چند نکته درباره مصرف زیاد بادام بایدها و نبایدهای تغذیه در فصل بهار تاثیر ارتباط روانی پایدار میان والدین و کودکان در بزرگسالی مقایسه نرم‌افزار اتوکد و رویت – کدام نرم‌افزار بهتر است؟

بیکاری، قوی ترین عامل فروپاشی جوامع

امروزه چراغ قرمز جوامع که به حد هشدار رسیده، بیکاری است.

باز خبر,به گزارش تسنیم، بیکاری، یکی از قوی‌ترین عوامل در فروپاشی جوامع و دفع معنویّات و جذب شیاطین انسی وجنّی است. آنچه اکنون در جامعه‌ی ما و حتی جوامع دیگر مدّعی پیشرفت وتمدن به حدّ هشدار و چراغ قرمز رسیده است مقوله‌ی کار و بیکاری است ،موضوع کار که در صورت عدم وجود آن نبض جامعه به بی‌نظمی و در نهایت به ایستایی می‌رسد وقطعا انحلال کلی اجتماع و یا منحرف شدن از مسیر اصلی سعادت و پیشرفت که توسط رهبران جامعه مصوّر شده است را در پی دارد.

در این میان اسلام که کاملترین ادیان و آخرین برنامه‌ی پیشرفته و تکامل یافته‌ی بشر است ، مقوله‌ی کار و بیکاری را در انواع الحان و اقسام بیان ، مورد تحلیل و بررسی قرار داده است . در اسلام بیکاری مردود و مطرود شمرده شده است و کار را به عنوان یک امر مقدّس شناخته‌اند . وقتی در زبان دین بخواهند تقدّس چیزی را بیان کنند می‌گویند این مطلب محبوب باری تعالی است و در روایت اینگونه زیبا آمده است که : «انّ الله یحبّ المومن المحترف »

خداوند مومنی را که حرفه‌ای داشته و بدان اشتغال دارد را دوست می‌دارد و یا اینکه شخصی را که برای کسب درآمد، تلاش نماید در اخبار معصومین « کالمجاهد فی سبیل الله»دانسته‌اند.

شاید بتوان گفت یکی از علل بسیار واضح و محسوس اینکه کار و اشتغال این مقدار مورد تجلیل است توجه به این موضوع می‌باشد که وقتی انسانی دارای برنامه‌ای روزانه شد و خود را برای کسب و کار موظّف دید ، خود بخود تمرکزی در قوّه‌ی خیال پیدا کرده و آن قوه را کنترل می‌کند چرا که همین خیال است که انسان را به هزاران نوع گناه و فساد می‌کشاند و لذا کار ، جلوگیری از گناه و مفاسد اخلاقی و اجتماعی را در پی دارد و امروزه جوامعی که درصد بیکاری آنها بیشتر است ، درصد قتل، جنایت و مفاسد اخلاقی ، اجتماعی آنها هم سر به فلک گزارده است.

البته باید گفت که انتخاب کار و استعداد یابی در آن هم بسیار مهم است که کاری مورد علاقه را پیشه‌ی خود قرار دهد و الّا شاید این آثار تربیتی را نداشته و بالعکس موجب فساد روح نیز شود.

در کتب حدیثی معتبر نقل کرده‌اند که : در محضر پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وقتی صحبت از شخصی می‌کردند که فلانی چنین و چنان است ، حضرت می‌پرسیدند آیا شغل، کار و حرفه ای دارد ؟ اگر می‌گفتند کار ندارد ، می فرمود : « سقط من عینی » یعنی از چشمم افتاد و دیگر نزد من ارزشی ندارد ، چرا که آن پیک رحمت خوب می‌دانست چه عاقبت شومی در انتظار این فرد می‌باشد، و از این قبیل داستانها فهمیده می‌شود چه اندازه کاردر نظر پیشوایان اسلام مقدّس است و این درست برعکس چیزی است که در میان برخی متصوفه و زاهد نمایان و احیانا در ذهن خودمان رسوخ داشته که کار فقط در صورت بیچارگی و ناچاری است .در صورتی که اصلا مساله نیاز و بی نیازی مطرح نیست.

منقول است که فردی گدا ودرمانده و در عسرت مادی به محضر پیامبر مکرّم اسلام شرفیاب شده و اظهار در ماندگی و درخواست کمک کرد ، پیامبر در جواب فرمود : « هرکس چیزی از ما بخواهد به او میدهیم اما اگر از خدا بخواهد بی نیاز میشود »واین موضوع تا سه بار مراجعه شخص و گفتن همین جمله توسط پیامبرتکرار شد تا اینکه فرد دریافت که راه چیزی دیگری است ، لذا به خارکنی و هیزم شکنی مشغول شده و درآمدی برای خویش دست و پا کرد، بعدها در ملاقاتی پیامبر به او فرمود:
«تو آن روز که چیزی از من می‌خواستی می‌دادم، امّا تا آخر عمر گدا بودی ، امّا توکّل کرده و به دنبال کار رفتی و خدا تو را بی نیاز کرد ».
و این اهمیّت کار را بزرگان و اندیشمندان غرب نیز به‌خوبی فهمیده‌اند ، آنجا که پاستور دانشمند معروف می‌گوید : « بهداشت روانی انسان در لابراتور و کتابخانه است »، منظور این است که بهداشت روح و روان در گرو کار می‌باشد و یا آنجا که از بنیامین فرانکلین نقل می‌کنند:
«عروس زندگی کار نام دارد و اگر شما بخواهید داماد این عروس شوید فرزند شما سعادت نام خواهد داشت» و در آخر پاسکال که اینگونه ریشه یابی کرده است که :
«مصدر کلیّه‌ی مفاسد فکری و اخلاقی بیکاری است !»

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *