بازخبر،این روزها در حالی که کمتر از یک ماه به آغاز سال تحصیلی جدید، زمان مانده است، بر سر سکانداری کشتی وزارت آموزش و پرورش حرف و حدیث های فراوانی بر سر زبانها است.
اواسط مرداد ماه امسال، تعدادی از نمایندگان مجلس پای برگه استیضاح وزیر آموزش و پرورش را امضا کردند تا بتوانند به مشکلات بزرگترین و گسترده ترین وزارتخانه کشور رسیدگی کنند.
* ۲۵ دلیل برای استیضاح
استیضاح کنندگان در خصوص هدف از این اقدام شان معتقد بودند«هدف از استیضاح وزیر آموزش و پرورش حفظ منافع حدود یک میلیون فرهنگی و ۱۲ میلیون دانش آموز و انتقال فرهنگ اصیل ایرانی – اسلامی به نسل آینده و مبارزه با تهاجمات فرهنگی میباشد که دلایل آن به شرح ذیل میباشد».
۱-آموزش و پرورش دارای کاهش راندمان آموزشی – پرورشی شده و فرهنگیان و دانش آموزان انگیزه کار نداشته و بعضا دچار بیماری افسردگی شدهاند.
۲-عدم برنامهریزی صحیح و جدید در بحث مسائل تربیتی – پرورشی – تربیت بدنی در راستای مبارزه با تهاجم فرهنگی
۳-عدم توجه به شعار «اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل» در بحث فرهنگسازی در مدارس و جامعه
۴-عدم رضایت معلمان و مدیران مدارس از عملکرد وزیر آموزش و پرورش
۵-عدم پویایی و شور و نشاط در بدنه وزارت و همکاران فرهنگی
۶-برنامهریزی و مدیریت نامناسب در سازماندهی نیروهای انسانی
۷-بیتوجهی به مدارس روستایی و غفلت از آنها و گسترش در رشد حاشیهنشینی در شهرها به دلیل مهاجرت خانوادهها برای ادامه تحصیل فرزندان
۸-اجرایی نشدن سند بنیاد تحول آموزش و پرورش
۹-عدم تحول و حرکت جدید در آموزش و پرورش و عدم برنامه و چشماندازی کاربردی برای آینده
۱۰-عدم تکریم اربابرجوع در بعضی از مدارس
۱۱-عدم اجرایی شدن نظام هماهنگ پرداخت حقوق و عدم اجرای طرحبندی فرهنگیان
۱۲-نگاه سیاسی و جناحی و باندی در آموزش و پرورش و مدارس به صورت ویژه در عزل و نصب مدیریتها از سطح کلان تا خرد بدنه وزارت آموزش و پرورش
۱۳-عدم مصوبات مجلس در اجرایی شدن معلمان حقالتدریس و مربیان کودک
۱۴- عدم شفافیت داشتن در مسائل مالی صندوق ذخیره فرهنگیان و عدم هدایت صحیح در راندمان اقتصادی صندوق ذخیره فرهنگیان
۱۵- عدم توجه به خوابگاه های شبانه روزی در سال های اخیر و عدم توجه به شناسایی و رشد استعداد های مناطق محروم
۱۶- عدم کارایی بیمه طلایی
۱۷- عدم توجه به مشکلات فرهنگیان و به صورت ویژه مشکلات معیشتی فرهنگیان و عدم برنامه ریزی خاص در این مبحث
۱۸- عدم توجه به خدمات رفاهی به فرهنگیان مانند مسکن، پوشاک و حق مسئولیت و دیگر موارد که شامل دیگر کارکنان سازمان ها و ادارات می گردد.
۱۹- عدم توجه به فرزندان همکاران فرهنگی در مسیر آینده شغلی آنها و جایگاه آنان
۲۰- گرفتن وجه در مدارس دولتی موقع ثبت نام در مدارس
۲۱- عدم همسان سازی حقوق بازنشستگان آموزش و پرورش با بازنشستگان دیگر سازمان ها
۲۲- عدم تعیین تکلیف آموزشیاران نهصت سواد آموزی
۲۳- تأخیر در پرداخت حقوق معلمان حق التدریس
۲۴- عدم پرداخت پاداش بازنشستگان در موعد مقرر و عدم رعایت شأن و کرامت بازنشستگان
۲۵-ادامه کار غیرقانونی ریاست دانشگاه فرهنگیان به عنوان سرپرست و عدم رعایت ضوابط علمی در جذب این دانشگاه
مشاهده ۲۵ دلیل استیضاح کنندگان ناظر بر گرفتاری عمده وزارت آموزش و پرورش است؛ مشکلاتی که از همه نوع در آن دیده میشود.
* جلسه وزیر با نمایندگان
همزمان با مطرح شدن موضوع استیضاح، وزیر آموزش و پرورش با حضور در جلسات تکی و چند نفره با نمایندگان مجلس، به پاسخگویی به آنان پرداخت.
بهرام پارسایی نماینده مردم شیراز و سخنگوی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی اول شهریور امسال به خبرنگار فارس، گفت: جلسه شورای مرکزی فراکسیون امید با حضور اعضا برگزار شد.
وی افزود: محور بحث این جلسه ادامه مباحث مربوط به استیضاح فانی رئیس آموزش و پرورش بود که فراکسیون در این باره به جمعبندی نهایی رسید.
سخنگوی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: جمعبندی فراکسیون فعلا بر این است که اولویت ما بر استیضاح نیست که یکی از دلایل آن نزدیک بودن به سال تحصیلی است و در صورت استیضاح نوعی بینظمی در مدیریت کلان مجموعه آموزش و پرورش به وجود میآید؛ لذا تصمیم بر این شد که موضوع استیضاح فعلا به صلاح عمومی جامعه نیست.
پارسایی بر همین اساس اضافه کرد: طی جلسهای که کمیته تخصصی فراکسیون با فانی داشت، وزیر آموزش و پرورش قول داد که مطالبات فرهنگی مردم و جامعه فرهنگی در حوزه آموزش و پرورش را محقق سازد. « اگر مطالبات فرهنگی مردم و وعدههایی که در راستای مطالبات جامعه فرهنگی داده شده محقق شود موضوع استیضاح منفی خواهد بود اما اگر پس از مدتی این مطالبات محقق نشود، دست نمایندگان برای استیضاح باز خواهد بود».
موضوع استیضاح وزیر آموزش و پرورش در کمیسیون تخصصی آموزش مجلس یعنی کمیسیون آموزش و تحقیقات در حال بررسی بود اما ناگهان بر روی یک بند، توقف طولانی ایجاد شد.
بند ۱۴ که مربوط به وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان بود بیشترین وقت جلسه بررسی استیضاح وزیر را در کمیسیون آموزش و تحقیقات گرفت.
در همین بین، اتفاق دیگری رخ داد؛ پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان دارای شاکیانی در دادگاه بود؛ شهاب الدین غندالی مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان در این خصوص گفته است: « بنده به عنوان مطلع در رابطه با وضعیت ضمانتنامههای بانک سرمایه احضار شده و توضیحاتی را ارائه کردم».
وی افزود: «هماکنون بحث تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان مطرح است که ما از این موضوع استقبال میکنیم چرا که تحقیق و تفحص حق مجلس است».
به گزارش فارس، بیش از ۹۰ درصد فرهنگیان عضو صندوق ذخیره فرهنگیان هستند و هر ماه میلیاردها تومان پول از جیب فرهنگیان به جیب صندوق ذخیره روانه میشود تا بتوانند از سود آن در نهایت بهره کافی را داشته باشند، اما قاطبه فرهنگیان از این صندوق راضی نیستند زیرا عملاً هیچ اقدام و فعالیتی برای آنها صورت نمیگیرد، جز اینکه ماهانه مبلغی از حسابشان به حساب صندوق واریز میشود.
حال باید دید که بزرگترین هلدینگ اقتصادی وزارت آموزش و پرورش مشغول چه کاری است و در نهایت این فعالیتهایی که انجام میدهد چه حاصلی دارد؟ وقتی معلم از فعالیتهای اقتصادی این هلدینگ منتفع نشود چه فکری میکند؟
ضمن اینکه گفته میشود که این هلدینگ با پول معلمان اداره میشود و عملاً مدیران و کارکنان این صندوق در مهله نخست انتفاع از آن قرار دارند و سپس افرادی که وامهای کلان میلیاردی از آن دریافت میکنند در حالی که یک معلم برای دریافت پنج میلیون تومان وام باید سالها در صف انتظار بیاستد و در نهایت ضامن معتبر هم برای آن پنج میلیون ارائه کند.
* صندوق ذخیره فرهنگیان چگونه ایجاد شد؟
مسئولان آموزش و پرورش در اواخر سال ١٣٧٣ به فکر ایجاد صندوقی برای ارتقای معیشت فرهنگیان افتادند؛ این طرح پس از چکش زنی هایی تکمیل شد و با تصویب مجلس شورای اسلامی، مؤسسه صندوق ذخیره فرهنگیان در تاریخ هفتم خرداد ۱۳۷۴ در اجرای تبصره ۶٣ قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران طی تصویب نامه شماره ١٣۵٩/ت١۴٩۵۶-هـ مورخ ۱۱ اردیبهشت ١٣٧۴ هیات وزیران، تاسیس و در اداره ثبت شرکتها، ثبت شد و تا به امروز طی برنامه سوم توسعه، ماده ١۴٧ و ماده ۵٣ برنامه چهارم توسعه نیز استقرار یافتهاست.
در تبصره ۶٣ برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران آمده است: وزارت آموزش و پرورش موظف است نسبت به تاسیس صندوق ذخیره فرهنگیان اقدام نماید و فرهنگیان میتوانند ماهانه حداکثر مبلغ پنج درصد حقوق و مزایای خود را به حساب صندوق واریز نمایند.
دولت موظف است همه ساله معادل مبلغ فوق را که به همین منظور در بودجه سالانه منظور می گردد، به صندوق مزبور واریز نماید. سهمالشرکه فرهنگیان در هنگام بازنشستگی و از کارافتادگی و یا بازخریدی به آنان و در صورت فوت به وراث آنها مسترد میگردد.
تبصره ۶٣ برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در قانون برنامه سوم و در قانون برنامه چهارم توسعه مورد تأیید قرارگرفته است.
ماده ١۴٧ برنامه سوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فر هنگی جمهوری اسلامی ایران: در جهت تحقق کامل اهداف تأسیس صندوق ذخیره فرهنگیان موضوع تبصره ۶٣ قانون برنامه پنج ساله دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب بیستم آذرماه ١٣٧٣ و تامین هرچه بیشتر رفاه و ارتقای وضعیت معیشتی فرهنگیان کشور:
الف) کارکنان وزارت آموزش و پرورش که عضویت در صندوق ذخیره فرهنگیان را پذیرفته اند و یا خواهند پذیرفت باید ماهانه درصدی از حقوق و مزایای خود را (تا پنج درصد) به حساب صندوق واریز کنند. دولت نیز موظف است همه ساله معادل سهم واریزی اعضاء به صندوق ذخیره فرهنگیان را به طور کامل در ردیف اعتباری خاص در بودجه سال مربوطه منظور و پرداخت نماید.
ماده ۵٣ برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران: مواد ١۴٩ و ١۵١ و بند الف ماده ١۴٧ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ١٣٧٩/١/١٧ و اصلاحی های آن برای دوره برنامه چهارم (١٣٨۴-١٣٨٨) تنفیذ می گردد.
هدف از تشکیل مؤسسه صندوق ذخیره فرهنگیان به استناد تبصره قانون مربوطه (تبصره ۶٣ قانون برنامه دوم توسعه، ماده ١۴٧ قانون برنامه سوم و ماده ۵٣ برنامه چهارم توسعه کشور) و روح حاکم بر اساسنامه، حمایت و کمک به تامین مالی فرهنگیان به عنوان اصلی ترین ارکان نظام آموزشی کشور پس از خروج از خدمت است.
بر این اساس مؤسسه صندوق ذخیره فرهنگیان میکوشد تا با فعالیت های اقتصادی نظیر اداره شرکتها، سرمایه گذاری در سهام شرکت ها و صنایع بزرگ از جمله نفت، پتروشیمی و معادن و انجام امور خدماتی، منافع اقتصادی و سطح رفاه فرهنگیان عضو را بهبود بخشد.
فعالیتهای این موسسه در بخش صنعت و بنگاههای اقتصادی، املاک و مستغلات، بانک و بیمه، بورس و سایر نهادهاست.
غندالی در این خصوص گفته است: «پروژههای صندوق که در حال اجراست شامل پروژه ترمینال نفتی است که در قشم وجود دارد و حدود ۴۰۰ هکتار است و با کشور چین در این خصوص قرارداد بستیم تا ۳۰ میلیون بشکه نفت و فرآورده آن بتواند در یک مخزن نگهداری شود که قطر آن برابر ۱۴۰ متر است و تا به حال این در ایران اجرا نشده است؛ ضمن آنکه اسکله اختصاصی در آنجا ایجاد میشود تا تمام کشتیها بتوانند در اسکله ما بارگیری کنند».
مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان با بیان اینکه دو اسکله در شمال و جنوب در حال ایجاد است، گفت: «بیش از ۵۵۰ میلیون دلار حجم سرمایهگذاری این پروژه است ضمن اینکه پروژه بعدی کیمیاپارس خاورمیانه است که در سال ۱٫۵ میلیون تن متانول تولید میکند».
وی اضافه کرد: «پروژه بعدی ما پتروشیمی کیان است که اگر این دو پروژه و ترمینال نفتی وارد چرخه سود شوند، سود پایدار صندوق ذخیره فرهنگیان بین هزار تا ۱۵۰۰ میلیارد تومان در سال است».
غندالی با اشاره به فعالیتهای دیگر این صندوق یادآور شد: «ایجاد پالایشگاه نفت در مریوان از جمله دیگر برنامههاست که اگر انجام شود نفت عراق که برای پالایش میآید در آنجا انجام شده و پتروشیمی بیجار نیز در دستور کار است که زمین و مجوز آب و برق آن گرفته شده است».
مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان با اشاره به پروژههای دیگر این صندوق خاطر نشان کرد: «پروژه پتروشیمی آذربایجان در دست اجراست و نیروگاههای دیگری نیز اجرا میشود که دولت در این خصوص تضمین میکند برق تولیدی آن را بخرد که این نیازمند زمان است».
گستره دامنه فعالیت های صندوق ذخیره فرهنگیان و اعتبارات گسترده جابجا شده در این صندوق همواره طی سال های گذشته با حرف و حدیث های فراوان همراه بوده است.
غندالی پس از آنکه به عنوان مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان منصوب شد، ساختمان جدیدی برای این صندوق و شرکت های تابعه آن خریداری کرد چرا که معتقد بود ساختمان موسسه باید متناسب با قردادهای بین المللی باشد.
وی در خصوص قیمت ساختمان موسسه گفته است: «ساختمان فعلی این صندوق ۱۳۸ میلیارد تومان قیمت کارشناسیاش بوده است که قیمت مصوب هیأت مدیره برای خرید این ساختمان ۱۳۲ میلیارد تومان است و ساختمان قبلی و شرکتهای تابعه آن ۲۵۰ میلیارد تومان قیمت دارد که هنوز فروخته نشده است. در نتیجه در نهایت ساختمان فعلی را ۱۱۸ میلیارد تومان خریداری کردهایم و اگر بخواهیم ساختمان قبلی را به فروش برسانیم حدود ۱۳۰ میلیارد تومان برگشتی دارد که در حال بررسی آن برای فروش مناسبتر هستیم».
اما در مدت گذشته در خصوص نوع قراردادها، انتصاب افراد و سوددهی صندوق بحث های متعددی مطرح شد.
جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت در مجلس در خصوص صندوق ذخیره فرهنگیان گفته است:« شش هزار میلیارد تومان پول فرهنگیان توسط تعدادی چپاول شده، بانک سرمایه ورشکسته شده است و بسیاری از بنگاههای این صندوق نیز ورشکست شدهاند و خائنین باید مجازات شوند».
* انتصابات در صندوق ذخیره
انتصابات در صندوق ذخیره فرهنگیان از جمله مواردی بود که با حرف و حدیث های زیادی همراه بود.
غندالی در خصوص انتصاب یکی از این افراد در صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: «قاسمی دارای تحصیلات رشته فنی و مکانیک است و در دوره دانشجویی خود در ماشینسازی اراک فعالیت میکرده است ضمن اینکه مدیرکل آموزش و پرورش این استان بوده و با توجه به اینکه مجموعه مدیران در ماشینسازی اراک از وی شناخت داشتهاند در نتیجه درخواست شد که وی عضو هیأت مدیره آنجا باشد؛ وی پس از بررسی در کمیته انتصابات صندوق ذخیره فرهنگیان به عضویت هیأت مدیره ماشینسازی اراک در آمد ضمن اینکه وی سالها مدیر بیمه دی در استان اراک بوده است و دو سه ماهی است عضو هیأت مدیره ماشینسازی اراک شده است».
* غندالی، حرکتهای سیاسی و صندوق ذخیره
سید شهاب الدین غندالی در سال ۱۳۳۴ در روستای کرند شهرستان گرمسار متولد شد؛ وی تحصیلات خود را در رشته مدیریت دولتی ادامه داد و وارد آموزش و پرورش شد.در کارنامه فعالیت های او، معاون پرورشی منطقه ۱۷ تهران، رئیس آموزش و پرورش منطقه ۱۳ تهران، نماینده آموزش و پرورش ایران در شبه قاره هند، مدیرکلی آموزش و پرورش کرمان و معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش به چشم می خورد.
زمانی که غندالی به عنوان مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان معرفی شد، بحث های متعددی درباره انتخاب او مطرح شد. به عنوان مثال وی در زمان معاونت از جمله از حامیان تحصن کنندگان مجلس ششم بود.
صندوق ذخیره فرهنگیان آنقدر ابهامات برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایجاد کرد که حتی زمان دفاع وزیر آموزش و پرورش از استیضاح را به خود اختصاص داد و فرصت دفاع از فانی را گرفت؛ حال این موضوع متبادر میشود که مشکلات صندوق ذخیره و ابهامات آن استیضاح فانی را جلوتر انداخته است.
در هر حال امروز وزارت آموزش و پرورش باز هم در یک قدمی استیضاح است. استیضاحی که ممکن است در سال پایانی دولت یازدهم به آمدن وزیر جدید ختم شود.