ده معضل اصلی آموزشی حوزه فناوری اطلاعات از زبان محمد نصیری توصیه‌هایی برای کنترل دیابت در ماه رمضان هفتمین دوره رویداد پردیس سامیت روز ۱۵ اسفند در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد. بررسی تخصصی چرخ خیاطی جک مدل f10
بیخیالی مردم و بحران تمام‌نشدنی کرونا؛

ایست؛ کرونا در کمین است!

چند ماهی از ورود بیماری شوم و بدقدم کرونا می‌گذرد، بسیاری از دوستان، آشنا و حتی بستگان نزدیک خود را هنگامی که شرایط بسیار بد قرار داشتیم از دست دادیم، تقریبا همه مردم می‌دانند که پس از ورود به منزل باید دست‌های خود را شستشو دهند و….

    بازخبر /دکتر سیما محسنی آهنگر اظهار کرد: مسئولیت پذیری و رعایت نکات بهداشتی مردم مازندران در مقابله با ویروس کرونا باعث عبور از بحران شد.

وی با اشاره به اینکه رعایت نکردن مسائل بهداشتی بازگشت دوباره بحران را به همراه دارد، تصریح کرد: فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک خصوصا در مکان‌های شلوغ و پرتردد مهمترین نکته در پیشگیری از ویروس کرونا و همه‌گیری آن است.

متخصص بیماری‌های عفونی و تب‌دار دانشگاه علوم پزشکی بابل خاطرنشان کرد: مغازه‌دارها اعم از سوپر مارکت‌ها، میوه فروشی‌ها و غیره باید مواد ضدعفونی در بیرون مغازه بگذارند تا هر شخص قبل از ورود دست‌های خود را ضدعفونی کند و همچنین در ورود و خروج افراد و تعداد آن‌ها دقت لازم به عمل آید تا حداقل فاصله برای جلوگیری از شیوع دوباره رعایت شود.

محسنی آهنگر افزود: متاسفانه هم مردم و هم کادر درمان خسته شدند و و این خستگی در بیخیال شدن بعضی افراد نسبت به این بیماری اثر گذاشته و گاها بدون رعایت مسائل بهداشتی در شهر قدم زده و خرید می‌کنند و به ضرر آن‌ها تمام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شکل شدید بیماری یعنی آن درگیری‌های تنفسی ماه اسفند و فروردین کم شده است، یادآور شد: طی این مدت شکل بیماری به سمت فرم‌های گوارشی حرکت کرده هرچند در اوایل شیوع ویروس این علائم هم وجود داشت اما به این شدت نبوده است.

وی با بیان اینکه افراد مسن و کسانی که بیماری زمینه ای دارند باید همچنان رعایت کنند، ادامه داد: فرزندانی که به دیداروالدین خود می روند با توجه به اینکه شاید ناقل باشند باید حتما فاصله را حفظ کنند چون ناخواسته مرتکب عملی می شوند که تاسف برای آن سودی ندارد.

محسنی آهنگربا اشاره به اینکه ضدعفونی ها در منزل باید برروی یک اصولی انجام شود،گفت: افرادی که بیرون نمی روندآنقدر نیاز به استفاده مواد ضدعفونی کنند ندارند مگر اینکه شخصی از بیرون وارد منزل شود که باید لباس و کفش هایش را در مکان مناسب قرار دهد و دست و صورتش را خوب شستشو دهد و اگر مسیری را دست زد آن مسیر ضدعفونی شود.

متخصص بیماری های عفونی و تب دار ادامه داد: هنگامی که افراد کالایی از بیرون خریداری می کنند پس از ورود به منزل باید در جای مشخص قرار داده و پشت آن را با مایع ضدعفونی کنند و پس از خشک شدن اقدام به جابه جایی آن بگیرند.

وی با اشاره به اینکه ضدعفونی کردن کل منزل ضرورتی ندارد مگر اینکه فردآلوده و مریض در منزل حضور داشته باشد، افزود: استفاده بیش از مواد ضدعفونی باعث آسیب زدن به ریه می شود که در گذر زمان خطر ساز است.

متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بابل ادامه داد: استرس، ترس و نگرانی، نبود خواب کافی مهمترین نقش را در سیستم ایمنی بدن ایفا می‌کند و باعث تضعیف آن می‌شود.

محسنی آهنگر گفت: در حال حاضر خیلی خوب بیماری کنترل شده و تعدادبیماران و خصوصا بیماران بد حال بسیار کم شده و روند نزولی است.

ایجاد حساسیت راهی برای افرادی که بی‌خیالند

احمد رضایی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه مکانیسم عمل ویروس کرونا ناشناخته و همه‌گیری آن به صورت خاص است، اظهار کرد: متاسفانه زمانی که ویروس کرونا وارد بدن انسان می‌شود در برخی افراد حتی ۱۴ روز اثرات ظاهری آن بروز نمی‌کند و اگر افراد مسائل ایمنی را رعایت نکنند چراکه هنوز واکسن مخصوصی وجود ندارد، تبعات بسیار عمیقی در جامعه به همراه دارد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه یک دوره این بیماری کنترل و مدیریت شد و چون هنوز مشخص نیست که چه تعداد افراد دچار مشکل هستند، با ایپدمی مجدد افرادی که تاکنون مبتلا نشدند در معرض خطر قرار دارند.

عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه مازندران خاطرنشان کرد: طولانی شدن دوره نیمه قرنطینه خصوصا در ایامی که بیشتر خانواده‌ها به سفر می‌رفتند، افرادی که خود و خانواده به این بیماری مبتلا نشدند، مقداری دچار خوش خیالی شدند وهمین رعایت نگردن نکات بهداشتی تبعات سختی به دنبال دارد.

رضایی با اشاره به اینکه خطر اپیدمی بسیار شایع است، ادامه داد: چون ما در سطحی از جامعه قرار داریم که همه باهم مانوس بودیم و نشست و برخاست داشتیم و حالا انتخاب سبک زندگی دیگری که ناچاریم فاصله فیزیکی را رعایت  کنیم سخت است و هم برای افرادی که از نظر امرار معاش دچار مشکل هستند ممکن نیست و در بعضی از مکان ها هم امکان رعایت فاصله فیزیکی وجود ندارد.

وی افزود: رعایت فاصله فیزیکی در مراسم هایی چون عزا و عروسی با توجه به سطح فرهنگی جامعه که زندگی مانوسی را داریم گاهی شاید برای بعضی افراد خنده دار باشد اما رعایت نکردن نکات بهداشتی در چنین تجمعاتی تعداد زیادی از خانواده ها را درگیر می کند.

عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه مازندران گفت: برای مبارزه با این بیماری که تمهیدات خاصی می‌خواهد باید با ایجاد حساسیت در ذهن افراد این خوش خیالی یا بی خیالی را بر طرف کرد.

رضایی با اشاره به اثر چندگانه باز شدن مراکز آموزش عالی و آموزش و پرورش یادآور شد: در این قسمت باید با حساسیت بیشتری در برگزاری کلاس‌ها به کار گرفته شود تا زمانی که مطمئن باشیم این بیماری در جامعه از حالت اپیدمی خارج شده است.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *