از دست می‌دهد و پوک می‌شود.
  • پی‌سنگی: ماده اصلی این نوع فونداسیون سنگ است که در دو نوع بدون ملات و یا خشکه‌ چین و یا باملات انجام می‌شود.

  • پی از چرز: حاصل ترکیب خرده ‌سنگ،نخاله آجر، گل و آب و شن و ماسه را می‌توان چرز نامیدکه یک نوع پی کم آهک و یا بی آهک محسوب می‌شود و برای یکسان ‌سازی زیر پی به کار می‌رود.
  • پی چوبی: درمناطق شمالی کشور که دسترسی به چوب به ‌راحتی و سهولت است، از این ماده در ساخت پی استفاده می‌کنند که کمک مؤثری برای کمتر کردن مقدار رطوبت در ساختمان دارد. البته چوب به ‌مرور فرسوده می‌شود و به همین علت باید هر از چند گاهی این فونداسیون را مرمت کرد.
  • پی از شفت تیزان( شفت تیزون): استفاده از آهک به مقدار زیاد مشخصه این نوع پی است و استفاده آن بیشتر برای حمام، استخرها، آب‌انبار و هرنوع ساختمانی است که به مقدار زیاد با آب در ارتباط است.

براساس معماری مدرن انواع فونداسیون چیست؟

اما انواع فونداسیون برحسب معماری مدرن به سه دسته تقسیم ‌بندی می‌شود:

  • پی منفرد: یک یا زانواع ساده و کم‌ هزینه پی می‌باشد که به ‌صورت ثابت، شیب‌دار و پله‌ای وجود دارد وامکان استفاده از آن در ساختمان‌ها یکم طبقه که نهایتا دو طبقه باشد، وجود دارد.
  • پی گسترده: در ساازه ‌های وسیع و گسترده و پروژه‌های سنگین ساختمانی با ستون‌های زیاد از این نوع پی استفاده می‌شود. به‌طوری‌که تمام بار و فشار ساختمان از طریق دیوار و ستون‌ها به فونداسیون منتقل شود.
  • پی مرکب:اگرساختمانی دو یاچندستون داشته باشد می‌توان پی مرکب را به کار برد.

نحوه اجرای فونداسیون درساختمان

در واقع مراحل اجرای فونداسیون و پی ساختمان پنج مرحله است.

  • برش زدن و خم کردن میلگردها: برای اینکار ابتدا میلگردهای تقویتی اصلی و خام و ترابر طبق طراحی و نقشه در نظرگرفته ‌شده برای ساختمان برش زده و خم می‌کنند. درجه خم کردن میلگردها نیز ۹۰ درجه در نظر گرفته می‌شود ولی خاموت‌ها عموماً تا ۱۳۵ درجه باید خم شوند.
  • استقرارمیلگردهادرمحل مورد نظرساختمان‌سازی:در این مرحله میلگردهای تقویتی را در قسمت پایین میلگردهای اصلی قرار می‌دهند. این کار کمک می‌کندکه محدوده بتن‌ ریزی ساختمان کاملاً مشخص شود.
  • قالب‌ بندی فونداسیون: استفاده از یک تخته سالم به ضخامت حداقل ۲.۵ سانتی‌متربرای قالب‌بندی مدنظراست. می‌تواندردوجداره خاک‌برداری ا زورقه‌های پلاستیکی نیز به‌جای تخته چوبی استفاده نمود.
  • بتن‌ریزی: بعد ازگذراندن سه مرحله قبل باید به ‌صورت آهسته و یکنواخت بین تمامی میلگردها بتن ریخته شود. به‌ طوری ‌که بتواند تمام قسمت‌ها را پوشش دهد. علاوه براین باید به فاصله بین ریختن بتن هم توجه کرد زیرا اگر فاصله زیاد باشد ممکن است دانه‌بندی بتن به هم بریزد و کار درست انجام نشود.
  • عمل‌آوری بتن و نگهداری: مرحله پایانی کار این است که باید هم هلایه‌های بتن را ویبره کرد تا هوای داخل آن خارج شود. بعد از پایان کار نیز باید تا چندین مرحله روی بتن را مرطوب کرد تا بتن دچار ترک ‌خوردگی نشده و استحکام شرا از دست ندهد.

درپایان ذکر این نکته لازم است که برای اجرای فونداسیون در ساختمان باید به متراژ ساختمان و نوع کاربری آن دقت کرد تا با توجه به این موارد فونداسیون استاندارد و مناسب را انتخاب کرد تا باعث استحکام سازه شود ودر آینده در مقابل اتفاقات و حوادث احتمالی آسیب کمتر یببیند. فروشگاه اینترنتی فولادشاپ مرکز فروش آهن آلات و اقلام ساختمانی است می توانید با مطالعه مقالات آن اطلاعات خود را در زمینه آهن آلات و اقلام ساختمانی تکمیل کنید.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *