اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟ یک عامل عجیب که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد

نشست علمی مجازی روز جهانی حفاظت از اکوسیستمهای مانگرو

در سالروز جهانی «حفاظت از اکوسیستم های مانگرو» نشست علمی با حضور متخصصان علوم دریایی بصورت مجازی برگزار شد.

در این نشست علمی که با محوریت مرکز اقیانوس شناسی خلیج فارس بندرعباس و با حضور مجازی جمعی از مدیران استانی، استادان دانشگاه، پژوهشگران و دانشجویان استان هرمزگان پنجم مرداد ۱۳۹۹ برگزار گردید،  مسایل و موضوعات مرتبط با اهمیت جنگل های مانگرو  و ضرورت حفاظت از این اکوسیستم های ارزشمند به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.

در آغاز این نشست تخصصی دکتر فریدون همتی استاندار هرمزگان توجه به حفاظت جامع از اکوسیستم های مانگرو را حیاتی خواند و با اشاره به حضور سال های پیشین خود در این گونه نشست ها و از طرفی محدودیت های شیوع کرونا اظهار امیدواری کرد که متخصصان و پژوهشگران حوزه علوم دریایی و محیط زیست بتوانند با بهره گیری از فضای مجازی تبادلات و تعاملات علمی خود را برای حفاظت از اکوسیستم های مانگرو ارتقا و انجام دهند.

دکتر محمد آشوری نماینده بندرعباس، حاجی‌آباد، قشم و ابوموسی در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست فعالیت های علمی، تحقیقاتی و میدانی در حوزه علوم و فنون دریایی را با اهمیت خواند و لزوم حفاظت از اکوسیستم های مانگرو مورد تاکید قرار داد.

در ادامه دکتر امید ذاکری، مدیرکل منابع طبیعی استان هرمزگان نیز گزارشی از فعالیت های منابع طبیعی استان در خصوص احیا و توسعه جنگل های مانگرو ارایه نمود. مهندس حبیب مسیحی مدیرکل محیط‌ زیست استان هرمزگان نیز با معرفی کنوانسیون رامسر و اهمیت حفاظت از تالاب ها، ضمن معرفی تالاب های استان، گزارشی از  وضعیت زیست اکوسیستم های مانگرو استان هرمزگان ارایه نمود.

در بخش بعدی این نشست مجازی دکتر علی سالارپوری عضو هیئت علمی پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان موسسه تحقیقات علوم شیلاتی با تاکید بر اهمیت اکوسیستم های مانگرو در حفاظت از تنوع زیستی سخنرانی علمی خود را  با عنوان تنوع زیستی ماهیان مناطق حفاظت شده حرا ارایه نمود.

همچنین دکتر بابک مرادی متخصص فیزیولوژی مانگرو از پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی با اشاره به تخریب های طبیعی و انسانی صورت گرفته در جنگل های مانگرو جهان یکی از عوامل اثرگذار بر تخریب این جنگل ها را آلودگی های نفتی عنوان نمود و به تشریح پاسخ‌های فیزیولوژیکی و مولکولی گیاه حرا به آلودگی نفتی پرداخت.

دکتر عماد کوچک نژاد عضو هیات علمی پژوهشگاه نیز  با ارایه گزارشی از فعالیت های علمی تحقیقاتی انجام شده در نقاط مختلف دنیا و فعالیت های پژوهشگران کشور در زمینه اهمیت زیستگاه های مانگرو به عنوان منطقه نوزادگاهی انواع ماهیان، اثرات آنها را بر فعالیت های شیلاتی تشریح نمود.

در بخش پایانی نشست دکتر صمد حمزه ئی رئیس مرکز اقیانوس شناسی خلیج فارس ( بندرعباس) نیز با تشریح جنبه های مختلف اهمیت جنگل های مانگرو، فرصت‌ها و تهدیدات پیش روی این اکوسیستم های ارزشمند را تشریح کرد

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *