توصیه‌هایی برای کنترل دیابت در ماه رمضان هفتمین دوره رویداد پردیس سامیت روز ۱۵ اسفند در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد. بررسی تخصصی چرخ خیاطی جک مدل f10 ﺷﺎﺩی، نقش تعیین کننده‌ای در حفظ سلامت افراد دارد
معاون سازمان نظام پزشکی:

شکست کرونا در چند ماه آتی میسر نیست

معاون آموزشی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه شکست دادن کرونا در چند ماه آینده و بازگشتن به زندگی عادی میسر نیست، در عین حال بر لزوم رعایت دستورالعمل های بهداشتی و همچنین برطرف کردن دغدغه های جامعه پزشکی کشور تاکید کرد.

بازخبر/دکتر علیرضا سلیمی –  رییس انجمن متخصصان بیهوشی کشور گفت: روزهای سختی را پشت سر می گذاریم. از همکارانم در جامعه پزشکی که با ایثار و از خودگذشتگی در حال خدمت رسانی هستند، تشکر می کنم. از خبرنگاران نیز تشکر ویژه دارم؛ چراکه هم در بحث آموزش همگانی کمک کردند و هم مشکلات و لحظات حساس جامعه پزشکی را ثبت کردند و به گوش مردم رساندند.

وی افزود: این روزها سخت است. شعار بسیار خوب “کرونا را شکست می دهیم” شعار خوبی است که باید آن را برای طولانی مدت حفظ کنیم، اما اکنون انتظار ما این است که شعارهایی برای کوتاه مدت هم تعریف شود. مهم ترین شعاری که برای کوتاه مدت نیاز داریم “قطع زنجیره انتقال”، “کاهش ابتلا و مرگ و میر” و حفظ جامعه پزشکی” می تواند شعار کوتاه مدت ما باشد.

بازگشت به زندگی عادی در چند ماه آتی میسر نیست

وی افزود: شکست دادن کرونا در چند ماه آینده و بازگشتن به زندگی عادی میسر نیست. تولید و دسترسی به یک واکسن خوب آن هم با تعداد میلیاردی، پیدا کردن یک داروی علاج کننده کووید-۱۹ و سایر روش‌ها، حداقل در ماه های آینده عملیاتی نخواهد بود. آنچه برای ما باقی می ماند، قطع زنجیره انتقال و برنامه ریزی برای ادامه چرخه زندگی و به حداقل رسیدن ابتلا است.

دغدغه های جامعه پزشکی برطرف شود

سلیمی ادامه داد: امروز چند درخواست دارم؛ ولا انتظار داریم که مسئولان حمایت همه جانبه ای ازحوزه سلامت و جامعه پزشکی داشته باشند. تا این لحظه در سطوح بالا قدردانی‌ها انجام شده است، اما انتظار داریم در سطوح میانی و پایین تر گام های عملیاتی برای تشکر از حوزه سلامت برداشته شود. امیدواریم که دغدغه های معمولی جامعه پزشکی برطرف شود. معوقات، مشکلات مالیاتی و … امروز نباید لحظه‌ای از وقت جامعه پزشکی را به خود اختصاص دهد.

صحنه های دردناک از ابتلای متخصصان در بیمارستان ها

وی با بیان اینکه میزان ابتلا در حوزه سلامت بیش از حد معمول است، گفت: البته در تمام دنیا ابتلای افرادی که در خطوط اول حوزه سلامت قرار دارند، چندین برابر جامعه معمولی است. به نظر می رسد که میزان ابتلای جامعه پزشکی در ایران زیاد است. به طوری که فقط در  تهران بیش از ۶۰۰۰ نفر مبتلا و ۱۵۰ شهید داشته‌ایم. دیشب یکی از پزشکان را بعد از دست و پنجه نرم کردن طولانی در آی سی یو از دست دادیم که یک متخصص بیهوشی با ۲۰ سال سابقه بود و حقیقتا جایگزین کردن این نیروها سال‌ها وقت می‌برد. فراموش نمی کنم که در یک بیمارستان چهار متخصص بیهوشی در کنار هم در آی سی یو خوابیده بودند. این صحنه‌ها دردآور است.

ماسک بزنید و به عزا و عروسی نروید

سلیمی گفت: در عین حال از مردم به عنوان افراد کلیدی در این مبارزه خواهش می کنم که به ما کمک کنند، ماسک زدن، رعایت فاصله گذاری و شستن دست‌ها، شعار اولیه ماست. در عین حال باید کمی عمیق‌تر هم به موضوع توجه کرد. به مراسم‌های مختلف عزا و وعروسی نرویم، کارهای اضافی را حذف کنیم و کمی عمیق تر به مسایل نگاه کنیم و سعی کنیم که جامعه پزشکی را حمایت کنیم.  همچنین انتظار می‌رود که مسئولان هم عمیق‌تر به مسائل نگاه کنند و اگر قرار است کمتر سفر درون شهری داشته باشیم، جز توصیه کردن، باید دلایل سفر درون شهری را هم بررسی کنیم. به عنوان مثال بیشترین علت سفرهای درون شهری، رفتن بر سر کار است. حال با جابجا کردن ساعات شلوغ، ایجاد فرهنگ دورکاری و… عمیق‌تر این مباحث را دنبال کنیم.

افزایش بیماران بدحال در بیمارستانها

وی در پاسخ به سوال ایسنا، درباره وضعیت تخت‌های آی‌سی‌یو، گفت: تا حدودی در رفتار ویروس کرونا و مشکلاتی که در بیمارستان‌ها بوده نسبت به اسفند ماه تغییراتی داشتیم. در اسفند ماه بیماران زیادی به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کردند، اما تعدادی از آنها حال عمومی خوبی داشتند و به منازل برگشت داده می‌شدند، اما در حال حاض بیمارانی که به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند، بیماران بدحالی هستند که عمدتا نیاز به بستری در آی‌سی‌یو و مراقبت‌های ویژه دارند که این موضوع کار را در بیمارستان‌ها بیشتر کرده و باعث شده که نیازمان از تخت‌های معمولی به سمت تخت‌های ویژه رود و فشار زیادی روی برخی تخصص‌ها به‌ویژه روی متخصصین بیهوشی و مراقبت‌های ویژه افزایش یابد.

۹ شهید مدافع سلامت از متخصصان بیهوشی

سلیمی با بیان اینکه در حال حاضر تخت‌های مراقبت‌های ویژه پر هستند و ما به تجهیزات و تخت‌های آی سی یو نیاز داریم، گفت: تاکنون ۹ نفر شهید در همکاران متخصص بیهوشی داشته‌ایم که عدد بالایی است.

آیین نامه مربوط به شهدای مدافع سلامت، شهدای بخش خصوصی یا پزشکانی که استخدام نیستند را پوشش نمی دهد

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا، درباره اطلاق عنوان “شهید خدمت” به شهدای مدافع سلامت، گفت: اینکه تعریف شهید و بحث قدردانی از این بزرگواران به چه صورت باشد، همه در کشور ایمان داریم و هم پیمان هستیم که این برزگواران و راه‌شان را حتما فراموش نکنیم. در حال حاضر آیین نامه‌ای که در این زمینه وجود دارد، بخش‌هایی را پوشش نمی‌دهد. به عنوان مثال همکارانی که در بخش خصوصی کار می کنند و یا همکارانی که استخدام نیستند را پوشش نمی‌دهد که این موارد را از طریق سازمان نظام پزشکی در حال پیگیری و رایزنی هستیم و مطمئن هستم این موارد قابل حل بوده و جایگاه شهدای ما جاودان خواهد بود.

وی افزود: نظر سازمان و همه ما این است که هر آنچه که می‌توانیم برای تجلیل و تقدیر از این بزرگواران انجام شود. اکنون در آیین نامه بیشتر بر محور همکارانی که استخدام دولتی بودند و یا پوشش استخدامی در دانشگاه یا وزارت خانه داشتند، تدوین شده است، اما مطمئن هستم که قابل تسری هست و بعید می دانم که در این زمینه مشکلی داشته باشیم.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *