اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟ یک عامل عجیب که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد
مدیرکل دامپزشکی استان هرمزگان:

جواب آزمایش کروناویروس شترهای جاسکی منفی بود

مدیرکل دامپزشکی استان هرمزگان با کنترل، پایش و آزمایش ۳۰ نفر شتر که برای کشتار در جاسک در حال حمل بود متوجه ابتلای آنها به کروناویروس از نوع « مرس » شدیم که با کروناویروس در چین متفاوت است، گفت: شترهای آزمایش شده به سرعت قرنطینه شدند و پس از ۲۱ روز آزمایش مجدد از آنها انجام شد که این بار جواب آزمایش منفی بود.

بازخبر /      محمد جانباز صبح امروز (۱۴ بهمن) در نشستی خبری اظهار کرد: بیماری کرونای جدید ۲۰۱۹ که شیوع بالایی دارد از خفاش به عنوان مهمترین عامل انتقال آن یاد می شود.

وی در ادامه ضمن تایید وجود کروناویروس در شترهای جاسک، افزود: با کنترل، پایش و آزمایش ۳۰ نفر شتر که برای کشتار در جاسک در حال حمل بود متوجه ابتلای آنها به کروناویروس از نوع « مرس » شدیم که با کروناویروس جدید در کشور چین کاملا متفاوت است.

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان با اشاره به اینکه شترهای آزمایش شده به سرعت قرنطینه شدند و پس از ۲۱ روز آزمایش مجدد از آنها انجام شد که این بار جواب آزمایش منفی بود، عنوان کرد: کروناویروس مُرس همانند ویروس سرماخوردگی است و دوره فعالیت آن کوتاه مدت و گذراست.

جانباز با بیان اینکه ویروس موجود در شترها از سال‌ها پیش در آن منطقه بوده است و ارتباطی به کروناویروس موجود در چین ندارد، خاطرنشان کرد: ویروس‌های موجود در این شترها می‌تواند عامل مرس و سارس باشد و ممکن است فقط در حیوانات بیماری‌زا باشند.

وی با اشاره به اینکه کروناویروس مُرس سال ۲۰۱۲ در شترهای عربستان دیده شد، افزود: سال های قبل نیز این ویروس در شتر در استان کرمان مشاهده شده بود.

مدیرکل دامپزشکی استان هرمزگان اظهار کرد: پس از وقوع حوادثی چون سیل یکی از وظایف ما کنترل و پیشگیری از بیماری‌هاست.

جانباز افزود: با توجه به تلفات دامی و همچنین زیرورو شدن خاک در هنگام سیل، امکان پدیدار شدن دوباره بیماری‌های دفن شده و حتی بیماری‌های نوظهور وجود دارد.

وی با بیان اینکه پس از وقوع سیل در مناطق شرق هرمزگان ۸ تیم عملیاتی به منطقه جاسک و یک تیم به سیریک اعزام شدند، ادامه داد: سه هزار و ۵۰۰ رأس تلفات دامی این منطقه بوده که از این تعداد هزار و ۷۱۸ رأس لاشه دفن بهداشتی شدند، سایر دام‌ها توسط روان آب‌های سطحی به مناطق دیگری برده شده و پیدا نشده‌اند.

مدیرکل دامپزشکی استان هرمزگان بیان کرد: حدود ۸ هزار و ۲۶۰مترمربع از جایگاه‌های لاشه‌های این مناطق ضدعفونی و دو هزار و ۸۹۵ مورد سم‌پاشی بدن دام صورت گرفته است، همچنین ۳۸ هزار و ۶۲۳ مترمربع سم‌پاشی صورت گرفته است.

جانباز با بیان اینکه در ۳۲ روستا در منطقه جاسک مورد پایش قرار گرفت به ۵ هزار و ۵۸۹ رأس  دارو خورانده و هزار و ۵۷۲ دام با آنتی‌بیوتیک درمان شدند، تصریح کرد: ۲۰ هزار و ۶۲۴ رأس دام واکسینه شدند و ۴۵۵ مورد عملیات درمانگاه داشتیم، در حال حاضر نیز پایش و مراقبت در منطقه ادامه دارد.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه هنوز راه‌های بشاگرد بسته است و امکان ورود تیم‌های عملیاتی به بسیاری از روستاها وجود ندارد هنوز پایش و مراقبتی در این منطقه صورت نگرفته است، هرچند بر اساس گزارش‌ها تلفات درون روستایی در این مناطق زیاد نبوده است.

مدیرکل دامپزشکی استان هرمزگان اضافه کرد: با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و دولتی بیش از ۱۰۰ میلیون تومان کمک‌های مردمی را با یک کامیون به مناطق سیل‌زده جاسک و بشاگرد برده و توزیع کردیم.

جانباز بیان کرد: در ایام دهه فجر در کل شهرستان‌های استان برای ۴۱ روستا و عشایر ویزیت رایگان، برای ۲۰ روستا و عشایر واکسیناسیون رایگان و برای ۲۰ روستا و عشایر سم‌پاشی رایگان انجام می‌دهیم.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *