اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟ یک عامل عجیب که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان:

با کمبود شدید پزشک و پرستار در هرمزگان مواجه ایم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان با بیان اینکه اکنون با کمبود شدید پزشک و کادر بهداشتی به‌ویژه در روستاها روبه‌رو هستیم، تصریح کرد: همچنین در بیمارستان های استان نیز با کمبود پرستار هم مواجه هستیم.

 بازخبر /دکتر حسین فرشیدی صبح امروز(۳۰ اردیبهشت‌ماه) در نشستی خبری، افزود: تولید واکسن مقابله با کرونا زمان مشخصی ندارد و سازمان بهداشت جهانی هم در این خصوص اظهارنظری نکرده است.

وی با بیان اینکه جمعیت جهان بالغ بر ۷ میلیارد نفر است و تا واکسن به تولید انبوه برسد، نباید زیاد خوشبین بود که تا شش ماه آینده اتفاقی بیفتد، اضافه کرد: بهترین وسیله مبارزه با کووید ۱۹ همان رعایت بهداشت فردی است.

فرشیدی با اشاره به اینکه شاید تا سال‌های آینده با کرونا همراه باشیم، خاطرنشان کرد: در یک ماه اخیر آمار مثبت کرونا در هرمزگان رو به افزایش است اما باید بدانیم روزانه بیش از ۵۰۰ تست کرونا گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه وقتی یک فرد مثبت کرونا شناسایی می‌شود اقداماتی صورت می‌گیرد، ادامه داد: خود فرد قرنطینه می‌شود و تمام افرادی که در دو هفته اخیر از جمله خانواده‌اش با وی ارتباط داشته‌اند زیر نظر گرفته می‌شوند زیرا میزان شدت پخش آلودگی این بیماری بسیار بالاست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان با اشاره به اینکه افراد خانواده و همکاران آن فرد نیز از همان روز نیز به دلیل عدم شیوع بیماری کووید ۱۹ نیز باید قرنطینه شوند، عنوان کرد: قرنطینه کردن حسنی که دارد این است که هم از شیوع بیماری جلوگیری هم تمامی افرادی که در معرض بودند را از انتقال به دیگران ممانعت به عمل می‌آوریم.

فرشیدی با بیان اینکه یک فرد کرونایش مثبت شد هر فردی خواستار تست دادن است درحالی‌که پزشکان ما توصیه می‌کنند هر فردی نیاز به تست ندارد، امری اشتباه است که در جامعه رواج پیداکرده است، اظهار کرد: ازلحاظ بهداشتی و درمانی باید معیارهای سازمان بهداشت جهانی را رعایت کنیم و نیاز نیست از هر فردی تست گرفته شود بلکه باید تشخیص داده شود یا فرد در تماس مستقیم بوده باشد.

وی با اشاره به اینکه سؤالی که مطرح است اینکه “تا کی باید در منزل بمانیم?” این بسیار مهم است زیرا نمی‌توان فعالیت‌های اقتصادی را تعطیل کرد، چون کشور آسیب خواهد دید، افزود: مردم بعد از ۳ ماه با این بیماری کاملاً آشنا شده‌اند. تنها راه کنترل رعایت نکات بهداشت فردی و اجتماعی است و قوانین قرنطینه باید توسط فرد مبتلا کاملاً رعایت شود تا بتوانیم از شیوع جلوگیری کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان با بیان اینکه آمار مثبت کرونا در هرمزگان با یک شیب مشخص رو به افزایش است، ادامه داد: سیاست اصلی بهداشت و درمان استان هرمزگان شناسایی افراد پرخطر و افزایش تست‌ها در شناسایی افراد مثبت است.

وی اضافه کرد: اگر افراد پرخطر شناسایی شود و تحت کنترل باشند که مبتلا نشوند و سپس آمار مثبت کرونا بالا برود خطر چندانی ندارد.

فرشیدی با اشاره به اینکه زمانی می‌گویند یک استان قرمز است که مرگ‌ومیر یا بستری براثر کرونا بالا رود که خوشبختانه در هرمزگان این‌گونه نیست، اظهار کرد: خوشبختانه در هرمزگان برنامه‌ها به‌خوبی پی می‌رود و توانسته‌ایم طبق برنامه و کنترل پیش برویم.

وی با بیان اینکه در خصوص امتحانات دانشگاه‌ها و مدارس به‌صورت استانی تصمیم گرفته می‌شود، اضافه کرد: باید برای دانش‌آموزانی که سیستم ایمنی بدن ضعیف یا در منزل فردی بیمار است باید برای امتحانات نیز اتاق ایزوله‌ای برای شان رد نظر گرفته شود و در جلسه‌ای امروز با محوریت امتحانات مدارس نیز تصمیم‌گیری می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان با اشاره به اینکه اگر تا پایان خردادماه نیز مرگ‌ومیر نداشته یا کاهش پیدا کند به‌طور حتم پیک کرونا را طی کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: از ابتدای شیوع کرونا در هرمزگان ۳۱ نفر با PCR مثبت فوت کردند، ۴۶ نفر PCR منفی اما سی‌تی‌اسکن شان نشان می داد که مبتلا هستند که بر روی هم ۷۷ نفر را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه اکنون با کمبود شدید پزشک و کادر بهداشتی به‌ویژه در روستاها روبه‌رو هستیم، تصریح کرد: همچنین در بیمارستان های استان نیز با کمبود پرستار هم مواجه هستیم.

فرشیدی با اشاره به اینکه انتظار داریم دستگاه‌های اجرایی به دستورالعمل‌ها توجه کنند، اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان مسئول توزیع ماسک در بین ادارات نیست و خوشبختانه در استان هرمزگان اکنون هیچ کمبودی در زمینه تولید ژل و محلول و ماسک نداریم.

وی ادامه داد: استانداری هرمزگان، دادگستری هرمزگان، سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان، صنایع و بنگاه‌های اقتصادی، پایگاه‌های بسیج، آتش‌نشانی، شهرداری بندرعباس، سمن‌ها و سازمان بازرسی نیز همکاری بسیار مناسبی داشته‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان اضافه کرد: متأسفانه شاهد هستیم برخی ادارات مسائل بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، بیان کرد: به‌طور مثال در فرودگاه نباید افراد بدون ماسک وارد شوند اما شاهد هستیم در بررسی‌ها این موضوع در برخی موارد رعایت نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه از این پس دستگاه‌های اجرایی که به دستورالعمل‌ها توجه نکنند به دستگاه‌های ذی‌ربط معرفی می‌کنیم، خاطرنشان کرد: هفته گذشته به ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا پیشنهاد دادیم که دولت یا استان یارانه‌ای به دستگاه‌ها اجرایی اعطا شود تا در تهیه ماسک مناسب نیز دچار مشکل نشوند.

فرشیدی در خصوص بازگشایی مجدد بازار ماهی‌فروشان بندرعباس با بیان اینکه تأمین ماهی با توجه به فرهنگ استان هرمزگان نیز امری عمومی است، عنوان کرد: بازار ماهی‌فروشان از سایر اماکن توزیع ماهی‌فروشان بسیار بهداشتی تر است و افرادی که یک ماه تحت نظارت بوده‌اند در حال حاضر مشغول فعالیت هستند.

وی ادامه داد: کسی که وارد محوطه می‌شود حتی اگر تب سنجی شود نمی‌توان تضمینی داد که فرد تست کووید ۱۹ آن منفی است پس باید بهداشت فردی رعایت شود و استفاده از ماسک و دستکش استفاده شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان شایعات فضای مجازی که به‌طور مثال این مجتمع یا محله کرونا در آن شایع شده نیز صحت ندارد، بیان کرد: با ضدعفونی ساده نیز ویروس از بین می‌رود پس رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی امری مهم است.

وی با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی نیز ضدعفونی شهری به‌صورت مه پاش را رد کرده است، اظهار کرد: اکنون توسط سازمان آتش‌نشانی نیز امر ضدعفونی شبانه در بندرعباس انجام می‌شود اما به‌صورت هدفمند و نقاطی که در تماس بیشتر است.

فرشیدی با اشاره به اینکه بیش از ۶۰ هزار نفر اتباع بیگانه در هرمزگان حضور دارند، تصریح کرد: شش نفر اتباع بیگانه مثبت کرونا بستری و زیر ۲۰ نفر به کرونا مبتلا شده‌اند که مابقی در خانه قرنطینه هستند.

پسندیدم(1)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *