توصیه‌هایی برای کنترل دیابت در ماه رمضان هفتمین دوره رویداد پردیس سامیت روز ۱۵ اسفند در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد. بررسی تخصصی چرخ خیاطی جک مدل f10 ﺷﺎﺩی، نقش تعیین کننده‌ای در حفظ سلامت افراد دارد

خودرو «۱۳۲ K» از بهمن به بازار می‌آید

مدیرعامل شرکت ایران خودرو از افزایش تولید محصولات این شرکت در سال جاری خبر داد و گفت: خودروی «۱۳۲ K» از بهمن به بازار می‌آید و یک نوع خودروی کراس اُوِر هم در خرداد رونمایی می‌شود که اوایل سال ۱۴۰۰ به بازار می‌رسد.

 بازخبر /  مجید باقری قائم مقام مدیرعامل شرکت سایپا در گفتگوی ویژه خبری از توقف تولید پراید ۱۳۱ از اواخر تیر امسال خبر داد و افزود: پراید ۱۳۲ و ۱۱۱ نیز از مدار تولید خارج شده، اما خطوط دیگری برای تولید خودرو‌های جدید آماده شده است.

وی گفت: پیش فروش خودروی شاهین پس از عید فطر آغاز می‌شود و ظرفیت خط تولید تیبا و ساینا نیز افزایش یافته است.

باقری افزود: بر اساس بررسی‌های کارشناسی نیاز واقعی بازار خودروی کشورمان در سال گذشته ۹۰۰ هزار خودرو بود که ۸۳۳ هزار دستگاه تولید شد و نیاز امسال خودرو ۱ میلیون دستگاه است که با شیوع بیماری کرونا احتمال تغییراتی در این تقاضا وجود دارد.

وی گفت: در کنار نیاز واقعی، نیاز کاذب به خودرو در کشور وجود دارد که ۲۵ تا ۳۰ درصد نیاز واقعی بازار است.

قائم مقام مدیرعامل سایپا با بیان اینکه با تغییر کارکرد مصرفی خودرو به سرمایه ای، پای دلالان به این بازار باز می‌شود افزود: از شورای رقابت تقاضا داریم قیمت خودرو‌ها به گونه‌ای تعیین شود که خودروسازان متضرر نشوند.

وی گفت: هدف ما افزایش تولید با کیفیت و استفاده از نظام عادلانه برای رسیدن خودرو به متقاضی واقعی است.

باقری افزود: از بهمن گذشته تا امروز ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو به مردم فروخته ایم و ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو نیز پیش فروش کرده ایم.

وی گفت: در ۲ ماه امسال فروش خودرو‌های سایپا ۶۰ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال پیش افزایش داشته است.

قائم مقام مدیرعامل سایپا با بیان اینکه خودروساز در گرانی خودرو نقشی ندارد افزود: امروز ۶۰۰ دستگاه خودروی پراید با قیمت ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فاکتور کردیم.

وی گفت: بر اساس بررسی ما حدود ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو به مردم واگذار شده است که در پارکینگ‌ها هستند.

باقری با اشاره به گزارش سازمان تعزیرات مبنی بر کشف چند صد خودروی بدون پلاک در پارکینگ‌ها افزود: هیچ خودرویی بدون پلاک از در کارخانه خارج نمی‌شود و خودرو‌هایی که در پارکینگ‌ها کشف شده است پلاک آن‌ها را برداشته اند.

وی گفت: اسامی مالک‌های این خودرو‌ها را به تعزیرات اعلام کرده ایم و مالک این خودرو‌ها مشخص است.

فرشاد مقیمی مدیرعامل شرکت ایران خودرو نیز در این برنامه گفت: از آبان سال گذشته روند رو به رشد تولید این شرکت تاکنون ادامه داشته است و در اردیبهشت امسال ۴۳ هزار و ۲۶۹ دستگاه خودرو تولید کرده ایم در حالی که در اردیبهشت سال گذشته ۳۴ هزار دستگاه خودرو تولید کردیم.

وی افزود: کل تولید امسال ما ۵۸ هزار و ۲۷۳ دستگاه خودرو بوده است در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ۵۵ هزار دستگاه خودرو تولید کرده ایم.

مقیمی گفت: با توجه به اینکه امسال به علت بیماری کرونا یک هفته تولید کمتر داشته ایم، اما وضع تولید ما خوب است.

وی افزود: مبنای قیمت گذاری شورای رقابت، سال ۹۰ است و آن‌ها با لحاظ تورم هر ساله، از خودروساز می‌خواهند محصولات خود را بر این اساس به فروش برسانند، اما برخی خودرو‌ها در سال ۹۰ تولید نمی‌شدند و ساخت خودرو‌ها نیز از نظر فنی با سال ۹۰ تفاوت دارد.

مدیرعامل شرکت ایران خودرو گفت: اکنون ۱۳ شاخص اجباری برای تولید خودرو داریم که در سال ۹۰ وجود نداشته است و استاندارد‌های ۵۵ گانه به ۸۵ استاندارد افزایش یافته است.

وی افزود: در سال ۹۰ خودروی یورو ۲ تولید می‌کردیم که اکنون خودرو‌های یورو ۴ و در آینده نزدیک یورو ۵ روانه بازار می‌کنیم و خودرو‌ها از نظر ایمنی نیز ارتقا داده شده است.

مقیمی گفت: در سال گذشته ۴۱۲ هزار دستگاه خودرو را به مشتریان تحویل دادیم، اما بالاترین تیراژ ما در یک نوع خودرو ۱۵۰ هزار دستگاه است که این در هیچ جای دنیا اقتصادی نیست و بر این اساس یا باید تولید مشترک داشته باشیم یا سراغ خرید ارزان برویم.

وی با بیان اینکه بسیاری از قطعات خودرو را از داخل تهیه می‌کنیم افزود: زمانی که تیراژ تولید خودروساز افزایش می‌یابد قیمت تولیدات قطعه ساز نیز کاهش می‌یابد.

مقیمی گفت: خرید داخلی و افزایش بهره وری موجب کاهش قیمت خودرو‌ها خواهد شد و در این زمینه طرح‌های ساخت داخل را به شرکت‌های دانش بنیان سپرده ایم.

وی افزود: از ۴۵ طرح و از ۸۵ قطعه‌ای که به شرکت‌های دانش بنیان سپرده شده است ۳۷ قطعه به تولید انبوه رسید که به طور میانگین، ۲۰ درصد قیمت ما در تأمین این قطعات کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت ایران خودرو گفت: بیشتر وابستگی صنعت خودرو به خارج در بخش الکترونیک است و ۴۰ درصد قیمت تمام شده خودرو به این موضوع باز می‌گردد.

وی افزود: در این زمینه پلتفرم الکتریکال را در ایران خودرو رونمایی می‌کنیم که سالانه ۳۰ تا ۴۰ میلیون دلار برای ما صرف جویی ارزی دارد.

مقیمی با بیان اینکه هیچ خودرویی بدون نصب پلاک نباید از در کارخانه خارج شود گفت: هیچ روش پیش فروشی را به جز نام نویسی اینترنتی نداریم و در این زمینه نیز هیچ فضایی برای نام نویسی اینترنتی نمایندگی‌های ما باز نشده است.

وی افزود: ۳۲ نمایندگی ایران خودرو که تخلف آن‌ها محرز شد لغو امتیاز شدند و مردم هر جا تخلفی دیدند به ما اعلام کنند و اگر برای ما محرز شود قاطعانه با نمایندگی‌ها برخورد می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت ایران خودرو گفت: گیربوکس ۶ سرعته را روی خودرو رونمایی کردیم و از آبان امسال روی ۱۰ هزار خودروی دنا، سمند و رانا نصب و وارد بازار می‌شود.

وی افزود: نمونه موتور کم مصرف را نیز آبان تحویل می‌دهیم و ساخت آن به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

مقیمی گفت: خودروی «۱۳۲ K» از بهمن به بازار می‌آید و یک نوع خودروی کراس اُوِر هم در خرداد رونمایی می‌شود که اوایل سال ۱۴۰۰ به بازار می‌رسد.

وی افزود: تولید «پژو ۳۰۱» متوقف است و به سمتی رفته ایم که خودرویی بدون نشان ایران خودرو تولید نکنیم و دیگر به سمت وابستگی نرویم که هر وقت خواستند صنعت خودروی کشور را دچار مشکل کنند.

ابوالفضل خلخالی کارشناس صنعت خودرو نیز در این برنامه گفت: قیمت گذاری دستوری نمی‌تواند نتیجه مطلوبی برای بازار خودرو در پی داشته باشد، زیرا عرضه و تقاضا قیمت را تعیین می‌کند.

وی افزود: بر اساس سند ۱۴۰۴ باید ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو برای تقاضای بازار داخلی و ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو نیز برای بازار‌های منطقه‌ای تولید کنیم، اما زمانی که عرضه را هماهنگ با تقاضا انجام نمی‌دهیم قیمت‌ها تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

خلخالی گفت: بی برنامگی در صنعت خودرو موجب شده است عرضه، تقاضای مورد نیاز را پاسخ ندهد.

وی افزود: خرید ارزانی که خودروسازان در پی آن هستند به زنجیره پایین دست، فشار وارد می‌کند، زیرا ۲ هزار شرکت کار می‌کنند تا یک خودرو تولید شود.

خلخالی گفت: در خودروسازی کشور بی برنامگی، سرمایه گذاری بی هدف و مدیریت ناپایدار موجب شده است بهره وری در این صنعت وجود نداشته باشد و این نبود بهره وری در قیمت خودرو لحاظ می‌شود.

وی با بیان اینکه پلتفرم الکتریکال، ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد تا محصول آن وارد بازار شود افزود: خودروسازان با ضرر‌های انباشته چگونه می‌خواهند این پول را فراهم کنند.

خلخالی گفت: در بخش ساخت داخل از جمله ایربگ، فرمان برقی و ترمز‌ها کاری انجام نشده است.

سعید باستانی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در این برنامه گفت: گزارش تحقیق و تفحص مجلس از صنعت خودروسازی آماده ورود به صحن علنی مجلس است.

وی افزود: با گذشت سال‌ها از ایجاد صنعت خودرو در کشور، اما هنوز ورق‌های فولادی مورد نیاز این صنعت، پلیمر‌ها و قطعات الکترونیکی خودرو‌ها از خارج وارد می‌شود.

باستانی گفت: تا خصوصی سازی در صنعت خودرو اتفاق نیفتد این روند ادامه دارد.

معاون وزارت صنعت:​ مسئولیت اعلام قیمت خودروها بر عهده شورای رقابت است

همچنین معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: مسئولیت اعلام قیمت خودرو‌ها به شورای رقابت واگذار شد و قرار بود این شورا ظرف یک هفته قیمت‌ها را اعلام کند.

مهدی صادقی نیارکی در بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما با بیان اینکه باید منتظر اعلام قیمت‌ها باشیم افزود: قرار شد شورای رقابت قیمت هشت محصول سایپا و ۱۴ محصول ایران خودرو را اعلام کند، اما در جلسه اخیر تعداد این خودرو‌ها افزایش یافته است.

وی گفت: کمیته خودرو که زیر مجموعه ستاد تنظیم بازار است با هدف عدالت در توزیع و واقعی کردن تقاضا تصمیم‌هایی گرفته است که بر اساس آن افراد بالای ۱۸ سال با یک کد ملی می‌توانند نام نویسی کنند در صورتی که در ۳۶ ماه گذشته از این شرکت‌ها خودرو نخریده باشند.

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت:​ اگر خریداران خودرو سه ماه برای گارانتی مراجعه نکنند گارانتی آن‌ها لغو می‌شود.

صادقی نیارکی افزود: اصلاح قیمت خودرو‌ها باید برای جلوگیری از ایجاد حاشیه بازار، منطقی و واقعی باشد.

رایگانی: وجود خودروی بدون پلاک در پارکینگ ها احتکار است

همچنین سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی  گفت: وجود خودرو بدون پلاک در پارکینگ‌ها از نظر این سازمان احتکار محسوب می‌شود.

سید یاسر رایگانی در بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما با بیان اینکه صاحبان این خودرو‌ها ۱۵ درصد قیمت خودرو جریمه و ملزم می‌شوند خودرو را با نظارت ما و به قیمت ستاد تنظیم بازار بفروشند افزود:​ دیروز و امروز انبار‌هایی از جمله در تهرانسر و پارکینگ فرودگاه مهرآباد کشف شد که فقط ۸۰۰ دستگاه خودروی بدون پلاک در آن‌ها وجود داشت.

وی گفت: یکی از این انبار‌ها پلمپ شده و بقیه نیز در حال رسیدگی است.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *