ده معضل اصلی آموزشی حوزه فناوری اطلاعات از زبان محمد نصیری توصیه‌هایی برای کنترل دیابت در ماه رمضان هفتمین دوره رویداد پردیس سامیت روز ۱۵ اسفند در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد. بررسی تخصصی چرخ خیاطی جک مدل f10

تغییر سیاست ایران/ ترامپ دستورالعمل جنگ را آماده می‌کند

«برخی ایران را به خاطر حمله موشکی محکوم می کنند اما باید اذعان کرد که اشتباهات ترامپ در خاورمیانه اقدام اولیه بوده است…»

پایگاه آمریکایی “هافینگتون پست” (Huffingtonpost) با انتشار گزارشی تحت عنوان “استفاده ایران از موشک های بالستیک، حاصل اشتباه ترامپ بود؟”، عنوان کرده است که ترامپ با اشتباهات خود در حال ایجاد یک دستورالعمل برای جنگ در خاورمیانه است.

در این گزارش آمده است:
«بر خلاف خواسته رهبران واشنگتن، تل آویو و ریاض، ایران روز یکشنبه موشک های بالستیک خود را به سوی سوریه شلیک کرده و در پاسخ به حملات تروریستی تهران، داعش را هدف گرفت.

این حمله موشکی، اولین حمله موشکی ایران پس از جنگ هشت ساله با عراق است و این سئوال را به ذهن متبادر می کند که: چرا تهران سیاست ۳۰ ساله آزمایش موشکی -بدون استفاده عملیاتی از موشک هایش- را تغییر داده است؟

اکنون پاسخ این سئوال روشن است: اقدام ایران، پاسخی به جنگ افروزی ترامپ در خاورمیانه است و سه دلیل وجود دارد که این موضوع را به خوبی توضیح می دهد:

اول اینکه ترامپ حضور نظامی آمریکا در جنگ سوریه را طی ماه گذشته افزایش داده است؛ سه حمله به شبه نظامیان تحت حمایت ایران، افزایش نیروهای زمینی و ساقط کردن یک پهپاد ساخت ایران. تمام این اقدامات توسط دولت ترامپ در حالی صورت می پذیرد که گفتگوها و مسیر دیپلماتیکی که دولت اوباما برای تعامل با ایران پیش گرفته بود نیز کنار گذاشته شده است. این دستورالعملی برای جنگ است.

بازخبر / شاید ترامپ با این اقدامات خود به دنبال از بین بردن کامل نفوذ ایران در سوریه باشد اما حملات موشکی ایران پیامی برای آمریکا بود که: “اجازه نمی دهیم سوریه را از مدار ایران خارج کنید.”

دومین موضوع آن است که ترامپ به متحدان منطقه ای خود در خاورمیانه یعنی عربستان سعودی و شرکایش چکی سفید امضا اعطا کرده و آن ها را جسور کرده است که با بی پروایی، سیاست های تندی در قبال ایران اتخاذ نمایند. تنها یک ماه پس از آن که ترامپ در سفر خود به ریاض، ایران را منبع تمام شرارها در منطقه خواند، سعودی ها از کشاندن جنگ به داخل ایران سخن به میان آوردند.

هیچ ضمانتی وجود نداشت که ایران در پاسخ به حملات تروریستی به تهران، موشک های بالستیک خود را به سوی ریاض و حتی واشنگتن پرتاب کند اما در عوض جایی را نشانه گرفت که محل عملیات های نیابتی توسط نیروهای تحت حمایت عربستان سعودی و آمریکا می دانست. از این رو حمله موشکی ایران، پیامی دیگر را برای واشنگتن و متحدانش به همراه دارد: از هر طریقی که شما ایران را مورد تهاجم قرار دهید، ما راه ها و مکان های بسیاری برای پاسخ دادن  به شما در اختیار داریم. این هشداری برای نیروهای آمریکایی است که در سوریه، عراق، افغانستان و یمن در حال اجرای عملیات هستند.

و سومین موضوع آن که تیم ترامپ از تغییر رژیم در ایران سخن به میان آورده و با این اقدام، امکان هرگونه همکاری ایران و آمریکا خارج از چارچوب برجام را از بین برده است. تیم ترامپ معتقد است که می تواند با سیاست اعمال فشار بر ایران، اهداف خود را پیش ببرد اما حقیقت خلاف این است. تهدیدهای جرج بوش به تغییر رژیم ایران و دو جنگی که او در خاورمیانه بر افروخت، در نهایت به تسلط ایران بر بغداد و کابل منتهی شد.

خطرناک بودن سیاست “تغییر رژیم ایران” که از سوی دولت ترامپ مطرح شده، با توجه به شرایط سوریه به روشنی نمایان می شود؛ سازمان ملل متحد و اتحاده اروپا اعلام کرده اند که هیچ راه حل مناسب و قابل اعتمادی برای بحران سوریه بدون مشارکت و همکاری ایران وجود ندارد. با این وجود هنوز دولت ترامپ از رویارویی نظامی با ایران در سوریه سخن به میان می آورد.

در این رابطه نیز حمله موشکی ایران به دیرالزور سوریه، سیگنالی روشن را به واشنگتن ارسال می کند: “پیگیری تغییر رژیم در ایران، برای شما بدون هزینه نخواهد بود. اگر جنگی را با ایران شروع کنید، شاید ما پیروز آن نباشیم اما می توانیم از پس این جنگ برآییم.”

تمام آنچه بیان شد، حاکی از حقیقتی ناخوشایند است: در حالی که شش ماه از ریاست جمهوری ترامپ می گذرد، تا کنون ایران یک بار از موشک های بالستیک خود به صورت عملیاتی استفاده کرده است. برخی ایران را به خاطر این حمله موشکی محکوم می کنند اما باید اذعان کرد که اشتباهات ترامپ در خاورمیانه اقدام اولیه بوده است.»

پسندیدم(12)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *