ده معضل اصلی آموزشی حوزه فناوری اطلاعات از زبان محمد نصیری توصیه‌هایی برای کنترل دیابت در ماه رمضان هفتمین دوره رویداد پردیس سامیت روز ۱۵ اسفند در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد. بررسی تخصصی چرخ خیاطی جک مدل f10

قیمت دلار می‌ریزد؟

در دومین روز هفته، روند افزایشی دلار ادامه یافت؛ اسکناس آمریکایی در کانال ۲۶ هزار تومانی پیش‌روی کرد. این در حالی بود که برخی فعالان معتقد بودند، بازارها با رسیدن به این سقف‌های تاریخی، با فشار فروش مواجه خواهند شد.

بازخبر/این اتفاق در روز یکشنبه رخ نداد و دلار با ۵۵۰ تومان رشد به بهای ۲۶ هزار و ۶۵۰ تومان رسید. برخی تحلیلگران سه عامل را در نوسانی شدن بازار ارز و سکه موثر دانسته‌اند.

گروهی باور دارند، مشکلات واردکنندگان در تامین ارز از سامانه نیما در رشد قیمت دلار نقش داشته است. عده‌ای عنوان می‌کردند، ورود تقاضا از بازار موازی سهام به بازار سکه و دلار عامل افزایشی شدن قیمت‌ها بوده است. در این میان، گروهی بر اتفاقات سیاسی تاکید دارند و معتقدند، خطر افزایش تحریم‌ها موجب بالا رفتن سطح تقاضا در بازار ارز و سکه شده است.

مشکل در بخش رسمی

برخی از بازیگران تجاری در روزهای اخیر گزارش داده‌اند که از سامانه نیما در ماه‌های گذشته اقدام به خرید ارز کرده‌اند ولی موفق نشده‌اند آن را تحویل بگیرند. شماری از تحلیلگران اعتقاد دارند، چنین مشکلاتی می‌تواند موجب شود برخی از تجار ترجیح دهند که ارز موردنیاز خود را با قیمت بالاتر از بازار آزاد تهیه کنند. در کنار این، کسانی که تعهدات ارزی دارند، اگر نتوانند ارز مورد نیاز خود را از نیما تهیه کنند، به ناچار به بازار آزاد مراجعه خواهند کرد.

چنین اخباری در حالی شنیده می‌شود که برخی از فعالان عنوان می‌کنند که توانسته‌اند از این سامانه ارز مورد نیاز خود را تهیه کنند. در آخرین خبرها گفته می‌شد، سقف قیمتی در سامانه نیما برای قیمت یورو در نظر گرفته شده بود، ولی بعدتر عنوان شد که این محدودیت برداشته شده است.

ورود تقاضا از سمت سهام

گروهی از فعالان عنوان می‌کنند، کاهش‌های اخیر در بازار سهام موجب شده است که بخشی از نقدینگی از این بازار خارج شود و به سوی سایر بازارها حرکت کند. در این میان گفته می‌شود که در بازار ارز، حداقل تقاضای زیادی به صورت اسکناس وجود ندارد. بانک مرکزی هم قبل‌تر تقاضای نقدی بازار به صورت روزانه را بین ۵ تا ۸ میلیون دلار تخمین زده بود. دراین میان گفته می‌شود که در بازار سکه تقاضا بالاتر رفته است.

در واقع از نگاه گروهی از بازیگران بازار، شاید تقاضا از بازار سهام به سوی بازار ارز به میزان قابل توجهی نرفته باشد، ولی در بازار سکه شواهدی از ورود جدید نقدینگی مشاهده شده است. این گروه عنوان می‌کنند، ممکن است تقاضا از بازار سهام تا حدی به سوی بازار سکه رفته باشد و افزایش قیمت‌ها در بازار سکه، قیمت دلار را هم تحت‌تاثیر قرار داده باشد. با این حال، گروهی از فعالان هم عنوان می‌کنند، نمی‌توان با قطعیت از ورود نقدینگی سهام به بازار سکه سخن گفت.

از نظر این دسته، بازار ارز و سکه دلایل زیادی برای رشد قیمت داشته‌اند و قیمت‌ها در اندازه‌ای بالا بوده‌اند که سرمایه‌گذاران جدید از خرید در این قیمت‌ها هراس داشته باشند. به‌نظر می‌رسد سیاست‌گذار نیاز است که به جای تقویت یک بازار و نادیده گرفتن شرایط سایر بازارها، تدابیر بیشتری را برای کاهش سرعت رشد نقدینگی طراحی کند و هم زمان سعی کند با تغییراتی، پول را از سرمایه‌گذاری‌های پرریسک مانند ارز و بورس دور کند و به مکان‌های امن چون بانک‌ها ببرد.

نگرانی از اتفاقات آتی سیاسی

به گفته فعالان، یکی دیگر از عواملی که موجب شده است سطح تقاضا در بازار ارز بالا برود و تمایل برای عرضه ارز هم تا حدی افت کند، مربوط به نگرانی‌های سیاسی است. برخی از معامله‌گران احساس می‌کنند که در پایان شهریورماه، آمریکا ماشه را خواهد چکاند و به تبع آن تحریم‌هایی که قبل از برجام شورای امنیت برقرار کرده بود، بازخواهند گشت.

این در حالی است که عده دیگری هم عنوان می‌کنند، چنین اتفاقی رخ نخواهد داد. از نگاه این گروه، آنچه از لحاظ سیاسی بازار را تحت تاثیر قرار داد، احساس نگرانی برخی از معامله‌گران است و همین عامل هم موجب شده که گروهی ترجیح بدهند ریال خود را به طلا و دلار تبدیل کنند. گروه دیگری نیز در بازار عنوان می‌کنند، جنس نوسانات اخیر بازار، هیجانی است و با کاهش این هیجان، قیمت‌ها فروکش خواهد کرد.

پسندیدم(1)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *