ده معضل اصلی آموزشی حوزه فناوری اطلاعات از زبان محمد نصیری توصیه‌هایی برای کنترل دیابت در ماه رمضان هفتمین دوره رویداد پردیس سامیت روز ۱۵ اسفند در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد. بررسی تخصصی چرخ خیاطی جک مدل f10

نگاه های مضطرب در ICU/آژیر قرمز کرونا در بندرعباس به صدا در آمد

اینجا تلخی و شیرینی در کنار هم است و پرسنل و پزشکان و پرستاران در تلاش‌اند تلخی‌ها به شیرینی تبدیل شود و کمتر بیماری به مرگ فکر کند.

بازخبر/ اکنون هرمزگان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد، آمار مبتلایان به کرونایش در وضعیت بحرانی و تعداد جان بخاتگان کرونا در این استان به عدد ۳۰۰ نزدیک می شود به طوری که تاکنون ۱۰ الی ۱۵ درصد از مردم هرمزگان به کووید ۱۹ مبتلا و علائم بیماری را بروز داده‌اند، کادر درمان با تمامی سختی ها در راه خدمت به شهروندان از هیچ تلاشی فروگذاری نمی کنند. از ابتدای همه‌گیری کرونا تاکنون بیش از ۴۰ هزار آزمایش تشخیص کرونا در استان گرفته‌شده است که ۲۲ درصد بیشتر از متوسط کشوری است و ۷۰۰ تخت معمولی و ۸۰ تخت آی‌سی‌یو در حال خدمات‌دهی هستند.

بیمارستان شهید محمدی بندرعباس از بیمارستان های با سابقه کشور است که این روزها بسیاری از بیماران مبتلا به کرونا در این بیمارستان بستری هستند. پس از هماهنگی های لازم موفق شدیم ساعتی را با پزشکان، پرستاران و دیگر کادر درمانی این بیمارستان بگذرانیم. با همه نگرانی‌ها و البته رعایت بهداشت، وارد بیمارستان شهید محمدی می‌شویم، بیمارستانی که پس از شیوع ویروس کرونا در کشور، نخستین مرکز نگهداری و قرنطینه این بیماران در استان هرمزگان تعیین شد و بیماران زیادی در این بیمارستان دوران قرنطینه و درمان را سپری کردند و می‌کنند.

دستورالعمل‌های هشدار دهنده درباره پیشگیری از ابتلا به کرونا روی در و دیوار اورژانس چسبانده شده است. نگاهم با نگاه‌های نگران و مضطرب همراهان بیماران گره می‌خورد. راهم را کج می‌کنم و به سمت بخش مراقبت های ویژه می‌روم.

اگر چه این جا همه ماسک بر صورت دارند اما می‌توان صداقت در خدمت‌رسانی را در چشمان کادر درمانی و حس قدرشناسی را در چهره بیماران دید و همان قدر که فوت یک بیمار با همه تلاش شبانه‌روزی تلخ و دردناک است، برگه ترخیص بیماری دیگر، امیدآفرین و رضایت بخش است. از زمان رسیدن پای ویروس کرونا به کشور تازه به اهمیت وجود پرستاران خدوم پی برده ایم. پرستارانی که با وجود تمام دغدغه ها و مشکلات حتی در بین برخی ها داشتن مسائل معیشتی، با جان و دل به میدان آمدند و شدند مدافعان بی غل و غش در عرصه سلامت. چه بسا که اکنون اگر نبود ایثار و فداکاری این عزیزان جان برکف سرنوشتی ناگوارتر از آنچه هست در انتظار هم وطنان بود.

به سراغ یک فوق تخصص ریه می رویم که از ابتدای شیوع کرونا در بیمارستان شهید محمدی مستقر و بار زیادی از خدمت رسانی به بیماران را همچون سایر همکارانش بر دوش کشیده است،

دکتر احسان رمضانیان نیک  افزود: در حال حاضر در وضعیت پاندمی کرونا ویروس هستیم و متأسفانه هرمزگان در وضعیت پیک این بیماری قرار دارد.

این فوق تخصص ریه با بیان اینکه متأسفانه هر روز تعداد بیماران مبتلا به کرونا رو به افزایش است و به نسبت این افزایش تعداد بیماران نیازمند به بستری و بدحال نیاز به مراقبت ویژه افزایش پیدا می کند، اظهار کرد: علی رغم اینکه در یکماه گذشته تعداد تخت های بستری مربوط به کووید ۱۹ در بیمارستان شهید محمدی و شهر بندرعباس را پنج برابر کرده ایم اما همچنان بخش ها کاملأ پر و کمتر می توانیم پاسخگوی بیماران جدید باشیم.

وی ادامه داد: با افزایش تعداد بیماران بستری و بدحال و مراقبت های ویژه کووید ۲ بیمارستان شهید محمدی، بازهم بیماران زیادی هستند که نیازمند مراقبت ویژه هستند و با توجه به افزایش مبتلایان به کرونا در نوبت حضور در این بخش هستند.

رمضانیان نیک با اشاره به اینکه بیشترین علت ابتلا در استان هرمزگان از دورهمی هایی صورت گرفته که در منازل و مجالس رخ داده که با تصور اینکه همگی سالم هستند از ماسک استفاده نشده و کرونا به راحتی منتقل شده است، خاطرنشان کرد: به صورت گروهی عده ی زیادی آلوده و زنجیروار گروه دیگری را مبتلا به کووید ۱۹ می کنند.

وی اضافه کرد: این افزایش ابتلا باعث افزایش کار کادر درمان می شود و سبب افزایش وضعیت آزمایشگاهی، تخت بیمارستانی و کادر درمان را می طلبد و این سبب افزایش احتمال درگیری کادر درمان و خستگی آن ها را به دنبال دارد و ضرر این موضوع به خود مردم باز می گردد.

این فوق تخصص ریه با بیان اینکه بسیاری از کادر درمان با کرونا درگیر بوده یا هستند و حتی در بخش مراقبت های ویژه اکنون حضور دارند، تصریح کرد: از مردم خواهش می کنم پروتکل های بهداشتی به طور حتم رعایت شود و از برگزاری مجالس خودداری شود.

 

وی با اشاره به اینکه باید از رفت و آمدهای غیرضروری بکاهیم و بهترین راه کمک به خود و خانواده مان ماندن در خانه است، افزود: همکارانم ۲۴ ساعته در تلاش برای خدمت رسانی به بیماران هستند.

رمضانیان نیک بهترین راه درمان به کرونا را پیشگیری دانست و عنوان کرد: مسائل بهداشتی باید به طور حتم رعایت شود تا به سلامت از این پیک کرونا در هرمزگان عبور کنیم.

طبق گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان تاکنون بیش از ۲۸۰ نفر از کادر درمان استان هرمزگان به کرونا مبتلا شده و ۵۰ درصد آن ها پس از بهبود و گذراندن دوران قرنطینه به کار خود بازگشته اند. به سراغ یکی از همین دسته از کادر درمان می رویم که با شکست کرونا بار دیگر بنا بر وظیفه ای که بر دوش خود می بنید به عشق خدمت به هم نوعانش به بیمارستان شهید محمدی بندرعباس بازگشته است.

وی  با بیان اینکه در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان شهید محمدی بندرعباس خدمت می کنم که بیماری کرونا را پشت گذاشته ام، افزود: چند روزی است که از دوران استعلاجی بازگشته ام و تمامی سختی های کرونا اکنون درک می کنم.

این پرستار ادامه داد: از تمامی شهروندان خواهش می کنم که توصیه های پزشکی و بهداشتی را رعایت کنند.

وی با اشاره به اینکه باید با کمک هم از دوران پیک کرونا در هرمزگان عبور کنیم، تصریح کرد:بسیاری از کادر درمان بیمارستان شهید محمدی به دلیل ابتلا به کرونا مجبور به ترک خدمت کرده اند و اکنون بار سنگینی بر دوش کادر درمان است.

این پرستار با بیان اینکه کادر درمان خسته هستند و بسیاری از خانواده ها داغدار شده اند، اضافه کرد: تنها برای مواقع ضروری از خانه خارج شویم و این بارو که باید همه به کرونا مبتلا شویم که باور غلط است که باید از ذهن خود خارج کنیم.

وی در پایان با اشاره به اینکه رعایت پروتکل های بهداشتی را برای حفظ سلامتی خانواده مان در اولویت قرار دهیم و باید همه کمک کنیم تا زنجیره بیماری کرونا را قطع کنیم، خطاب به بیماران کرونایی، عنوان کرد: بخش زیادی از درمان، بستگی به شرایط روحی بیماران دارد، اما به زندگی و بهبودی امیدوار باشیم، بهبودی را به دست می‌آوریم؛ شکست کرونا کاری ندارد فقط باید شاد و امیدوار باشیم.

بخش به نوعی تکمیل است و این موضوع نشان دهنده وضعیت قرمز هرمزگان و به ویژه بندرعباس در بحث مبتلایان به کرونا است. به نزد یکی از بیماران کرونایی می رویم تا با وی همکلام شویم.

این بیمار با ناراحتی و افسوس با اشاره به اینکه رعایت نکردم و گرفتار کرونا شدم،  افزود: به واقع خجالت زده تلاش های کادر درمان هستم و جان فشانی آن ها را از نزدیک مشاهده می کنم.

وی که از طرز صحبتش مشخص است با مشکل ریوی رو به رو شده است، با بیان اینکه کرونا بیماری بسیار سختی است و به واقع درمانده شده ام، تصریح کرد: حاضرم تمام دارایی های خود را بدهم تا یک دقیقه به نزد خانواده ام برگردم اما اکنون گرفتار کرونا شده ام.

گرچه هر روز وضعیت شیوع بیماری کرونا در هرمزگان به حادترین شرایط خود می رسد، خبری از تعطیلی و بازگشت محدودیت‌های فروردین ماه در هرمزگان شنیده نمی‌شود. در حالی که گزارش‌های وزارت بهداشت نشان می‌دهد که ۶۰ درصد مبتلایان جدید به کرونا به سفر رفته‌اند و ۸۰ درصد از بیماران کرونا در استان هرمزگان در مجلس عروسی و ختم شرکت کرده‌اند، با این حال اما خبری از ممنوعیت سفر بین شهرستانی و استانی شنیده نمی‌شود. حال باید منتظر بود و دید که در روزهای آینده چه تدبیری از سوی مسئولان برای کاهش این آمارها اتخاذ خواهد شد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز  گفت: با توجه به اوج کرونا در استان و بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت، تنها از چهار گروه افراد آزمایش کووید ۱۹ گرفته می‌شود.

به گفته دکتر فاطمه نوروزیان، افراد بالای ۶۰سال علامت دار و افراد علامت دار دارای بیماری زمینه‌ای از جمله این افراد هستند.

وی گفت: افراد دارای بیماری زمینه‌ای بدون علامت که در تماس با افرد مبتلا به کرونا بوده اند و همچنین زنان باردار علامت دار از دیگر افرادی هستند که از آنها آزمایش کرونا گرفته می‌شود.

با حالی عجیب و گرفته از بیمارستان بیرون می آیم، عده ای از مردم بی خیال درحال خرید کردن در خیابان ها هستند. قلبم فشرده می شود، دلم می خواهد فریاد بزنم به خاطر جان پزشکان و پرستاران هم که شده بی خیال خرید و دورهمی و سفر شوید. در پایان تنها بغض است که امان حرف زدن را می گیرد.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *