ده معضل اصلی آموزشی حوزه فناوری اطلاعات از زبان محمد نصیری توصیه‌هایی برای کنترل دیابت در ماه رمضان هفتمین دوره رویداد پردیس سامیت روز ۱۵ اسفند در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد. بررسی تخصصی چرخ خیاطی جک مدل f10

چادر بندری

چادر بندری یکی از زیباترین چادرها در سراسر کشور محسوب می شود. طرح رنگ و نوع پارچه منحصر بفرد این چادر زیبایی خاصی را برای آنها به وجود آورده است. بیشتر چادرها به رنگ های قهوهای خردلی، خاکستری مایل به آبی است که اغلب آنها از کشورهای عربی، هند و پاکستان وارد ایران می شود.

چادربندری

بازخبر/چادر بندری یکی از زیباترین چادرها در سراسر کشور محسوب می شود. طرح رنگ و نوع پارچه منحصر بفرد این چادر زیبایی خاصی را برای آنها به وجود آورده است. بیشتر چادرها به رنگ های قهوهای خردلی، خاکستری مایل به آبی است که اغلب آنها از کشورهای عربی، هند و پاکستان وارد ایران می شود.

هم نشینی هرمزگانی ها با کرانه های خلیج فارس زمینه ساز داد و ستد های دریایی را فراهم آورده و همین باعث می شود که فرهنگ هرمزگانی در قالب لباس و حتی گویش بندری به آن سوی آب ها و کرانه های آفریقا هم رسوخ کند و بخشی از تاریخ و فرهنگ هرمزگان را باید در کشور هایی مانند تانزانیا و کنیا و سومالی جستجو کرد.

 

چادر بندری

در یک قرن اخیر زنان بندری پارچه های گوناگونی را از جنس، رنگ و طرح مورد استفاده خود قرار دادند که به مرور زمان این پوشاک دستخوش تغییر قرار گرفت. پارچه هایی که در قرن حاضر در شهرهای بندرعباس، میناب، بندرلنگه به عنوان چادر مورد استفاده است عبارتند از شیله، شیله نیم طاقه، شیله بند زرد، شیله بند سبز، شیله نیم فاق براق، اطلس، کیش، ویل، ژورژت، سوفون، ویل لندنی، ویل گل ابریشمی و غیره. بیشتر چادرها به رنگ های قهوهای، خردلی و خاکستری مایل به آبی و دارای طرح ها و نقش های بسیار زیبا و جذاب است.

بیشتر نوعروسان از چادر ویل گل ابریشمی سبز رنگ استفاده می کردند. چادر عروسان حاشیه زیبا و پشت آن اشرمه (یک نوع زری دوزی) تزیین می شد. نوعروسان علاوه بر چادر ابریشمی از چادر سوفن ساده سبز رنگ با تزیینات خوس و گلابتون و پولک بوته دوزی هم استفاده میکردند.

در روزها و شب های عروسی آن را می پوشیدند و در موقع حنابندان تمام بدن به استثناء دستها و پاها آن هم تا مچ در زیر چادر سبز مستور و پوشیده می شد. معمولا چادر بندری را به دو شیوه می بندند:لا نیم لا و کُول زدن در یک روش یک گوشه را با دست بر روی دوش می اندازند و طرف دیگر آزاد است و در شیوه دیگر یک طرف چادر را دور سر می پیچیدند و گوشه آن را در ناحیه گوش رها می کنند.

 

 

 

خبرنگار/شیما قاسمی

پسندیدم(22)نپسندیدم(4)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *