آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟
یک کارشناس ارشد روانشناسی:

رابطه بین والدین و فرزند در شرایط کرونایی تا حد امکان حفظ شود

کارشناس ارشد روانشناسی مجتمع آموزشی پژوهشی درمانی پیامبر اعظم (ص) بندرعباس گفت: در زمان ابتلای یک یا هر دو والد به کووید ۱۹ باید حواسمان به کودکان و صدمات ناشی از این استرس در آن ها باشیم.

بازخبرفاطمه نادری  با اشاره به اینکه لازم است رابطه بین والدین و فرزند تا حد امکان حفظ شود، افزود: بهتر است این ارتباط از طریق فضای مجازی یا تلفن صورت پذیرد و تا حد امکان  این ارتباط نظم زمانی مشخصی داشته باشد.

وی عنوان کرد: در صورتی که والد  بستری،  بیهوش و متصل به دستگاه‌ها با شرایط بسیار ناپایدار جسمی است بهتر است دیدار مجازی به خصوص برای کودکان کوچکتر به تعویق بیفتد یا به شیوه‌ای باشد که اضطراب وارد نکند و در این وضعیت با توضیحات و زبان ساده خدمات در حال انجام برای سلامت بیمار،  بدون جزئیات به کودک داده شود.

نادری بیان کرد: البته گاهی بعضی از کودکان و نوجوانان تمایل به برقراری ارتباط با والدین ندارند که بهتر است آن ها را برخلاف میلشان وادار به تماس نکنید.

کارشناس ارشد روانشناسی بخش اعصاب و روان ابن سینا بیمارستان شهید محمدی با عنوان اینکه کلمات محبت آمیز را به شکلی که فرزندانتان دوست دارند به‌کار برید، اضافه کرد:  اگر حال عمومی والد خوب است دقایقی در روز با فاصله مناسب با کودک بنشیند و با او حرف بزند.

وی با اشاره به اینکه  وقتی یک یا هر دو والد بستری می‌شوند کودکان کوچکتر ممکن است فکر کنند کار بدی کرده اند که والد بیمار شده یا از آنها دوری می کنند و این نوعی تنبیه برای رفتار بد آن هاست، اظهار کرد: گاهی هم ممکن است فکر کنند پدر یا مادر دیگر آنها را دوست ندارد در این موارد کودکان ممکن است در مورد مرگ سوال بپرسند و نگران از دست دادن والدین خود باشند.

نادری بیان کرد: کودکان بزرگتر یا نوجوانان ممکن است فکر کنند که در ایجاد بیماری سهم دارند و دچار احساس تقصیر و عذاب وجدان شوند که در اینگونه مواقع والدین در احساس آرامش فرزندان و حفظ سلامت روان آنان در بحران نقش کلیدی دارند در برخی مواقع وقتی والد بیمار یا بستری باشد  ممکن است واکنش های روانی پاسخ به بحران در فرزندشان تشدید شود.

وی خاطرنشان کرد: لازم است محیط خانه و بیمارستان و واکنش افراد دیگر که در کنار فرزندان هستند به گونه ای باشد که نیاز حمایتی فرزندان در این شرایط تا حد امکان جبران شود در این صورت از ایجاد آسیب های روانی احتمالی به فرزندان پیشگیری خواهد شد.

کارشناس روانشناسی دانشگاه یادآور شد: اگر زود عصبانی می شوید یا حوصله ندارید به خودتان سخت نگیرید و استراحت کنید بعداً فرصت برقراری رابطه پیش خواهد آمد در مدت بستری یا قرنطینه خانگی لازم است بارها محبت کلامی و تحسین و تشویق از راه دور صورت گیرد.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *