آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟

آش نخورده و دهن سوخته؛ مالباختگان جاسکی نیازمند توجه ویژه دولت

حکایت مردمی است که در روستاهای محروم جاسک در سال ۱۳۹۱ با تشویق و هدایت دهیاران روستا، فرمانداری و جهاد کشاورزی به‌عنوان طرح اشتغال‌زایی یک هکتار زمین در مقابل ۵۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی نام‌نویسی کردند و در قالب تعاونی‌های کشاورزی روستایی ساماندهی شدند.

بازخبر/متأسفانه به دلیل عدم نظارت نهادهای درگیر در این طرح ازجمله استانداری‌، فرمانداری‌، جهاد و بانک کشاورزی نه‌تنها شغل و درآمدی نصیبشان نشده بلکه تسهیلات بانکی ۵ میلیارد تومان بنام همین روستائیان اخذ و به‌حساب پیمانکار واریز شد و پیمانکار طرح را نیمه‌کاره رها کرد.

این مردمان مانده‌اند با ۱۰ میلیارد تومان بدهی بانکی بعد از ۵ سال تلاش جهت رفع مشکل اکنون سرپناه ۱۲۰ خانوار در آستانه مصادره قرارگرفته است.

این در حالی است نه طرحی تحویلشان شد و نه پولی به‌حسابشان رفته با بدهی که به نامشان بوده حالا شدند بدهکار میلیاردی‌، اکثر این افراد زنان بیوه و سرپرست خانوارند.

مهناز بیگ زنی که سرپرستی ۵ فرزند را به عهده دارد،  می‌گوید: برای اشتغال‌زایی در طرح گلخانه‌ای در فرمانداری و جهاد کشاورزی ثبت‌نام می‌کردند و بنده هم با هزاران امید نام‌نویسی کردم.

وی افزود: وام به‌حساب پیمانکار واریز شد برای اجرای طرح فوق ولی پیمانکار کار را رها کرد و رفت، ما نه پولی دیدیم و نه گلخانه‌ای، فقط شنیدیم که یک وکیل در تهران قرار است با حکم دادگاه بیاید و سرپناهمان را برای دولت بردارد.

این بانوی جاسکی ادامه داد: از طریق کشاورزی خرج خانواده‌ام را تأمین می‌کنم و کل زندگی‌ام همین خانه است که سرپناه ماست‌، امیدواریم دولت ما را کمک کند.

لالی مهرجویی که تحت پوشش بهزیستی قرار دارد و حتی سرپناه هم ندارد در یک‌خانه‌ای زندگی می‌کند که از شاخه درختان خرما درست‌شده است، به ایسنا می‌گوید: مالک زمینی که در آنجا خانه ساخته‌ام فرد دیگری است که اجازه داد به‌صورت موقت در این محل زندگی کنم.

وی که درد دلی دارد به پهنای دریای عمان اضافه کرد: من از مال دنیا بی‌نصیبم، ۷ سال پیش در دهیاری روستا نام‌نویسی می‌کردند، من هم اسمم را نوشتم و چون هزینه ثبت‌نام و رفتن به شهر را نداشتم‌، همسایه‌ام که در آموزش‌وپرورش کار می‌کند، تمامی کارهایم را انجام داد و به‌عنوان ضامن امضا کرد، اکنون اعلام کردند خانه‌اش را دولت قرار است به خاطر وام من بر دارد.

مهرجویی بیان کرد: من که نه خانه دارم و نه زمین، بنده خدا ثواب کرد اما الآن به خاطر من دارد کباب می‌شود، از دولت و نماینده مردم که من برایش رأی دادم، خواهش می‌کنم فکری کند.

رئیس شورای روستای به حل با تائید مشکلات پیش‌آمده گفت: این طرح ملی که در صورت اجرایی درست آن می‌توانست یک فرصت برای منطقه و اهالی باشد، تبدیل به یک چالش بزرگ‌شده و کسانی که با توجه به گرانی و مشکلات معیشتی به نان شب محتاج هستند، اکنون درخطر از دست دادن سرپناهشان‌اند.

بخشی پاداش ادامه داد: از نماینده شرق هرمزگان در مجلس و استاندار درخواست ورود به این مشکل داریم چون این روستائیان با طناب پوسیده طرح غیر کارشناسی وارد چاهی عمیق شدند که برای نجاتشان عزمی ملی و استانی می‌طلبد.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *