اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟ یک عامل عجیب که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد

تخصص گوش و حلق و بینی یا ENT چه زیرشاخه هایی دارد؟

متخصصین گوش و حلق و بینی (ENT) یا جراحان سینوس ممکن است ماه ها یا سال ها از بزرگسالانی که دچار عفونت های مزمن مسیر هوایی-گوارشی فوقانی هستند مراقبت کنند.

متخصصین گوش و حلق و بینی (ENT) یا جراحان سینوس ممکن است ماه ها یا سال ها از بزرگسالانی که دچار عفونت های مزمن مسیر هوایی-گوارشی فوقانی هستند مراقبت کنند. متخصصین تخصص گوش و حلق و بینی اطفال ممکن است جهت مدیریت عفونت راجعه یا مشکلات مزمن راه هوایی، تا سال ها کودکان را ویزیت کنند. متخصصین اتولوژی جهت پیگیری از دست دادن شنوایی، ماستوئیدیت مزمن، تومورهای قاعده ی جمجمه، و بیماری منیر، روابط طولانی مدتی با بیماران خود حفظ می­کنند.

متخصصین انکولوژی سر و گردن در طول مدت بیماری و پس از بهبودی – جهت نظارت بر عود تومور متعاقب جراحی، پرتودرمانی یا شیمی­درمانی – به پیگیری بیماران خود می­پردازند. متخصصین لارینگولوژی با بیمارانی که دچار فلج تارهای صوتی، دیسفونیاسپاسمودیک، کارسینوم حنجره یا مشکلات صدای حرفه­ای هستند، روابط بلند مدتی دارند. رابطه ی جراحان پلاستیک صورت با بیماران خود معمولا کوتاه است.

آموزش فوق تخصص و فلوشیپ

فارغ التحصیلان رزیدنتی می­توانند در رشته های فوق تخصص تخصص گوش، حلق و بینی، از آموزش عالیه ی جراحی بهره­مند شوند. مهم است تاکید کنیم که آن دسته از متخصصین تخصص گوش، حلق و بینی که دوره­ی فلوشیپ را نگذارنده اند اما از بورد تخصصی گواهینامه دریافت کرده­اند، بر اساس آموزش دوران رزیدنتی و میزان مهارت خود، می­توانند در جنبه­های متنوعی از رشته های فوق تخصص تخصص گوش و حلق و بینی به طبابت بپردازند.

جراحی پلاستیک/ بازسازی صورت

طبیعتا، رشته­یفوق‌ تخصصجراحیپلاستیکزیباییوبازسازیصورتبهیکیازبخش ‌هایاصلیتخصص گوش، حلق و بینیتبدیلشدهاست. اینموضوعصرفاًبهاینعلتاستکههمه­ی مهارتهایجراحیبهدستآمدهدرطولآموزشرزیدنتی،شاملمهارت های انجامجراحیامنوکارآمدبر رویصورتوسروگردنمی­شود. از آنجایی که اغلب جراحی های پلاستیک صورت انتخابی اند، پرهیز از عوارض جراحی و دستیابی به نتایج زیبایی بهینه در عین حفظ عملکرد، حیاتی ست.

در طول رزیدنتی دانشجویان علاوه بر آموزش های متمرکز در زمینه­ی جراحی پلاستیک صورت، در دیگر زمینه­های تخصص گوش و حلق و بینی نیز به کسب تجربه های بیشتر درباره­ی آناتومی صورت – به خصوص در رابطه با حفظ عصب فاسیال و شاخه های آن و ارزیابی و بازگرداندن عملکرد بینی – می­پردازند. اگرچه در دوران رزیدنتی تخصص گوش، حلق و بینی بخش قابل توجهی از آموزش شامل جراحی پلاستیک صورت می­شود، اغلب متخصصین تخصص گوش، حلق و بینی و جراحان دیگری که عمدتا به انجام جراحی های پلاستیک صورت می­پردازند، در رشته­ی جراحی پلاستیک صورت و یا در رشته­ی جراحی پلاستیک عمومی (درصورتی که به جراحی زیبایی و بازسازی کل بدن علاقه­مند باشند)، آموزش فلوشیپ خود را به اتمام رسانده اند.

فلوشیپ جراحی پلاستیک-بازسازی صورت، در میان فارغ­التحصیلان رزیدنتی بسیار محبوب است. این فلوشیپ معمولا یکسال به طول می­انجامد. در طول این یکسال؛ فرد در زمینه های جراحی زیبایی صورت (رینوپلاستی، اتوپلاستی، لیفت صورت، بلفاروپلاستی، تزریق بوتاکس، ایمپلنت، پیلینگ و درم­ابریژن صورت، پیوند مو و غیره)؛ جراحی بازسازی (دفورمیتی های موهز، بازسازی اوریکل، جابجایی بافت پایه­دار یا آزاد و آناستوموز میکروواسکولار برای نقصان های سر و گردن متعاقب رزکشن انکولوژیک)؛ جراحی توانبخشی برای فلج عصب فاسیال (جابجایی عصب و گرافت آزاد، اسلینگ های فاسیال، قراردادن وزنه ی طلا در پلک فوقانی) و بسیاری از جراحی های دیگر، آموزش می­بیند. جهت دریافت گواهینامه در این رشته ی فوق تخصص، فرد باید فلوشیپ بالینی جراحی پلاستیک صورت را با موفقیت به اتمام رسانده، در آزمون های سختگیرانه­ی کتبی و شفاهی بورد تخصصی جراحی پلاستیک – بازسازی صورت، نمره­ی قبولی را کسب نماید.

اتولوژی، نورواتولوژی و جراحی قاعده ی جمجمه

این رشته­ی فوق تخصص، مشکلات جراحی و بالینی گوش خارجی، میانی و داخلی و قاعده ی جمجمه را در بر می­گیرد. اختلالات تعادلی یا وستیبولار نیز در حوزه­ی این رشته قرار دارند. اتولوژی و نورواتولوژی شاید یکی از قدیمی ترین رشته های فوق تخصص تخصص گوش و حلق و بینی باشند.  این دو رشته ی مبهوت کننده، از پیشرفت های تکنیک های میکروجراحی، پایش اعصاب، همکاری پیشرفته با جراحان اعصاب و پیشرفت های به دست آمده در زمینه­ های مطالعات صدا و میکروجراحی گوش میانی و ایمپلنت های حلزون گوش، بهره­ی فراوانی برده اند.

از دست دادن شنوایی و تینیتوس در کودکان و بزرگسالان، اوتیت مدیای مزمن، اوتیت اکسترنا و ماستوئیدیت، کلستاتوم، سوراخ­شدگی های پرده­­ی تیمپان، اتواسکلروز، اختلالات تعادلی (سرگیجه­ی وضعیتی خوشخیم، بیماری منیر، لابیرینیت) و تومورهای قاعده­ی جمجمه (نورومای آکوستیک، مننژیوم، تومورهای عصب فاسیال، اپیدرموئید ها و تومورهای هیپوفیز)، از جمله مشکلات بالینی معمول در رشته­ی اتولوژی و نورواتولوژی هستند.

موارد مرتبط با رشته­ی اتولوژی شامل جراحی تمپانوپلاستی و ماستوئیدکتومی، بازسازی زنجیره­ی استخوانچه­های گوش، کاشت حلزون، ایمپلنت های گوش میانی، سمعک های هدایت استخوانی قابل کاشت و جراحی استخوان رکابی می­شوند. این موارد هم در کودکان و هم در بزرگسالان دیده می­شوند. موارد مرتبط با قاعده­ی جمجمه شامل رزکسیون استخوان تمپورال، رزکسیون نورومای فاسیال و آکوستیک، جراحی مننژیوم، جراحی هیپوفیز، ترمیم نشت مایع مغزی نخاعی، و بازپوشانی شکاف مجرای نیم­دایره­ای فوقانی، می­شود. برای جراحی این موارد، اغلب باید روش کرانیوتومی میانی یا خلفی را در پیش گرفت و جراحی را با کمک یک جراح مغز و اعصاب قاعده­ی جمجمه انجام داد.

اتولوژی رشته­ی هیجان انگیزی ست، آناتومی آن فوق­العاده پیچیده و چالش­برانگیز بوده و جراحی آن عموما سلامتی را به بیمار باز می­گرداند. پیشرفت های فنی و پذیرش بیشتر کاشت حلزون از سوی جامعه­ی ناشنوایان، این ایمپلنت ها را بسیار محبوب ساخته است. در بین تلاش هایی که جهت برقراری ارتباط میان ابزارهای بیونیکی و سیستم عصبی مرکزی انسان صورت گرفته­، ایمپلنت های حلزون گوش موفق ترین مورد بوده اند. در جراحی قاعده­ی جمجمه، اغلب تومورها خوش­خیم اند و معمولا هدف اولیه­ی درمان حفظ عملکرد – به خصوص در رابطه با عصب فاسیال – است. مهارت های میکروجراحی مورد نیاز برای انجام جراحی اتولوژی، تفاوت شایانی با مهارت های مورد نیاز در جراحی بافت نرم دارند؛ و به همین دلیل، تقریبا تمام گروه های اتولوژی آزمایشگاه های استخوان تمپورال جداگانه­ای دارند. این آزمایشگاه ها مجهز به ایستگاه های دریل هستند که به هدف تامین زمان و آموزش بیشتر رزیدنت ها، فلوشیپ ها و کارکنان تعبیه شده­اند.

به جهات مختلفی، رشته­ی اتولوژی تلفیقی از تخصص گوش، حلق و بینی و جراحی مغز و اعصاب است. اغلب اتولوژیست ها و جراحان قاعده­ی جمجمه پس از رزیدنتی، آموزش فلوشیپ دیده­اند. امروزه این دوره­ی فلوشیپ دو ساله بوده و می­تواند شامل زمان حفظ شده جهت پژوهش شود. از سال ۲۰۰۳، داوطلبانی که در رشته­ی اتولوژی و جراحی مغز و اعصاب آموزش فلوشیپ دیده­اند، می­توانند در آزمون گواهینامه­ی فوق تخصص شرکت کنند. فوق تخصص اتولوژی رشته­ی جذابی ست؛ زیرا بیشتر موارد مرتبط با این رشته مبتنی بر بالین و یا جراحی های انتخابی – که اغلب به صورت سرپایی و بر بیماران سالم انجام می­گیرند – می­باشد. به همین دلیل، اساتید اتولوژی زمان بیشتری جهت انجام پژوهش های علوم پایه و یا بالینی در اختیار دارند.

امیدوارم که این نوشته اطلاعات مفیدی در مورد تخصص گوش و حلق و بینی داده باشد. برای نوبت گرفتن از متخصصین ENT یا گوش، حلق و بینی می توانید از وبسایت درمانکده استفاده کنید. هم برای مشاوره حضوری (ویزیت) و هم مشاوره آنلاین.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *