ده معضل اصلی آموزشی حوزه فناوری اطلاعات از زبان محمد نصیری توصیه‌هایی برای کنترل دیابت در ماه رمضان هفتمین دوره رویداد پردیس سامیت روز ۱۵ اسفند در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد. بررسی تخصصی چرخ خیاطی جک مدل f10
سخنگوی قوه قضائیه:

بی پایه حرف زدن احمدی نژاد شهره عام و خاص است/ برادر جهانگیری همچنان بازداشت است

صد و بیست‌ و یکمین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه عصر امروز با حضور نمایندگان رسانه ها برگزار شد و حجت الاسلام اژه ای در این نشست ۹۰ دقیقه ای به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

بازخبر / صد و بیست‌ و یکمین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه عصر امروز با حضور نمایندگان رسانه ها برگزار شد و حجت الاسلام اژه ای در این نشست ۹۰ دقیقه ای به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

کشف ۲۲۱ هزار کیلو انواع مواد مخدر تا پایان آبان ماه/آزادی مشروط ۱۰ هزار نفر در هشت ماه گذشته

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به افزایش کشفیات و تولید مواد مخدر گفت: بیش از ٢٢١ هزار کیلو از انواع مختلف از ابتدای امسال تا پایان آبانماه کشف شده است.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در صد و بیست‌ و یکمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت سالروز امامت حضرت بقیه الله و هفته وحدت اظهار داشت: به سهم خودم از همه اقشاری که در جریان زلزله کرمانشاه نوع دوستی خود را نشان دادند تشکر می کنم و از سپاه، ارتش، بسیج و سایر مسئولان سپاسگزارم.

وی ادامه داد: ما نمی توانیم خودمان را جای این خانواده ها قرار دهیم و باید تلاش کنیم از آلام این افراد کم کنیم، به خصوص در سرمای پیش رو تلاش کنیم در وهله اول مسکن و نیازهای اولیه تامین شود.

اژه‌ای با اشاره به افزایش کشفیات و تولید مواد مخدر گفت: بیش از ٢٢١ هزار کیلو از انواع مختلف از ابتدای امسال تا پایان آبانماه کشف شده است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: از ابتدای سال ٩۶ با تلاش سازمان زندان ها ١٠ هزار و ٩ نفر با آزادی مشروط از زندان آزاد شدند.

وی ادامه داد: همچنین ١٠ هزار و ٧۴ نفر هم با عفو مجازاتشان تقلیل پیدا کرده و ٣ هزار و ۴١ نفر با عفو آزاد شدند.

دستگیری شهردار یا اعضای شورای شهر طالقان صحت ندارد/دستگیری در نظرآباد بوده است

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در ادامه صد و بیست‌ و یکمین نشست خبری خود درخصوص تماس های مردمی از طریق تلفن گویا، گفت: همچنان تعداد تماس های شهروندان بالاست، برخی انتقاد و برخی پیشنهاد دارند.

وی افزود: در طول آبان ماه بیش از ١٣۶ هزار تماس از طریق تلفن و وب داشتیم که بیشتر مربوط به مسایل خانواده بوده است.

اژه‌ای در خصوص دستگیری شهردار طالقان گفت: در مورد طالقان نه اعضای شورا نه شهردار دستگیر نشدند اما در نظرآباد تعدادی دستگیر شدند پرونده کیفرخواست خورده و به دادگاه رفته است.

وی در خصوص آخرین وضعیت پرونده کاسپین گفت: بحث الان تعاونی هایی است که منحل شدند و بعدا کاسپین تاسیس شد که امورات آنها را دنیال کند.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: برخی از مدیران آن تعاونی ها بازداشت شدند و هنوز بازداشت هستند مثل فرشتگان.

اژه‌ای گفت: در پرونده کاسپین شناسایی و کارشناسی اموال در دادسرا در حال پیگیری است اما بخش بعدی قضیه، تعیین تکلیف سپرده گذاران است که با کمک دولت، مجلس و بانک مرکزی، طی نشستی که بین سران قوا بوده، تصمیماتی گرفته شد تا با توجه به اموال شناسایی شده که در حال ارزیابی و کارشناسی است.

وی گفت: بانک مرکزی خط اعتباری را در اختیار برخی بانک ها و موسسات قرار دهد تا آنها بتوانند بخشی از سپرده سپرده گذاران را بدهند.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: بر این اساس، قرار شده تا ۲۰۰ میلیون به سپرده گذاران کاسپین و در مورد افضل توس، البرز ایرانیان و وحدت هم فعلا تا ۱۰۰ میلیون پرداخت شود.

ده‌ها دروغ خلاف واقع، گنده‌گویی و توهین در حرفهای اخیر احمدی نژاد وجود دارد

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در صد و بیست‌ و یکمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه ادامه داد: بر اساس آمار بانک مرکزی و گزارشات دادسرا، با این اقدام تعداد کثیری از سپرده گذاران تعیین تکلیف و تسویه می شود. البته این به معنای ۹۸ درصد سپرده ها نیست. این ۹۸ درصد یا بالاتر ، سپرده گذاران هستند؛ یعنی نفرات سپرده گذار تعیین تکلیف می شود نه مجموعه سپرده آنها.

وی افزود: تا زمان انحلال سود تعلق می گیرد اما از زمان انحلال به بعد، سودی تعلق نمی گیرد. البته نحوه اطلاع رسانی انحلال پیش بینی و درنظر گرفته شده است.

اژه‌ای در خصوص توهین های احمدی نژاد به رییس قوه قضاییه گفت: من با پرسش این سوال یاد یک داستانی افتادم.

یک لاتی یک مدت از چشم ها افتاده بود و رنج می برد که کسی محل نمی دهد. این فرد یک روزی آمد در یکی از میادین نسبتا شلوغ شهر، داد و هوار کرد و به زمین و آسمان مثل آدم های عقده ای فحش می داد که چرا کسی دیگر تحویلش نمی گیرد و برخی مردم ایتساده بودند که ببینند چه می گوید. حکیمی رد می شد و همراهان حکیم گفتند بایستیم که چه می گوید. حکیم گفت که این همه این کارها را می کند که دیده شود.

برخی افراد زبانش هرز شده و هرچیزی می گویند، یک خودخواهی و خودبزرگ بینی دارند و هرچه به ذهنشان برسد فکر می کنند حق مطلق است.

اژه‌ای ادامه داد: این آقایی که اسم بردید من فقظ یکی از صحبت هایی که این روزهای اخیر در پاسخ به یک مجری نگاه می کردم دیدم که حدود ۴٠ دقیقه بود در این صحبت ها حقیقتا ده ها دروغ، خلاف واقع، گنده گویی و توهین به این و آن بود.

بی پایه حرف زدن احمدی نژاد شهره عام و خاص است/ ایشان که مدرک راه و ساختمان دارد چرا درباره مصوبات شورای نگهبان حرف می‌زند

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در صد و بیست‌ و یکمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه ادامه داد: این آقایی که گفتید(احمدی نژاد) میگه عادت کرده که به همین شکل(همراه با دروغ و گزافه گویی) حرف بزند.

وی افزود: ایشان میگوید در کل دنیا دادسرا، زندان، پزشکی قانونی و ثبت اسناد در زیرمجموعه دولت است؟ باید پرسید واقعا تو رفتی تحقیق کردی؟ من تا جایی که اطلاع دارم در خیلی کشورها اینگونه نیست.

اژه‌ای گفت: بی پایه حرف زدن ایشان شهره عام و خاص است.

سخنگوی قوه قضاییه اضافه کرد: می گوید اینها خلاف قانون اساسی وصل شده به قوه قضاییه.

وی ادامه داد: تو (احمدی نژاد) که می گویی من مدرکم راه و ساختمان است این‌ها (مصوبات) رو شورای نگهبان تصویب کرده چه جوری به خودت اجازه میدهی که بگویی خلاف قانون اساسی است.

اژه‌ای گفت: این یعنی مجلس و شورای نگهبان بی خود کرده و شما درست می‌گویی.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در جایی دیگر می گوید تنها قوه قضاییه است که ٣٨ سال است ازش نقد نشده. بعد میگوید اون موقع که ازش نقد نشده حتما خوب عمل کرده. پس یعنی الان قوه بد شده است؟

در طول این سالها کسی حقوق را نمی‌فهمیده و فقط شما(احمدی نژاد) می‌فهمید؟/چرا حالا که مورد تعقیب قرار گرفتید قوه قضاییه بد شده است

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در صد و بیست‌ و یکمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه ادامه داد: از همان اول برخی مغرضانه برخی دلسوزانه نقدهای جدی داشتند و برخی هم فحش می دادند، تویی(احمدی نژاد) که می گویی کسی نقد نکرده پس صحبت های بنی صدر چه بوده است؟

وی ادامه داد: من کلاه خود شما را قاضی قرار می دهم، همین مدت که اینها این حرف ها را علیه قوه زدند دیگر بیشتر از این می شود به دستگاه قضایی بد گفت؟

اژه‌ای گفت: چطور حالا که شما مورد تعقیب قرار گرفتید قوه بد شد؟ چرا قبلا انتقاد نمی کردید؟ خیلی بد است که آدم مسایل شخصی اش را با مسایل مملکت قاطی کند.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: این آقا(احمدی نژاد) میگوید امور زندان ها چه ربطی به قوه قضاییه دارد؟ببینید خودخواهی تا کجا؟ می گوید اول انقلاب شورای انقلاب بدون توجه به مسایل حقوقی یه مصىوبه داشته که همین شکلی مانده است.

وی ادامه داد: یعنی اونا هیچ کدوم مسایل حقوقی سرشون نمیشده و این همه چی میداند.

اژه‌ای گفت: سازمان زندان ها در بهمن ماه سال ۶۴ طبق قانون مجلس و با تایید شورای نگهبان به عنوان سازمان زندان ها درآمد. ایشون اصلا یا توجه ندارد یا خود را به بی توجهی می زند.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: ایشان می گوید خود مقامات قضایی می گویند ۹۰ درصد دادگاه های ما غیرعلنی است. این حرف قطعا دروغ است و یک جا شما پیدا کنید که مقامات قضایی چنین حرفی بزنند.

ما زمانی داشتیم که دادگاه ها علنی بود و پخش هم می شد و هر رسانه ای می توانست بیاید و دادگاه را منتشر کند اما قانون اجازه نداد تا زمانی که حکم قطعی نشده، مجموعه محتوای دادگاه علنی پخش شود و پیشنهاد قوه قضاییه هم نبوده است.

در این مسئله مکرر گفتم که غیر از موارد خاص، اگر دادگاه ها علنی برگزار و پخش شود، حتما بازدارندگی بالایی دارد و این نظر شخصی من است. البته عوارضی هم دارد اما منافع آن بیشتر است.

در یک مقطعی از یک طریقی اجازه دادند پخش شود و آن این بود که در موضوعات ملی که دادستان کل کشور تشخیص می دهد، پرونده ملی است و از رییس دستگاه قضا تقاضا کند و موافق شود، پخش می شود که یکی دو مورد اینگونه داشتیم که یکی از آنها پرونده بابک زنجانی بود.

نکته سوم این است که بسیاری از دادگاه های ما علنی برگزار می شود ولی همه دادگاه های علنی مورد توجه همه نیست. مثلا کسی که چکش برگشت خورده، دادگاهش علنی است اما کسی دنبالش نیست.

احمدی نژاد هنوز فرق نظم عمومی و امنیت عمومی را یا نمی‌داند یا نخواسته که بداند/ حکمت صبر دستگاه قضا در آینده مشخص می‌شود

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در صد و بیست‌ و یکمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه ادامه داد: ایشان (احمدی نژاد) می گوید طبق اصل قانون اساسی همه دادگاه ها باید علنی باشد غیر از موارد خلاف عفت عمومی و مواردی که امنیتی است.

وی ادامه داد: اصل قانون اساسی سه چیز را استثنا می کند. قانون اساسی گفته که خلاف نظم عمومی باشد و این با امنیت عمومی فرق دارد و ایشان که هشت سال رییس شورای عالی امنیت ملی بوده فرق نظم عمومی و امنیت عمومی را باید بداند. یا نمی داند یا نخواسته بداند.

اژه‌ای گفت: می گوید که ۱۷ میلیون پرونده در قوه قضاییه است که اگر دو طرف داشته باشد ۳۴ میلیون می شود و از قوه قضاییه سئوال می کند که ۳۴ میلیون متخلف هستند که تو به سرشان بزنی. خواهش می کنم ادبیات را نگاه کنید.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: اگر این مقدار نفهمیدند و این حرف ها را می زنند یک بحث است. اگر می فهمند و این طور حرف می زنند، برای خیلی هایمان تکلیف دیگری است.

وی افزود: اولاً ۱۷ میلیون نیست و این رقم خلاف و کذب است. ثانیا بارها مسئولان مختلف قوه قضاییه و خود من چند بار گفتم که ۱۵ میلیون پرونده برای ۱۵ میلیون نفر نیست برای ۱۵ میلیون نقطه ای است که افراد مشغول رسیدگی است. ممکن است یک پرونده یک بار یا ۱۰۰ بار جزء این آمار باشد اما برای دو یا سه نفر است.

اژه‌ای گفت: ایشان(احمدی نژاد) یا نمی فهمند یا خودشان را به نفهمی می زنند چون بارها گفته شده است.

وقتی گفته می شود ۱۵ یا ۱۶ میلیون پرونده، این به معنای ۱۶ میلیون ورودی نیست. بعد می گویند این ۱۶ میلیون نفر متخلف هستند که به سرشان می زنید؟ این چه ادبیاتی است؟ خیلی از این پرونده ها حقوقی است.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا نباید احمدی نژاد دستگیر و با وی برخورد شود که دروغ و نشر اکاذیب می کند و افترا می زند گفت: اینها فقط به توهین به قوه قضاییه نیست و گاهی وقت ها نسبت به خیلی جاهای دیگر و مراکز دیگر است. فقط یک جمله می گویم. حکمت صبر قوه قضاییه ان شاء الله در آینده نه چندان دور برایتان روشن می شود.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: این صبر و عدم اقدام که مورد توقع بسیاری از مردم ما است بعدا علتش مشخص می شود.

واقعاً نزدیکان تو ۸۰ میلیون است و همه ۸۰ میلیون شما را قبول دارند؟ نمی گویند همه ملت اما حتما برخی مردم این توقع را دارند و وظیفه مدعی العموم هم هست و نیاز به شکایت خصوصی دارد اما این صبر ما حکمتی دارد که درآینده حکمت آن مشخص می شود.

تشکیل نشدن هیات منصفه دادگاه مطبوعات دروغ احمدی نژاد است/ در دولت احمدی نژاد مثل بقیه اعضای کابینه سکه گرفتم

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در صد و بیست‌ و یکمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه ادامه داد: ایشان(احمدی نژاد) می گوید که رییس قوه قضاییه با هیئت منصفه مخالف بود و بر همین اساس یکسال و نیم نمی‌گذاشت هیئت منصفه تشکیل شود. این هم دروغ و خلاف است.

وی ادامه داد: رییس قوه قضاییه که الان دوره دومش است، دوره اولش از سال ۸۸ شروع شد. همین امروز پرسیدم که گفتند در سال ۸۸ و ۸۹ هیئت منصفه داشتیم و جلسه هم داشتند.

اژه‌ای گفت: طبق آماری که دادند از مهر ۸۸ تا مهر ۹۰، جمعا ۱۳۵ جلسه دادگاه مطبوعات با حضور هیئت منصفه برگزار شده است.

وی افزود: یک نکته را ایشان یا نتوانسته فهم کند یا جهت دیگری دارد، آن چیزی را که ریاست قوه قضاییه به صورت صریح و شفاف و روشن در جلسه با اعضای هیئت منصفه مطرح کردند و گفتند نظر شخصی شان و شورای نگبهان است، این بود که قاضی ملزم نیست در هر صورت نظر هیئت منصفه را اعمال کند.

سخنگوی قوه قضاییه اضافه کرد: ما یک توقف کوتاهی در سال ۸۲ و ۸۳ داشتیم که ربطی به دوره آیت الله آملی ندارد. آن موقع در مجلس ششم در رابطه با هیئت منصفه قانونی وضع شد که گفتند هیئت منصفه ۵۰۰ نفر انتخاب شوند و از بین آن ۵۰۰ نفر اعضا انتخاب شوند که یک وقفه ای انداخت که بعدا این قانون اصلاح شد.

اژه‌ای گفت: یک آقایی گفته بود که در جلسه ای که زمانی که بحران تحریم ها بوده، که مسئولان هر کدام ۵ سکه دادیم و رسید نگرفتیم. دروغ محض است.

در آن تاریخ ها و قبل و بعدش، هیچ وقت جلسه ای با این ترکیب برگزار نشده است. جلساتی که برگزار شده صوت و تصویر دارد. جلسه ای که من طائب و جعفری و رییسی بوده باشیم، دروغ است و این ترکیب اصلا هیچ وقت اتفاق نیفتاده است.

وی ادامه داد: بله در زمان دولت آقای احمدی نژاد زمانی که در دولت بودم در اعیاد اسلامی، واقعا سکه می داد؛ ربع سکه یا یک سکه و فکر کنم یکبار دو سکه هم دارد. در دولت نهم به مناسبت هایی آقای احمدی نژاد به اعضای دولت و غیر دولت سکه می داد.

اگر اینها را جمع کرده و ۵ تا شده، خبر ندارم اما اینکه در یک جلسه با این ترکیب سکه ای بدهند، دروغ است.

برادر جهانگیری همچنان در بازداشت است/ زمان زیادی نمی برد که حکم بقایی صادر شود

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در صد و بیست‌ و یکمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به این سوال که آیا برادر جهانگیری آزاد شده است یا خیر گفت: برادر جهانگیری همچنان بازداشت است.

وی درباره آخرین وضعیت پرونده پیمانکاران متخلف در حادثه زلزله کرمانشاه گفت: در این بحث دو کار صورت گرفته؛ ابتدا بازرسی کل کشور وارد شده ولی هنوز به نتیجه نرسیده است. البته قبلا هم بازرسی کل در رابطه یکی از این بیمارستان ها که خسارت هم دیده، گزارش داده بوده است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: دوم اینکه در ارتباط با بیمارستان اسلام آباد غرب، افراد مختلفی کارشناسی کردند و اجمالا گفتند کوتاهی شده و پرونده قضایی تشکیل شده و فردی که مسئول بوده، احضار کردند و قرار صادر کردند و خود فرد هم قبول کرده که فعلا برود ترمیم کند.

وی ادامه داد: گفتند اشکالی ندارد و بروید ترمیم کنید. البته این به معنای عدم رسیدگی نیست.

اژه‌ای در خصوص بست نشینی بقایی در حرم عبدالعظیم و کشف مقادیری سکه و طلا در منزل ایشان گفت: من قبلاً هم گفتم از بیان جزییات یک پرونده معذورم و آنچه نقل قول شده به خودشان مربوط است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: زمان زیادی نمی برد که حکم صادر می شود بعد از قطعیت حکم در مورد جزییات توضیح می دهم.

اینکه آقای مشایی (درخصوص خاوری ) نامه نوشته بود، اجمالا در پرونده وجود داشت

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در صد و بیست‌ و یکمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به این سئوال که چرا برای رحیم مشایی که اتهام تبلیغ علیه نظام دارد، قرار کفالت صادر شده است و برای دیگران با همین اتهام وثیقه چند میلیاردی صادر شده گفت: اینکه می گویند برای کسان دیگر به اتهام تبلیغ علیه نظام وثیقه جند میلیاردی صادر شده، سراغ ندارم.

وی ادامه داد: اینکه قرار صادره، کفالت باشد ایراد ندارد. البته نمی دانم وجه الکفاله چقدر است؟ و اطلاعی ندارم و نمی دانم چه اتهامی به آقای مشایی تفهیم شده است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که درباره پرونده خاوری و اینکه توصیه نامه مشایی در این پرونده اثبات شده یا خیر گفت: توصیه دو جور است. یک وقتی توصیه نا حق است که قانون پیش بینی کرده اگر به ناحق و اعمال نفوذ باشد، قابل تعقیب است اما اگر توصیه به حق باشد، فرق می کند.

وی ادامه داد: مثلا همسایه یا همکارتان تحت تعقیب قرار گرفته و شما کاملا با او آشنا هستید و شناخت خود را به دستگاه قضا منعکس می کنید. در بین مسئولان هم همین طور است.

اژه‌ای گفت: یک وقتی کسی می خواهد اعمال نفوذ کند و توصیه می کند اما گاهی طبق ضوابط و مقررات برای کمک به فردی، توصیه می شود. گاهی یک فردی می خواهد نفوذ کند و اگر خودش برود یک میلیارد وام نمی تواند بگیرد اما کسی از جایگاه خود سوء استفاده می کند و توصیه می کند تا به آن فرد وام داده شود و این خلاف است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: اینکه آقای مشایی نامه نوشته بود، اجمالا در پرونده وجود داشت اما اینکه چطور بوده، اطلاع ندارم. تا زمانی که ناظر پرونده بودم، چیزی درباره سوء استفاده آقای مشایی ثابت نشده بود.

وی افزود: یک زمانی تا ۵۰۰ نفر هم در این پرونده، مورد تحقیق قرار گرفند و قطعاً همه متهم نبودند و برخی مطلع بودند. در ذهنم است که بیش از ۱۸۰ مورد کیفرخواست صادر شد و در یکی از این کیفرخواست ها ۳۹ نفر دادگاه رفتند که فقط امیرمنصور محکوم نشد و کسان دیگری هم بودند. در رابطه با بانک ملی و چند بانک دیگر، بعدا کیفرخواست گرفتند و بعدا محکوم شدند.

اژه‌ای گفت: یک فردی تا مدت ها فراری بود و از طریق اینترپل دستگیر شد که کیفرخواست صادر شد و به دادگاه رفت و نمی دانم محاکمه شده است یا خیر در پرونده خاوری هم نمی دانم حکم صادر شده است یا خیر.

مرتضوی سه پرونده دارد/ دادگاه تجدید نظر بخاطر اظهار ندامت حکم ۵ ساله را به دو سال تقلیل داد

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در صد و بیست‌ و یکمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سئوالی درباره اینکه برای معاون حقوقی نیروی انتظامی که تشویق می کرده مردم برای ثبت سند خودرو به دفترخانه نروند، کیفرخواست صادر شده است آیا صحت دارد گفت: این یک بحث حقوقی بود که یک بخشنامه هم از سوی دستگاه قضا صادر شد.

وی ادامه داد: در این حرف ها ممکن است کسی بگوید توهین شده است. در ارتباط با این بحث یک شکایتی انجام شده که باید در دادسرای نظامی باشد اما مربوط به اصل قضیه نیست.

سخنگوی قوه قضاییه درباره نامه مرتضوی و مسائلی که درباره قاضی شعبه ۲۲ تجدیدنظر مطرح کرده است نیز گفت: من در جریان این موضوع نیستم. آقای مرتضوی سه پرونده داشت.

وی اضافه کرد: یک پرونده در رابطه با قتل هایی بود که شکات شکایت کردند و بعد دادگاه قتل عمد تشخیص داد و مباشرین را محکوم کرد اما چون رضایت دادند، قصاص انجام نشد و از باب جنبه عمومی تحمل کیفر کردند.

اژه‌ای گفت: آقای مرتضوی در آن پرونده به معاونت در قتل عمد متهم شد. نهایتا دادگاه بدوی، آقای مرتضوی را به ۵ سال حبس محکوم کرد و دادگاه تجدیدنظر به خاطر اظهار ندامت به دو سال تخفیف داد.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: یک پرونده دیگر هم درباره سازمان تامین اجتماعی و رای دیوان عدالت اداری بود و بحث این بود که آقای مرتضوی در آن مقطع می تواند به عنوان رییس سازمان باشد یا خیر. این پرونده در دادگاه رسیدگی شد که دادگاه بدوی به مجرمیت و شش ماه حبس رای داد اما دادگاه تجدیدنظر نپذیرفت و ایشان از این اتهام تبرئه شد.

وی ادامه داد: یک پرونده دیگر درباره تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی است که در ارتباط با آن پرونده هنوز حکم صادر نشده و بخشی را نقص گرفتند و بازگشته است.

طبیعی است انگلیسی‌ها برای آزادی زاغری تلاش کنند

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در صد و بیست‌ و یکمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه درباره اظهارات وزیر خارجه انگلیس مبنی بر آزادی نازنین زاغری و اینکه گفته شده حاضر هستند در ازای آزادی وی، بدهی ۴۰۰ هزار پوندی را بدهند گفت: این فرد برایش حکمی صادر و قطعی شده و در حال تحمل کیفر است.

وی ادامه داد: آنها(انگلیسی‌ها) می گویند ما تلاش می کنیم(برای آزادی نازنین زاغری) که(این اقدام) طبیعی است.

سخنگوی قوه قضاییه همچنین درخصوص پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: پرونده صندق ذخیره و بانک سرمایه مشترک است. تا الان حدود ۳۷ نفر تحت تعقیب قرار گرفتند و ۸ نفر شان بازداشت هستند و بقیه با قرار آزاد شدند و پرونده هنوز به دادگاه نرفته و گزارش تحقیق و تفحص هم هنوز واصل نشده است.

وی درباره متواری بودن یکی از متهمان پرونده صندوق ذخیره و بانک سرمایه گفت: آقای امامی نامی بود که یک مدتی بازداشت بود و با قرار آزاد شد و یک مدتی به خارج رفت و بعد هم برگشت اما یک فردی که از بدهکاران این پرونده است، قبل از اینکه تحقیق شود رفته خارج از کشور و برنگشته است.

اژه‌ای درباره اجرای حکم اعدام زنجانی تا ۱۰ روز دیگر گفت: من چیزی در این رابطه نشنیدم.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد دادگاه بقایی علنی شود گفت: این امکان بر عهده قاضی است و این را هم قانون گفته و سلیقه ای نیست مگر اینکه یک پرونده ملی شود که مکانیزمش را توضیح دادم.

وی درباره فیلم منتشر شده از نحوه جاسوسی دری اصفهانی گفت: ایشان یک اتهامی داشته و این اتهام در دادسرا رسیدگی شد و رفت دادگاه و محکوم شد و تجدیدنظر تایید کرد اما از جزییات پرونده و ساعت و اینها اطلاع ندارم اما یک مطلب را می دانم. ایشان از جلساتی که شرکت می کرده و هیئت ۵ + ۱ بوده، به صورت مخفیانه گزارش تهیه کرده و ضبط کرده است.

اژه‌ای درباره زمین لرزه کرمانشاه و اظهارات جهانگیری در خصوص جان باختگان مسکن مهر در زمین لرزه و ایجاد تشویش و نگرانی در بین ساکنان این مسکن ها افزود: بررسی با اینکه تشخیص داده شود جرم است یا خیر، دوتاست. اینکه برخی از اینها صحت نداشته، درست است. خبر داده بودند که در ساختمان های مسکن مهر ۱۰۰ نفر کشته شدند که یقینا درست نبود.

وی ادامه داد: اینکه این ساختمان ها بیشتر از سایر ساختمان ها تخریب شدند هم درست نبود. کسانی که این حرف را می زنند سوء نیت دارند یا خیر و بر چه اساسی می زنند، نمی دانم. اگر با سوء نیت نباشد جرم نیست اما اگر ثابت شود کسی با قصد سوء اظهاری کند، بحثش جداست که تا الان گزارشی نیامده است.

اژه‌ای درباره حقوق های نجومی نیز گفت: در این پرونده هنوز حکمی صادر نشده است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: درباره انتخابات در تهران در رابطه با مسئولین ۵ حکم صادر شده. ۳ استاندار و یک فرماندار و یک کارمند وزارت کشور و یک نفر دیگر که به یاد ندارم اما احکام قطعی نیست.

در آنجا با توجه به نوع جرم باید قاضی تبدیل کند. یعنی نمی تواند حبس بدهد و باید تبدیل کند.

دستگاه‌های امنیتی درخصوص نرم‌افزارهای خارجی هنوز نظر واحدی ندارند

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در صد و بیست‌ و یکمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه درباره نرم افزار ویز گفت: هنوز دستگاه های امنیتی ما نظر واحد و قاطعی ندادند که از اینها دشمن چه سوء استفاده‌ای می تواند بکند و اصلا می تواند سوء استفاده بکند یا خیر.

وی افزود: تا الان پاسخ اینها روشن نیست. غیر از استفاده احتمالی دشمن، ممکن است در داخل هم جرمی واقع بشود یا خیر؟ اگر جرمی در داخل واقع نشود و دشمن هم نتواند استفاده کند، یک طور بحث می شود و اگر احتمال وقوع جرم احراز شود، قوه قضاییه وارد می شود.

اژه‌ای درباره پرونده دانیال زاده و بدهکاران بانکی و فراری دادن دو متهم گفت: کیفرخواستی درخصوص متهمان این پرونده صادر نشده است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: یک نفر فراری بود که هنوز هم فراری است و هنوز هم نیامده است. در مورد بدهی اش، تلاش کردن بدهی خود را با بانک به صورت یکجا یا تقسیط شده تسویه کنند.

فارس

پسندیدم(0)نپسندیدم(1)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *