اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟ یک عامل عجیب که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد
با حضور دبیرکل ملی یونسکو در ایران؛

شهر خلاق بندرعباس پلاک‌کوبی شد+عکس

شهر بندرعباس بر اساس الحاق به شبکه جهانی شهرهای خلاق از نظر یونسکو، در آیینی با حضور دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران پلاک‌کوبی شد.

بازخبر دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران روز گذشته(هشتم دی ماه) طی این مراسم که در محله برکه گرد بندرعباس برگزار شد، اظهار کرد: فرهنگ و تمدن خریدنی نیست و یک سرزمین، باید حاصل‌خیز باشد تا از دل آن فرهنگ و هنر و صنایع دستی و خلاقیت تراوش کند.
حبیب‌الله ایوبی با اشاره به اینکه فرهنگ، هنر و قدمت بندرعباس در یونسکو برای ثبت جهانی مد نظر قرار داشته است، افزود: شهرهای بزرگ دنیا زیبایی کنونی خود را خریده‌اند و از قبل چیزی نداشته‌اند.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران با اشاره به چگونگی ثبت جهانی بندرعباس در شبکه شهرهای خلاق، گفت: فکر نمی‌کردم بندرعباس که به عنوان آخرین شهر داوطلب برای این ثبت درخواست کرده بود و با وجود فعالیت‌های قدرتمند و طولانی مدت سایر شهرهای نامزد، به عنوان عضو جدید این شبکه مهم انتخاب شود.
ایوبی با تاکید نسبت به برتری بندرعباس در مقایسه با سایر شهرهای داوطلب عضویت شبکه جهانی شهرهای خلاق، تصریح کرد: شهرهای بزرگی در دنیا هزینه های زیادی می‌کنند که به این شبکه بپیوندند و پرونده پربار بندرعباس باعث شد داورها نتوانند از انتخاب این شهر خودداری کنند.
وی با بیان اینکه ما و همه اهل فرهنگ و هنر بندرعباس را ما می،شناسیم اما نیاز بود دنیا با آن آشنا شود، اظهار کرد: خلاق شدن یک شهر کمک می‌کند که تصویر شهر برجسته شده و در واقع کسانی که یونسکو را دنبال می‌کنند با نام شما آشنا می شوند.
ایوبی با تاکید بر اینکه خلاق شدن بندرعباس یک فرصت بزرگ است، گفت: مردم این شهر کسانی هستند که برای همه مسائل و حتی رفتن به دریا، سفر و غیره آیین دارند.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران با اظهار اینکه یکی از محورهای امروز یونسکو بازگشت به اخلاق است و سرزمین ما مهد همه اینها است، افزود: ما در سرزمینی هستیم که تمدن شهری را آغاز کردیم و منشاء تحولات اساسی در زندگی بشریت شدیم.
وی در پایان نیز عنوان کرد: برگزاری این مراسم در یک محله قابل تقدیر است، چرا که ما ایرانی ها خانواده محور هستیم.

شهردار بندرعباس با اشاره به پیشینه فرهنگی، اجتماعی و انسانی این شهر، گفت: اگر توانستیم در حوزه فرهنگی و اجتماعی شاخص‌ها را جمع‌بندی، به یونسکو ارائه کرده و عضو شبکه جهانی شویم، ریشه اصلی آن توانمندی‌های اصیل و قدیمی است.

عباس امینی‌زاده اظهار کرد: این محله معروف به برکه گرد و یکی از قدیمی‌ترین محلات شهر است که نماد شاخص آن، بنای تاریخی برکه گرد است.
وی افزود: این بنا با همت و همراهی و نگاه هوشمند در توسعه متوازن محلات، توسط شهرداری احیا و در کنار آن یک فرهنگسرا با هدف توسعه اهداف فرهنگی و اجتماعی احداث شده است.
شهردار بندرعباس ضمن تقدیر از همراهی همه بخش‌ها در پیوستن این شهر به شبکه جهانی شهرهای خلاق، گفت: مبنای این رخداد بزرگ، توانمندی اجتماعی، انسانی و فرهنگی است.
امینی‌زاده تصریح کرد: برخی تصور می‌کنند یک شهر باید صرفا از لحاظ فیزیکی توانمند باشد، در حالی وه از این مسئله مهمتر، توانمندی اجتماعی است.
این مقام مسئول در ادامه نیز عنوان کرد: اگر توانستیم در حوزه فرهنگی و اجتماعی شاخص‌ها را جمع‌بندی، به یونسکو ارائه کرده و عضو شبکه جهانی شویم، ریشه اصلی آن توانمندی‌های اصیل و قدیمی است.
امینی‌زاده با اشاره به سابقه ۵۰۰ ساله بندرعباس در حوزه بازرگانی بین المللی و داد و ستد  کشورهای مختلق با این شهر، اظهار کرد: این مسئله نشان دهنده توان فرهنگی و اجتماعی بندرعباس است و بر همین اساس نیز سنت ها و آیین‌های متعددی در شهر داریم.
وی با اشاره به اهداف پیوستن بندرعباس به شبکه جهانی شهرهای خلاق از نظر یونسکو، تاکید کرد: اگر بخواهیم بر صنایع بزرگ تکیه کنیم، در کوتاه مدت به نتیجه نمی‌رسیم، اما برای داشتن شهر پایدار باید به موضوعات خرد توجه کنیم.
امینی‌زاده افزود: قصد داریم بر اساس یک برنامه منظم، صنایع دستی را به عنوان عامل محرک و توسعه در جامعه تقویت کنیم و در بخش اساسی پایداری شهر که اشتغال و تعلق خاطر مردم است، حرکت کنیم.
شهردار بندرعباس خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم با همین نگاه و همراهی دستگاه‌های اجرایی مرتبط و همچنین سازمان‌های مردم‌نهاد و کارآفرینان، شاخص‌های مدنظر را پیش برد.
وی بیان کرد: بخش قابل توجهی از بودجه سال آینده شهرداری بندرعباس به فرهنگ، هنر، فعالیت‌های اجتماعی و خصوصا در حوزه شهر خلاق اختصاص یافته تا بتوان به شاخصه‌های مدنظر دست یافت.
امینی‌زاده گفت: یکی از برنامه‌ها این است که به کمک کارآفرینان، سازمان‌های مردم نهاد و دستگاه‌های مرتبط، کارگاه های آموزشی، تولیدی و عرضه صنایع دستی را دنبال کنیم.
وی اضافه کرد: به دنبال احیا و تقویت آیین‌های بومی و محلی هستیم و در این زمینه نیز با انجمن های مختلف فرهنگی و هنری جلسات مشترک داشته‌ایم و قرار است طبق هماهنگی صورت گرفته با اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان میزبان جشنواره ملی آیینی در بندرعباس باشیم.

پسندیدم(1)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *