ده معضل اصلی آموزشی حوزه فناوری اطلاعات از زبان محمد نصیری توصیه‌هایی برای کنترل دیابت در ماه رمضان هفتمین دوره رویداد پردیس سامیت روز ۱۵ اسفند در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد. بررسی تخصصی چرخ خیاطی جک مدل f10

چرا قیمت سکه به مرز ۷ میلیون تومان رسید؟

اختلاف ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومانی گواهی سکه یک روزه در بورس با بازار موجب تشدید فعالیت‌های سوداگرانه در این بخش و تحریک افزایش قیمت سکه در بازار شده است.

  بازخبر /  بیش از یک هفته است که قیمت گواهی سکه یک روزه در بورس کالا ۵۰۰ تا۷۰۰ هزار تومان بیشتر از بازار است و محلی برای فعالیت های سوداگرانه و محرکی برای قیمت سکه فیزیکی شده است، البته ۲۱ اردیبهشت ۹۹ دامنه نوسان سکه بورسی به ۱ درصد محدود شد و اندکی قیمت ها افت کرد.

اما این تفاوت چگونه بوجود آمده است؟ انتظار افزایش بیشتر قیمت در آینده و اقدامات سوداگران منجر به این تفاوت معنی دار شده است.

فرایند کار به این صورت است که شما سکه فیزیکی را به یکی از چهار بانک رفاه، صادرات، سامان و ملت تحویل می دهید و پس از کارشناسی و تحویل سکه گواهی سکه را دریافت می کنید که هر گواهی سکه معادل ۱۰سهم است و به کارگزار بورس تحویل داده و به قیمت بالاتر می فروشید.

کل هزینه انبارداری و کارشناسی و مالیات رقم بسیار ناچیزی است حدود ۲۰هزار تومان، بنابراین با فروش ۱۰ سکه روزانه ۵ تا ۷ میلیون به جیب زده‌اید و با خرید دوباره سکه از بازار این سیکل قابل تکرار است.

برای اینکه این موضوع را بهتر درک کنم تصمیم گرفتم با دریافت کد بورسی اقدام به خرید و فروش آزمایشی نمایم، در سامانه سجام ثبت نام کردم و برای احراز هویت به بانک شهر رفتم، ۱۳۷ نفر جلوتر از من و اکثرا برای احراز هویت و دریافت کد بورسی در بحبوحه کرونا به شعبه مراجعه کرده بودند!

مرحله بعد دریافت نوبت برای تحویل و ارزیابی سکه بود، سایت بانک رفاه همان ابتدا آب پاکی روی دستمان ریخت و گفت تا اطلاع ثانوی نوبت نداریم.

بانک سامان هم در نوبت دهی تلفنی گفت ۱۰ خرداد به بعد زنگ بزنید؛ بانک صادرات هم ظاهرا در همان چند ثانیه اول ۸ صبح پر می شود. روز بعد با چند تن از دوستان قرار گذاشتیم که همگی ۸ صبح برای نوبت گرفتن تلاش کنیم اما هربار پیغام نادرست بودن واژه تصادفی نمایان می شد و شد مانند سایت ثبت نام خودرو.

این بازار اگرچه فعلا کمتر از یک میلیون سکه را پوشش داده و در برابر ۳۰ تا ۴۰ میلیون سکه تمام بازار رقم ناچیزی است اما همین مقدار کم روزافزون کار و کاسبی سکه فروشان را کساد کرده و از سوی دیگر محرک قیمت سکه بازار شده است.

مشاهدات خبرنگار تسنیم از بازار سبزه میدان در روزهای اخیر حکایت از آن دارد که با افزایش قیمت سکه در بورس، اکثر کاسب های این صنف از فروش سکه به مردم عادی امتناع کرده و سکه ها را در بورس عرضه می کنند و با این حساب همانطور که در این گزارش هم اشاره شد، سودهای کلان به جیب می زنند.

بانک مرکزی که طبق بند د ماده ۱۱ قانون پولی و بانکی کشور وظیفه تنظیم مقررات و نظارت بر معاملات طلا را به عهده دارد و تنها تولید کننده انحصاری سکه طلاست تا جایی که می دانیم تاکنون مجوزی برای فروش سکه در بورس کالا از سوی این بانک صادر نشده، البتهمجوز شورای عالی بورس وجود دارد، اگر این روند دلالی بدون هیچ ارزش افزوده ای که برهم زننده بازار است ادامه یابد، بعید نیست سکه یک روزه بورس کالا به سرنوشت سکه آتی دچار شود!

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *