ده معضل اصلی آموزشی حوزه فناوری اطلاعات از زبان محمد نصیری توصیه‌هایی برای کنترل دیابت در ماه رمضان هفتمین دوره رویداد پردیس سامیت روز ۱۵ اسفند در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد. بررسی تخصصی چرخ خیاطی جک مدل f10

پروتکل‌های بهداشتی امتحانات حضوری دانش‌آموزان چگونه عملیاتی می‌شود؟!

با وجود اینکه پروتکل بهداشتی برگزاری امتحانات از سوی وزارت بهداشت به آموزش و پرورش ابلاغ شده اما همچنان نگرانی‌هایی از سوی خانواده‌ها درباره سلامت فرزندانشان مطرح می‌شود؛ در این گزارش به بررسی این نگرانی‌ها پرداخته‌ایم.

بازخبر /امتحانات حضوری دانش‌آموزان پایه نهم آغاز شده و دانش‌آموزان پایه دوازدهم از ۱۷ خرداد تا ۱۶ تیر ماه در امتحانات نهایی شرکت خواهند کرد.

با وجود اینکه پروتکل بهداشتی برگزاری امتحانات از سوی وزارت بهداشت به آموزش و پرورش ابلاغ شده است اما همچنان نگرانی‌هایی از سوی خانواده‌ها درباره سلامت فرزندانشان مطرح می‌شود؛ این نگرانی‌ها تا جایی پیش رفت که علیرضا وهاب‌زاده، مشاور وزیر بهداشت در توییتی نوشت “وزیر بهداشت در خصوص دغدغه و نگرانی دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها برای شرکت در امتحانات نهایی در حال رایزنی با وزیر آموزش و پرورش است و قطعاً راهکار مناسبی برای تامین سلامت و آرامش این عزیزان ایجاد خواهد شد”.

البته او این را هم توضیح داد که وزارت بهداشت فقط پیشنهاد دهنده است و اصل این موضوع در اختیار وزارت آموزش و پرورش است، تصمیم نهایی درباره زمان و شرایط برگزاری امتحانات، حضوری و غیرحضوری بودن توسط وزارت آموزش و پرورش گرفته می‌شود.

به هر حال در بحث امتحانات حضوری و پروتکل‌های بهداشتی، نخستین موضوع توانایی مدارس برای اجرای این پروتکل است؛ از سوی دیگر باید مشخص شود آیا نظارتی از سوی وزارت بهداشت و آموزش و پرورش برای اجرای پروتکل بهداشتی توسط مدارس اعمال خواهد شد.

پروتکل بهداشتی برای برگزاری امتحانات شامل بندهای مختلف و سختگیرانه‌ای است که هم‌اکنون پرسش جدی توانایی مدارس برای اجرای موارد تعیین شده است.

از سوی دیگر آیا پروتکل بهداشتی برای امتحانات پایه نهم نیز رعایت می‌شود یا صرفاً تمرکز، امکانات اجرایی و نظارت‌ها بر روی حوزه‌های امتحانات نهایی معطوف شده است؟

در حالیکه رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش می‌گوید، مدارسی که چند پایه نهم دارند نباید تمام آنها را در یک روز به مدرسه بیاورند مثلا اگر مدرسه‌ای سه پایه نهم دارد می‌تواند امتحانات را سه بار برگزار کند اما طبق گفت‌وگوی ما با معلمان مشخص شد کمتر مدرسه‌ای این موضوع را رعایت می‌کند و مدرسه‌ای که ۴ پایه نهم دارد همه آنها را در یک روز برای امتحانات می‌آورد.

وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در امتحانات پایه نهم 

در همین باره مادری که فرزندش در پایه نهم تحصیل می‌کند و امتحانات از روز چهارشنبه هفته گذشته شروع شده است، می‌گوید: روز نخست همراه با فرزندم به مدرسه رفتم تا اطمینان پیدا کنم موارد بهداشتی رعایت می‌شود، خوشبختانه مدرسه فرزندم چون بزرگ است فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کرده است و صندلی‌ها با فاصله از هم چیده شده است اما بر خلاف پروتکل بهداشتی تدوین شده خبری از تب‌سنجی دانش‌آموزان در بدو ورود به مدرسه یا ژل ضدعفونی‌کننده دست نیست.

او ادامه می‌دهد:  دانش‌آموزان در حیاط مدرسه تجمع می‌کنند و با فاصله نزدیک به یکدیگر می‌ایستند حتی همدیگر را در آغوش گرفته و دست می‌دهند البته این پرسش برای ما همچنان مطرح است وقتی امتحانات پایه نهم هماهنگ نیست و به صورت مدرسه‌ای برگزار می‌شود چرا نگذاشتند تا ارزشیابی به صورت غیر حضوری انجام شود.

روایت مدیر یک مدرسه از رعایت موارد بهداشتی 

با این حال روایت مدیر یکی از مدارس دوره متوسطه اول که هم‌اکنون در‌گیر برگزاری امتحانات پایه نهم است، از رعایت برخی نکات بهداشتی  برای حفظ سلامت دانش‌آموزان حکایت دارد.

او در این باره می‌گوید: اسفند ماه یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان سرانه بهداشتی در اختیار مدرسه قرار دادند اما خرید تجهیزات مورد نیاز رقم بیشتری را برای مدرسه به همراه داشته است؛ هم‌اکنون برای برگزاری امتحانات پایه نهم و ضدعفونی کردن محیط مدرسه ۳۵۰ هزار تومان برای خرید پمپ هزینه کرده‌ام همچنین تب‌سنج به قیمت یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان خریده و ماسک و دستکش تهیه کرده‌ایم تا در اختیار دانش‌آموزانی که بدون ماسک و دستکش به مدرسه می‌آیند، قرار دهیم.

او ادامه می‌دهد: برای ضدعفونی کردن محیط مدرسه وایتکس خریده‌ایم و هر بار پس از پایان امتحانات محیط مدرسه را ضدعفونی می‌کنیم؛ سه کلاس در پایه نهم داریم و با توجه به اینکه مدرسه سالن بزرگی دارد امکان رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی وجود دارد و هر سه کلاس را در یک زمان برای امتحان می‌آوریم.

امتحانات باید حضوری برگزار می‌شد چون…

محمدرضا راضی؛ معلمی که در پایه نهم تدریس می‌کند معتقد است امتحانات پایه نهم باید  به شیوه حضوری انجام می‌شد چون نمرات آن علاوه بر انتخاب رشته دانش‌آموزان در مواردی همچون آزمون مدارس نمونه‌دولتی تأثیرگذار است همچنین نمرات پایه نهم در ورود از یک پایه به پایه دیگر سهم دارد؛ نمرات امتحانات غیرحضوری قابل اتکا نیست مثلاً بنده این هفته امتحانات پایه هفتم را به شیوه غیرحضوری برگزار کردم از مدرسه دولتی که در آن هستم ۸ دانش‌آموز در امتحانات حضوری نبودند به همین دلیل با مدیر که صحبت کردم قرار شد همان نمره ترم اول را با کسر دو نمره به آنها بدهیم.

دانش‌آموزانی بدون ماسک 

این معلم اما معتقد است که اجرای پروتکل‌های بهداشتی به طور کامل  توسط مدارس امکانپذیر نیست مثلا برخی دانش‌آموزان پایه نهم هنگام حضور در امتحانات از ماسک و دستکش استفاده نمی‌کنند و معتقدند امتحان دادن با ماسک دشوار است یا اینکه بچه‌ها فاصله گذاری اجتماعی را در حیاط مدرسه رعایت نمی‌کنند. به هر حال مواردی هم است که واقعا خود دانش‌آموزان باید رعایت کنند و از دست آموزش و پرورش و معلمان کاری بر نمی‌آید.

مدرسه هم ماسک و دستکش در اختیار ندارد تا به دانش‌آموزانی که ندارند، بدهد البته مدرسه ۴ لیتر وایتکس خریده و هر روز بعد از امتحان محیط را با پمپ ضدعفونی می‌کند.

این معلم می‌گوید: در پروتکل بهداشتی بندی آمده بود که برای دانش‌آموزان مشکوک و دانش‌آموزان دارای بیماری زمینه‌ای امتحانات به صورت مجزا برگزار شود اما عملاً مدارس این موضوع را رعایت نمی‌کنند و تمایلی هم به آن ندارند.

آموزش و پرورش برای تامین سلامت دانش‌آموزان چه می‌کند؟

محمد محسن بیگی؛ مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در پاسخ به این پرسش که با توجه نگرانی‌های مطرح شده از سوی خانواده‌ها، مدارس تا چه اندازه پروتکل‌های بهداشتی را در روزهای برگزاری امتحانات اجرا می‌کنند؟ اظهار کرد: پروتکل بهداشتی تدوین شده جامع است یعنی برای تمام مدارس و هر نوع امتحانات حضوری است مانند امتحانات نهایی، پایه نهم، آزمون سمپاد و…

وی در پاسخ به این پرسش که برای اجرای پروتکل بهداشتی از سوی مدارس چه نظارتی اعمال خواهد شد؟ افزود: مسئولیت نظارت برای اجرای پروتکل بهداشتی به عهده مدیرکل آموزش و پرورش استان است تا از ظرفیت درون سازمانی و برون سازمانی برای اجرا استفاده کند.

مدارس مجهز حوزه‌های امتحانات نهایی می‌شوند

محسن بیگی گفت: امتحانات نهایی در تمام مدارس برگزار نمی‌شود و مدارسی که امکانات و ظرفیت مناسب برای آزمون دارند یعنی فضای فیزیکی مناسب، امکان فاصله‌گذاری اجتماعی و ظرفیت برای تهیه مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده به‌عنوان حوزه امتحانی معرفی شدند.

توصیه‌های بهداشتی به خانواده‌ها

مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه سلامت دانش‌آموزان و کارکنان برای ما مهم است، متذکر شد:مسائلی را هم خانواده‌ها باید رعایت کنند مثلاً فرزندان خود را با وسیله نقلیه شخصی به محل امتحان ببرند و از وسایل حمل و نقل عمومی و سرویس کمتر استفاده شود، وسایل حفاظت فردی مثل ماسک و دستکش به فرزندان خود بدهند و به آنها تأکید کنند تا کمترین برخورد را با همکلاسی‌ها داشته باشند.

وی متذکر شد: حوزه‌های امتحان قبل از ورود دانش آموزان باید ضدعفونی شوند و بعد از خروج آنها مجدد ضدعفونی شوند، در هر روز باید یک آزمون در حوزه برگزار شود.

رصد افراد مشکوک با خوداظهاری 

محسن بیگی در پاسخ به این پرسش که طبق پروتکل بهداشتی معلمان و دانش آموزان باید در سامانه سلامت وزارت بهداشت اطلاعات خود را ثبت کنند و پرینت آن را در اختیار مدیران مدارس قرار دهند آیا در این زمینه اطلاع رسانی لازم به آنها انجام شده است، افزود: این موضوع تعدیل شده است و آن را به صورت خود اظهاری می‌پذیریم که اگر افراد مواردی را مطرح کردند مثلا علائم تب یا سرفه را اعلام کردند، می‌توانند در امتحانات شرکت نکنند.

امکان غربالگری نداریم

مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که آیا مطابق پروتکل بهداشتی دانش‌آموزان هنگام ورود به مدرسه از طریق تب سنج غربالگری می‌شوند؟ مطرح کرد: امکان غربالگری را نداریم اما وزارت بهداشت اعلام کرد این امکان برای آنها وجود دارد، ممکن است ناظران و کارشناسان وزارت بهداشت تب سنجی را انجام دهند اما اگر هر فردی احساس می‌کند، علائمی دارد آن را به صورت خود اظهاری اعلام کند.

محسن بیگی ادامه داد: ترکیبی در استان‌ها به ریاست مدیرکل آموزش و پرورش استان و نمایندگان اداره سلامت آموزش و پرورش، اداره ارزیابی عملکرد، مرکز سنجش و کارشناسان دانشگاه‌های علوم پزشکی استان موضوع رعایت پروتکل بهداشتی را نظارت می‌کنند.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *