آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟

صادرات ۶ میلیون دلاری صنایع دستی هرمزگان در سال ۹۸

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان به تشریح عملکرد معاونت صنایع دستی استان طی سال گذشته پرداخت.

بازخبر /رضا برومند  افزود: با توجه به ضرورت آموزش و همچنین تربیت نیروهای علاقه‌مند و متقاضی اشتغال در حوزه صنایع دستی طی سال گذشته برای ۱۳۲۴ نفر دوره‌های آموزشی رایگان صنایع دستی در رشته های گلابتون دوزی، البسه محلی، گلیم بافی، رودوزیهای سنتی و … در سطح استان برگزار شده است.

وی با بیان اینکه  از برنامه‌های مهم اداره کل در حوزه صنایع دستی ایجاد مراکز تولید، اشتغال و آموزش صنایع دستی در شهرها و روستاهای هرمزگان است، ادامه داد: طی سال گذشته ۴ مرکز تولید، اشتغال و آموزش صنایع دستی در روستاهای گهکم، برنطین، باغات و رودبار راه اندازی شد که در حال حاضر ۲۸ مرکز در سطح استان فعال هستنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان در خصوص شناسایی صنعتگران صنایع دستی اضافه کرد: هرساله برای شناسایی صنعتگران صنایع دستی، آزمون هایی در سطح استان برگزار می شود که در سال گذشته از این طریق ۲۳۰۹ نفر صنعتگر صنایع دستی شناسایی شده و کارت شناسایی برای آنان صنایع دستی صادر شده و همچنین ۴۷۸ پروانه کارگاه انفرادی و کارگاهی در سطح استان صادر شده است.

برومند در خصوص صادرات صنایع دستی گفت: ارزش صادرات صنایع دستی در سال گذشته ۶ میلیون دلار به صورت رسمی و چمدانی بوده که بیشتر به کشورهای حوزه خلیج فارس و ترکیه صادر شده است که مهم‌ترین محصولات صادر شده، گلابتون دوزی، رودوزیهای سنتی، سفال، حصیر، مشتقات چوب و گلیم است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۷ چهار اثر از صنایع دستی هرمزگان مهر اصالت دریافت کردند، افزود: شلوار بندری و جلبیل خوسی هنرمند فرخنده بادروج، جلبیل خوسی هنرمند زهرا رییسی، زیروآلات سنتی هنرمند فاطمه ناصری، گلیم بافی هنرمند طلعت کریمی، گلیم هنرمند رخساره جهانشاهی، گلیم و جلبیل خوسی هنرمند افسانه فهیمی زاده آثار دریافت کننده مهر اصالت بوده اند.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان در خصوص نمایشگاه های برگزار شده در سطح استان، خاطرنشان کرد: دی ماه سال گذشته پنجمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی با حضور ۳۱ استان در بندرعباس برگزار شد و در سطح بین المللی هنرمندان استان در سه نمایشگاه سلیمانی عراق، میلان ایتالیا و ترکیه شرکت داشته اند.

وی ادامه داد: همچنین هنرمندان صنایع دستی استان در ۱۶ نمایشگاه سراسری در سایر استانها مشارکت فعال داشته اند و برای ساماندهی صنعتگران یک بازارچه صنایع دستی در معبدهندوها نیز به طور موقت راه اندازی شد.

برومند در خصوص ثبت ملی شهرها و روستاهای صنایع دستی بیان کرد: سال گذشته از س وی معاونت صنایع دستی کشور، بندرلنگه به عنوان شهر ملی گلابتون دوزی ثبت شد که با انتخاب و معرفی بندرلنگه به عنوان شهر ملی گلابتون دوزی گام مثبتی در جهت معرفی جایگاه صنایع دستی، فرهنگ وهنر این منطقه برداشته شد.

نزدیک به ۶۴ هزار صنعتگر صنایع دستی در هرمزگان وجود دارند که بیش از ۹۸ درصد آنها بانوان هستند و بیشتر در رشته های گلابتون دوزی، خوس دوزی، گلیم بافی، حصیربافی، صنایع دستی دریایی، سفالگری و… فعالیت دارند.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *