چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟ یک عامل عجیب که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد ۵ عادت غذایی مؤثر برای مبارزه با التهاب

ماجرای قطع درختان در نیروگاه بندرعباس از شایعه تا واقعیت

طی روزهای اخیر خبرهای متعدد و متفاوتی از رسانه های داخلی و خارجی پیرامون قطع صدها درخت مثمر و غیر مثمر در نیروگاه برق بندرعباس خبرساز شده که طی بررسی های بعمل آمده خبرنگار ایسنا این موضوع صحت نداشته و برخی فعالان زیست محیطی نیز ناخواسته بازیچه دروغ پردازی برخی افراد قرار گرفته اند.

بازخبر /روزهای گذشته خبری در رسانه‌های داخلی و خارجی منتشر شد که در آن نیروگاه برق بندرعباس را متهم به قطع صدها درخت مثمر و غیر مثمر کردند، خبری که بلافاصله واکنش محیط‌زیست هرمزگان و مسئولان نیروگاه برق بندرعباس را به همراه داشت.

خبری تحت عنوان قطع درختان مثمر و غیر مثمر در اندازه و تعداد زیاد در نیروگاه برق بندرعباس از زبان یکی از فعالان محیط‌زیست و عضو اصلی انجمن نگاهبانان جلگه میناب که در ادامه مصاحبه وی با خبرگزاری ایسنا را می‌خوانید.

عذرخواهی از کارکنان نیروگاه به دلیل مصاحبه بدون تحقیق

زائری در این خصوص به خبرنگار ایسنا گفت: در این ماجرا بنده به‌عنوان یک فعال محیط‌زیست و عضوی از انجمن نگاهبانان جلگه میناب، ناخواسته در دام طراحی‌شده قرارگرفته و اقدام به مصاحبه با یکی از خبرگزاری‌های داخلی کرده و بدون بازدید و صرفاً با اعتماد و اطمینان به شخص اطلاع دهنده که خود را حامی محیط‌زیست می‌داند و با اتکا به صداقت و اعتمادی که در بین فعالان محیط‌زیست وجود دارد و همچنین برداشت از مطالبی که هفته قبل از آن در دو خبرگزاری دیگر در این رابطه منتشرشده بود، در مصاحبه‌ام از قطع درختان گلایه کرده بودم.

این فعال زیست‌محیطی، افزود: انتشار خبر مسئولان نیروگاه را مجبور به پیگیری کرده و آن‌ها از بنده برای بازدید از محوطه موردنظر دعوت به عمل آوردند.

زائری ادامه داد: بعد از بازدید بنده که همراه با خبرنگار خبرگزاری ایسنا انجام شد متوجه شدم به‌صورت ناخواسته در بازی‌های سیاسی یا حسادتی و یا خیلی خوشبینانه از سر دلسوزی قرارگرفته و با احساس ندامت از اعتمادی که کردم و بدون تحقیق مطلبی را مطرح نمودم که سعی در شفاف‌سازی مسائل و دلجویی از مسئولان نیروگاه و خصوصاً کارکنان زحمت‌کش اداره خدمات را دارم، مسئولانی که با چشم خود کارهای مثبت آن‌ها را دیدم که چطور به بهترین شکل ممکن و با دلسوزی در حال انجام‌وظیفه بوده‌اند.

عضو نگاهبانان جلگه میناب، بیان کرد: بعد از بازدید از شهرک و نیروگاه بر آن شدم تا حرف‌های طرف مقابل را نیز بشنوم شاید باز هم لایه‌ای پنهان وجود داشته باشد، اما هرچه بیشتر صحبت کردم و حرف‌های آنان را شنیدم بیشتر به اعتماد بی‌جا و اشتباهم پی بردم.

زائری، تأکید کرد: از همه مسئولان نیروگاه برق استان و خصوصاً مدیر و کارکنان اداره خدمات آن بابت مصاحبه بدون تحقیقم عذرخواهی کرده و امیدوارم آن بزرگواران بنده حقیر را به خاطر اشتباهم ببخشند.

وی، اظهار کرد: بر این اساس ادعای مطرح‌شده در مورد قطع درختان مثمر را پس گرفته و طبق بازدیدی که شخصاً از همه مناطق و بررسی‌های که از همه زوایا انجام دادم به این نتیجه رسیدم که فقط قطع درختان کنوکارپوس که از نظر محیط‌زیستی درختی مضر و آسیب‌رسان است صورت گرفته که البته این اقدام تیم خدمات نیروگاه مورد تائید و حمایت همه فعالان محیط‌زیست بوده زیرا در کنار حذف این درختان مضر که از قضا ریشه آن‌ها به تأسیسات نیروگاه و شهرک خسارت وارد آورده‌اند، درختان بومی را جایگزین آن‌ها کرده‌اند.

این فعال محیط‌زیست گفت: درخت کنوکارپوس درختی است که ریشه‌های آن بسیار زیاد و نیز قطور است که باعث ایجاد خسارت می‌شود و از طرفی با قطع درخت نمی‌توان آن را مهار کرد و فقط باید ریشه آن از زمین خارج شود تا جلوی رشد دوباره آن را گرفت و کارکنان اداره خدمات زحمت زیادی را به خود وارد آورده و درختان را با ریشه از زمین بیرون آورده‌اند.

زائری با امید روزی که همه درختان مضر حذف و درختان بومی جایگزین آنان شود، خاطرنشان کرد: موضع همه فعالان محیط‌زیست در مورد درختان مضری چون کنوکارپوس و کهور آمریکایی از دیرباز کاملاً واضح و مشهود بوده و از قطع این درختان (به‌شرط جایگزینی با درختان مفید خصوصاً بومی) حمایت می‌کنند.

نیروگاه بندرعباس از صنایع پیشرو در توسعه فضای سبز

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان در گفت و گو با ایسنا، گفت: در این نیروگاه در اجرای طرح‌های فضای سبز و زیست‌محیطی فعالیت‌های چشمگیری انجام‌شده است و یکی از صنایع پیشرو در توسعه فضای سبز است.

میثم قاسمی با اشاره به بازدید خود از این مجموعه، افزود: اقدام نیروگاه برق بندرعباس در جایگزین کردن درختان بومی بجای گونه‌های غیربومی و مخرب نظیر کنوکارپوس مثبت و مؤثر ارزیابی‌شده است.

وی، خاطرنشان کرد: در نیروگاه برق بندرعباس گونه‌های بومی شامل کنار، جم و گونه‌های دیگر دارای شناسنامه با قدمت زیاد وجود دارد که به تلطیف هوا و محیط‌زیست کمک می‌کند.

تکذیب قطع درختان مثمر در نیروگاه برق بندرعباس

مدیر دفتر هیئت‌مدیره، مدیرعامل و روابط عمومی نیروگاه برق بندرعباس در گفت و گو با ایسنا، گفت: قطع درختان مثمر و بومی در نیروگاه برق بندرعباس کذب بوده و  این مجموعه از جمله صنایع پیشرو در توسعه فضای سبز غرب بندرعباس است که همراه وظیفه ذاتی خود که همان تولید برق ایمن و پایدار است به توسعه و گسترش فضای سبز مجموعه خود نیز اهتمام دارد.

احمد قلندرزاده افزود: هم‌اکنون با هماهنگی نهادهای ذی‌ربط در حال زیباسازی جاده اسکله بندر شهید رجایی هستیم که در فاز اول درختان نخل و گل کاغذی در مجموعه بیرونی نیروگاه کشت کرده و درحال‌توسعه است.

وی، تصریح کرد: تقریباً ۶۰ درصد از مساحت این مجموعه به‌صورت پراکنده و باغچه‌ای درختکاری شده و درحال‌توسعه است و ۲ واحد گلخانه‌ای نیز هم‌اکنون در حال تکثیر گونه‌های بومی جهت کشت در نیروگاه و شهرک است که در حال حاضر ۵۰۰ پاجوش نخل زینتی جهت استفاده در نوار ساحلی مجموعه در حال تکثیر است.

سخنگوی نیروگاه برق بندرعباس، گفت: در تلاشیم ۲ بوستان و پارک دیگر نیز با کشت درختان بومی در این مجموعه احداث کنیم.

قلندرزاده در خصوص خبر منتشرشده مبنی بر قطع درختان مثمر، اظهار کرد: در یکی از این تصاویر به کندن درخت قدیمی اشاره شده که مربوط به طوفان و باد شدید اسفندماه سال گذشته است و هیچ‌گونه عمدی در کار نبوده و بلافاصله جایگزین شده است.

مدیر روابط عمومی نیروگاه برق بندرعباس، گفت: در خصوص مطلب منتشرشده مبنی بر کندن گل‌های فصلی نیز همان‌طور که از نام آن پیداست تا فروردین‌ماه بیشتر دوام نمی‌آورد و مخصوص زمستان و اوایل بهار است و با گرم شدن خودبه‌خود از بین می‌رود.

وی، ادامه داد: گل‌های کاغذی مورد اشاره در خبر نیز به دلیل نمناک بودن خاک مجموعه و خطر کنده شدن درخت از ریشه با توجه به سنگینی شاخه‌ها به‌طور مداوم هرس می‌شود تا ریشه و تنه آن قوی و تحمل وزن شاخه‌ها را داشته باشد و هیچ‌گونه گل کاغذی حذف نشده و در تلاشیم در ۵ رنگ قرمز، صورتی، زرد، سفید و گلبهی قلمه گیری شده و در حال تکثیر جهت کاشت در جای‌جای نیروگاه و شهرک است.

مدیر دفتر هیئت‌مدیره نیروگاه برق بندرعباس، بیان کرد: هیچ‌گونه درخت مثمری در این مجموعه قطع نگردیده و کمتر صنایعی را می‌توان در غرب بندرعباس دید که این مقدار درختان مثمر نظیر لیموترش و انبه داشته باشد.

وی، افزود: تصاویر منتشرشده از شاخه‌های دپو شده درختان مربوط به گونه مهاجم کنوکارپوس است که به دلیل تخریب زیرساخت‌های نیروگاه با گسترش ریشه‌های آن و حذف این‌گونه مهاجم با ۹۰۰ نهال درخت بومی و مثمر جایگزین شده است.

مدیر روابط عمومی نیروگاه برق بندرعباس، ادامه داد: تصاویر بارگیری درختان نیز مربوط به حمل ضایعات و آهن‌آلات در مجموعه است و هیچ‌گونه شاخه یا تنه درختی(کنوکارپوس) از این نیروگاه و یا شهرک بیرون برده نشده است.

قلندرزاده، خاطرنشان کرد: آب مصرفی این درختان و فضای سبز این مجموعه کاملاً غیرشرب و از تصفیه خود نیروگاه مورداستفاده قرار می‌گیرد.

پسندیدم(1)نپسندیدم(1)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *