باز خبر, روز گذشته و با حضور وزیر راه و شهرسازی، سفیر افغانستان در ایران و مقامات استانی راهآهن خواف – سنگان به طول ۱۴ کیلومتر به بهرهبرداری رسید.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در اینباره اظهار داشت: در راستای گسترش شبکه ریلی، توسعه مبادلات تجاری و ترانزیت ریلی کالا و مسافر، راهآهن خواف – هرات بین کشورهای ایران و افغانستان طراحی شد که علاوه بر توسعه و پیشرفت منطقه به ویژه کشور افغانستان، در تکمیل و توسعه شبکه ریلی کشورهای اکو و ترانزیت کالا از کشورهای آسیای میانه به اقیانوس هند و همچنین از طریق ایران به ترکیه و اروپا نقش بسزایی دارد.
علی نورزاد هدف از احداث این خطآهن را در حال حاضر توسعه بهرهبرداری از معادن سنگآهن سنگان و حمل ریلی به مراکز صنعتی فولاد سازی کشور دانست و افزود: در چشمانداز نهایی این طرح گسترش حمل و ترانزیت کالا به کشور افغانستان و در ادامه به کشورهای شرق آسیا در نظر گرفته شده که موجب گسترش شبکه ریلی کشور، کمک به توسعه و پیشرفت منطقه، شهر خواف و محدوده مرزی ایران و افغانستان میشود.
وی سرعت طراحی شده برای قطارهای مسافری در این مسیر را ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و قطارهای باری را ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت اعلام کرد و افزود: پیشبینی ترافیک مسافری برای سال اول ۲۰۰ هزار نفر و در سال بیستم بهرهبرداری ۵۰۰ هزار نفر است و ترافیک باری این مسیر ریلی در سال اول ۴ میلیون تن و در سال بیستم بهرهبرداری ۶ میلیون تن است.
بنابراین گزارش همزمان با افتتاح راهآهن خواف – سنگان، عملیات ریلگذاری راهآهن شمتیغ – هرات از مرز شمتیغ در کشور افغانستان با حضور مقامات ایران و افغانستان نیز آغاز شد.