آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟

عدم شفافیت در مبالغ پرداختی بیمه بیکاری

درحالی که دستگاههای متولی به پرداخت بیمه بیکاری دوران کرونا تاکید دارند، اما ابهامات جدی از جمله نهاد پرداخت کننده، فرمول و رقم پرداخت شده به بیکاران پس از شیوع کرونا در این موضوع وجود دارد.

بازخبر /طی روزهای اخیر برخی مخاطبان  ، تأکید کرده‌اند که در اولین واریزی به حساب آنها درباره بیمه بیکاری، مبلغی ناچیز (کمتر از ۶۰۰ هزار تومان) به حساب آنها واریز شده است.

طبق اعلام رسمی مسئولان دولتی، تعداد افرادی که تا به امروز در سامانه درخواست بیمه بیکاری وارد و ثبت نام کرده اند ۸۴۰ هزار و ۹۴۴ نفر است که از این تعداد ۷۰۳ هزار و ۴۳۰ نفر مشمول دریافت بیمه بیکاری شده اند. پیش از این  سازمان تأمین اجتماعی بر اساس بند (ب) ماده ۷ قانون بیمه بیکاری مبلغ مقرری را محاسبه و پرداختی ها انجام می شد اما اخیراً پرداختی ها از طرف خزانه داری کل کشور انجام می‌شود. بر این اساس سازمان تأمین اجتماعی شماره حساب افراد مشمول دریافت بیمه بیکاری را از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمع آوری و به سازمان برنامه و بودجه ارسال می‌کند تا این سازمان شماره‌ها را در اختیار خزانه داری کل کشور برای پرداخت قرار  گیرد.

پیگیری‌ها از واحدهای تولیدی نشان می‌دهد، با وجود تعطیلی کامل برخی واحدها در اسفند ماه باز هم رقم پرداختی به افراد بسیار متفاوت با رقم مورد انتظار بوده است. در این بین سازمان برنامه و بودجه تنها وظیفه تأمین منابع مالی را مربوط به خود می داند و تعیین فرمول بیمه بیکاری دوران کرونا باید از سوی سازمانهای دیگر پیگیری شود. بر این اساس با توجه به ابهامات ایجاد شده در خصوص بیمه بیکاری در دوران کرونا بایستی فرمول و ضابطه پرداخت این مبالغ به صورت شفاف اعلام شود.

براساس مصوبه ستاد ملی کرونا، مبلغ ۵۰۰۰ میلیارد تومان جهت کمک به صندوق بیمه بیکاری سازمان تأمین اجتماعی برای کمک به کارگران آسیب دیده از کرونا تصویب شده است، این در حالی است که تا اواخر اردیبهشت ماه تنها ۱۲۸۶ میلیارد تومان اعتبار از محل بخشی از منابع یک میلیارد یورویی صندوق توسعه ملی بابت تأمین هزینه‌های مدیریت تبعات اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا به  صندوق بیمه بیکاری سازمان تأمین اجتماعی پرداخت شده است.

اولین سوال این است که مبالغی که تخصیص یافته، از طریق خزانه داری کل کشور پرداخت می‌شود یا از طریق صندوق بیمه بیکاری تأمین اجتماعی، اما در ادامه ابهامات جدی تری در خصوص میزان اعتبار و رقم پرداخت شده به بیکاران بعد از شیوع ویروس کرونا وجود دارد.

در اسفند ماه به ۱۰۳ هزار نفر بیمه بیکاری پرداخت شده که میانگین رقم پرداختی به هر نفر مشخص نیست و در این خصوص نیاز به شفاف‌سازی وجود دارد. با توجه به اعداد اعلام شده توسط سازمان برنامه و بودجه اگر مبلغ ۱۲۸۶ میلیارد تومان اعتبار نهایی تأمین شده برای پرداخت بیمه بی‌کاری باشد، به نظر می‌رسد با این رقم به راحتی ظرفیت و امکان پرداخت بیمه بیکاری افراد بیکار شده در فروردین و اردیبهشت ماه، بر اساس استانداردهای قانونی و معادل پایه حقوق  وجود داشته  باشد.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *