اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟ یک عامل عجیب که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد

دشمنان فکر می‌کردند با فشار تحریم شدید از سال ۹۷ کشور را دچار بحران می‌کنند

ریس جمهور گفت: آمریکایی‌ها، صهیونیست‌ها و ارتجاع منطقه فکر کرده بودند با تحریم سال ۹۷ کشور را از لحاظ اقتصادی دچار بحران می‌کنند.

بازخبر/ حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در جلسه امروز هیئت دولت گفت:  دشمنان ما فکر می‌کردند ظرف چند ماه در برا فشار شدید آنها قدرت تاب‌آوری نخواهیم داشت و امروز دو سال و نیم است که دولت و ملت در برابر این فشار، تهدید و فشار اقتصادی ترویستی علیه ملت ایران، پاربرجا ایستاده و راه خود را ادامه می‌دهند.

وی افزود: میدان جنگ البته زخمی شدن و شهادت وجود داشته و ویژگی‌های خاص خود را دارد. قرآن کریم این واقعیت را اشاره می‌کند که در میدان جنگ فراز و نشیب فراوانی وجود دارد؛ ما باید توجه کنیم که در پیشگاه خداوند قرار داریم و خداوند می‌تواند دست ما را بگیرد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: آمریکایی‌ها، صهیونیست‌ها و ارتجاع منطقه فکر کرده بودند با تحریم سال ۹۷ کشور را از لحاظ اقتصادی دچار بحران می‌کنند و این بحران اقتصادی به بحران اجتماعی تبدیل می‌شود و بحران اجتماعی نیز به بحران امنیتی تبدیل می‌شود ولی در هر سه مرحله ناموفق بودند و بحران‌های اقتصادی و اجتماعی و امنیتی درست نشد.

روحانی گفت: زندگی مردم در تحریم با سختی توأم خواهد بود و مردم ما هم این واقعیت را لمس و در برابر آن مقاومت می‌کنند، مقایسه شرایط جنگ با شرایط صلح خطاست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پایان تحریم تسلیحاتی کشورمان در مهرماه و تلاش آمریکایی‌ها برای جلوگیری از آن تصریح کرد: آمریکا دیروز قطعنامه‌ای را برای ضربه زدن به برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ مطرح کرده است؛ طبق قطعنامه ۲۲۳۱ و طبق برجام از اواخر مهرماه امسال تحریم تسلیحاتی ایران برداشته می‌شود. قطعنامه‌هایی که علیه ایران در زمینه تسلیحاتی بوده در مقام عمل «کان لم یکن» می‌شود و ایران می‌تواند سلاح بفروشد و سلاح بخرد و این یکی از آثار توافق هسته‌ای بوده که اجرایی می‌شود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه آمریکایی‌ها قطعنامه‌ای را علیه این بخش از قطعنامه ۲۲۳۱ مطرح کردند که آن  را نقض کنند، اظهار داشت: ما امید فراوان داریم که آمریکا دچار شکست شود و انزوای خود را ببیند ولی موضع ما در هر شرایطی روشن است و اگر چنین قطعنامه‌ای علیه بخشی از قطعنامه ۲۲۳۱ در سازمان ملل تصویب شود، به معنای آن است که نقض فاحش برجام انجام گرفته و عواقبش بر عهده بانیان این کار و کسانی است که در این زمینه تلاش می‌کنند.

روحانی افزود: آمریکا در تمام این طرح‌ها ناموفق خواهد بود و این حکومت از روز اول شکست خورده و این فرد الان می‌گوید اگر انتخاب شدم بلافاصله با ایران به مصالحه می‌رسم، اگر راست می‌گویید و دنبال صلح هستید که هیچ وقت دنبال صلح نبودید، چرا این‌کارها را علیه ملت ایران، ملت آمریکا و منطقه انجام می‌دهید؟ این‌کارها چه خاصیتی برای شما داشته است؟ چرا حتی همین امروز هم علیه ملت ایران دشمنی می‌کنید؟ معلوم است که راست نمی‌گویید و به عهد خود پایبند نیستید.

وی بیان کرد: آمریکا از لحاظ سیاسی تا امروز شکست خورده و باز هم شکست خواهد خورد؛ آمریکا نمی‌تواند افکار عمومی دنیا را جذب و قانع کند و دنیا حس کرد که ایران کشور قانونی، اخلاقی و پایبند به تعهدات خود است و نمی‌توان به هیچ عهدی از سوی آمریکا اعتماد داشت.

رئیس‌جمهور هم‌چنین در بخش دیگری از سخنان خود در جلسه هیئت دولت تصریح کرد: حواس کشورهای همسایه ما جمع باشد که مبادا آمریکا از آنها سوءاستفاده کند و از آنها بخواهد اطلاعیه‌ای صادر کنند؛ البته اطلاعیه‌ای هم که صادر شده گمنام است و اجلاس رسمی برگزار نشده و کسی گفته که باید ایران را تحت فشار قرار داد و تحریم تسلیحاتی ادامه یابد.

روحانی تأکید کرد: به برخی کشورهای منطقه می‌گویم و البته اکثریت کشورهای منطقه با رابطه صمیمی دارند و این چند کشوری که در جنوب ما هستند به خوبی بدانند قدرت دفاعی و تسلیحاتی ایران به نفع منطقه است و ما از سلاح و امکانات خود برای دفاع استفاده می‌کنیم و قدرت و سلاح ما علیه شما نیست. آنها که پول و منابع شما را غارت می‌کنند و به شما اسلحه می‌فروشند تا به مردم یمن حمله کنید، به ضرر شما عمل می‌کنند.

وی در همین زمینه یادآور شد: روزی که صدام به کویت حمله کرد ما اولین کشوری بودیم که این کار را محکوم کردیم و کویت جزو این شورا بود ولی ما قبل از اعضای این شورا این اقدام را محکوم کردیم؛ ما ساعت ۳ بعد از ظهر روز حمله، این اقدام را محکوم کردیم و در مقام عمل به مردم کویت کمک کردیم و به صدام کمک نکردیم. اگر به صدام چراغ سبز نشان داده بودیم، صدام فردای اشغال کویت، کل عربستان و قطر و امارات را اشتغال می‌کرد؛ صدام در نامه‌اش به مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نوشته بود که مرز مشترک ما با شما در آب ۸۰۰ کیلومتر است. صدام گفت این کشورها برای ماست و ما با شما ۸۰۰ کیلومتر مرز آبی داریم و این در حالی بود که مرز آبی ما با عراق ۱۸ کیلومتر بوده است. اگر ما برای ثبات منطقه نمی‌ایستادیم، صدام همه شماها را خورده بود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ما همواره حامی و برادر شما بوده‌ایم و امروز هم هستیم و بدانید که آمریکا علیه ایران ناموفق است و ایران پیروز خواهد بود.

روحانی هم چنین درباره حوادث اخیر لبنان با بیان اینکه مردم لبنان دچار خسارت عظیم و بزرگی شدند، اظهار داشت: با حادثه‌ای که روز سه شنبه قبل رخ داد و مردم کشته و مجروح شدند و کابینه این کشور دچار مشکل شده است. الان وقت آن نیست که کسی از حادثه اخیر لبنان سوءاستفاده کند و امروز، روز کمک به مردم لبنان است و همه باید کمک کنیم و جمهوری اسلامی ایران از ساعت اول کمک خود را آغاز کرد و روز چهارشنبه دو هواپیمای ۷۴۷ فرستاد و روزهای اخیر دو هواپیما فرستاد. ما دارو، تجیهزات و اقلام مورد نیاز آنها را فرستادیم و من در تماس تلفنی به رئیس‌جمهور لبنان قول دادم که نیاز خود را بگویند و ما در امور بازسازی بندر نیز آماده کمک هستیم.

وی بیان کرد: از سایر کشورها می‌خواهم در این شرایط به مردم لبنان کمک کنند و لبنان احتیاج به آرامش و یاری دارد. مطمئن هستم که مردم قوی و بزرگوار لبنان که در حوادث مختلف ایستادگی کرده‌اند از این مشکلات نیز عبور خواهند کرد.

پسندیدم(1)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *