ده معضل اصلی آموزشی حوزه فناوری اطلاعات از زبان محمد نصیری توصیه‌هایی برای کنترل دیابت در ماه رمضان هفتمین دوره رویداد پردیس سامیت روز ۱۵ اسفند در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد. بررسی تخصصی چرخ خیاطی جک مدل f10

افزایش تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری در سه سال گذشته

بررسی روند پرداخت بیمه بیکاری طی سالهای ۹۶ تا ۹۸ نشان می‌دهد که تعداد مقرری بگیران جدید در این مدت روند افزایشی داشته است.

 بازخبر /بررسی بیمه بیکاری و افراد بهره‌مند از این مزیت، یکی از مواردی است که می تواند در تحلیل بازار کار کشورها مفید واقع شود. در حال حاضر رویکرد جهانی در این خصوص کاهش تعداد مقرری بگیران با تاکید بر حفظ اشتغال است چرا که افزایش این امر می‌تواند بیانگر مشکلات اقتصادی کارگاهها و تعطیلی آنها باشد.

گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از بررسی مقرری بگیران جدید طی سالهای ۱۳۹۶-۱۳۹۸ روند افزایشی این تغییرات را نشان می‌دهد به نحوی که میزان تغییرات سال ۹۸ نسبت به سال قبل از آن، ۱.۸ درصد بوده است. بر اساس این گزارش در حالی که تعداد مقرری بگیران جدید بیمه بیکاری در سال ۱۳۹۷،   ۲۵۹ هزار و ۲۸۶ نفر بوده است، این میزان در سال ۱۳۹۸ به ۲۶۳ هزار و ۸۲۹ نفر رسیده است.

همچنین در سال ۱۳۹۷ برای ۱۸ هزار و ۱۱۲ نفر مقرری بگیر بیمه بیکاری فرصت اشتغال جدید فراهم شده که این میزان در سال گذشته به ۲۲ هزار و ۴۴۵ اشتغال جدید افزایش یافته است. تعداد افرادی که مقرری بیمه بیکاری آنها در سال ۹۸ قطع شده بیش از ۲۴۱ هزار و ۵۷۰ نفر بوده که از این تعداد قطع مقرری ۲۲ هزار و ۴۴۵ نفر به دلیل اشتغال جدید و ۲۱۹ هزار و ۱۲۶ نفر به دلایل دیگر صورت گرفته است.

ملاک پرداخت مقرری بیمه بیکاری چیست؟

بر اساس قانون، پرداخت مقرری بیمه بیکاری به کسانی صورت میگیرد که به طور غیر ارادی و به علت حوادث غیرمترقبه مانند سیل، زلزله، آتش سوزی و مواردی همچون کرونا بیکار شده باشند. مطابق ماده ۶ قانون بیمه بیکاری، افراد بیکار شده موظفند حداکثر ظرف ۳۰ روز مراتب بیکاری خود را به ادارات کار استان محل سکونت اعلام کنند. مجردین حداقل شش ماه و حداکثر ۳۶ ماه و کارگران متاهل حداقل ۱۲ ماه و حداکثر ۵۰ ماه با داشتن سابقه پرداخت حق بیمه می‌توانند از حمایت اجتماعی بیمه بیکاری برخوردار شوند.

دلایل قطع مقرری بیمه بیکاری

کارگرانی که از مقرری بیمه بیکاری استفاده می‌کنند، درصورت اشتغال مجدد، ‌ مقرری بیمه بیکاری آنان قطع می‌شود. چنانچه مدت پرداخت بیمه بیکاری تمام شود یا اینکه فرد به کار جدیدی مشغول شود یا در صورت پیدا شدن کار تخصصی‌اش از قبول آن خودداری کند، همچنین اینکه مشمول دریافت مستمری بازنشستگی و از کارافتادگی کلی شود، دیگر نمی‌تواند از مقرری بیمه بیکاری استفاده کند.

در حال حاضر بیمه شدگانی که به علت تغییرات ساختار اقتصادی بنگاه، از کار بیکار شوند با تایید شورای عالی کار تحت پوشش بیمه بیکاری قرار می‌گیرند؛ همچنین هر گونه تغییر یا بازسازی خطوط تولید، جابجایی کارگاه یا ماشین ‌آلات به منظور کاهش وابستگی و بهینه کردن تولید جزو تغییر ساختاری تلقی شده و با تایید شورای عالی کار، کارگران تحت پوشش بیمه بیکاری قرار می‌گیرند.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *