آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟
داستان کانتینرهای کشف شده قاچاق در بندرعباس دنباله‌دار می‌شود؛

کمبود “ایکس ری” یا عدم سلامت ماموران!؟

رئیس پلیس هرمزگان همچنان بر کشف و شناسایی ۲۱۰ کانتینر کالای قاچاق در بندرعباس تاکید کرد و گفت: تمامی اسناد و مدارک این پرونده در اختیار مراجع قضایی گذاشته شده است.

بازخبر ،رئیس پلیس هرمزگان همچنان بر کشف و شناسایی ۲۱۰ کانتینر کالای قاچاق در بندرعباس تاکید کرد و گفت: تمامی اسناد و مدارک این پرونده در اختیار مراجع قضایی گذاشته شده است.

سردار عزیزالله ملکی امروز(۱۵ شهریورماه) در جمع خبرنگاران با بیان اینکه نظارت بیشتر می‌تواند از قاچاق کالا جلوگیری کند ، افزود: با توجه به اینکه بیشتر قاچاق کشور از مبادی رسمی صورت میگیرد مانند پرونده ۲۱۰ کانتینر کالای قاچاق، برای مبارزه با این معضل باید نظارت از طریق سازمان‌ها و ادارات مربوطه بیشتر شود.

وی وجود تجهیزات مورد نیاز در کمرگات برای نظارت بیشتر را لازم دانست و گفت: صد در صد وجود تجهیزات و ابزاری مانند “ایکس ری” می‌تواند از ورود محموله‌‌های غیر قانونی و قاچاق به کشور جلوگیری کند اما سلامت افراد و نیروی انسانی را نیز باید مد نظر داشت.

کشف و شناسایی محموله ۲۱۰ کانتینری کالای قاچاق در بندرعباس چندی است که در محافل سیاسی و قضایی استان و کشور مورد نقد بررسی قرار می‌گیرد‌، ایسنا، منطقه خلیج فارس نیز بر چگونگی روند این پروند از ابتدای اطلاع رسانی این خبر تا کنون نگاهی داشته است.

در ۲۹ تیر ماه سال جاری فرمانده انتظامی هرمزگان از کشف ۲۱۰کانتینر حاوی کالای قاچاق به ارزش ۱۹۰ میلیارد تومان از یک باند بزرگ قاچاق با استفاده از اسناد جعلی خبرداد و آن را بزرگترین پرونده قاچاق کالا پس از انقلاب دانست.

سردار عزیزالله ملکی همچنین از دستگیری رابطان و افرادی که در سازمان‌های مرتبط با این باند همکاری داشتند و کشف مقادیر زیادی اسناد جعلی و مهر شرکت‌های مختلف در این عملیات خبرداد گفت: عملیات دستگیری این باند از اسفند سال گذشته در گلوگاه شهید میرزایی هرمزگان کلید خورد. با کشف ۱۱ کانتینر قاچاق، در سال گذشته تحقیقات در این پرونده ادامه یافت و پس از انجام بررسی‌های فراوان و تحت نظر داشتن افراد این باند از طریق پلیس وی بالاترین میزان پرداخت رشوه در این پرونده را بیش از ۴۰۰میلیون ریال اعلام کرد و افزود: این افراد در مراحل مختلف اقدام به پرداخت رشوه به کارکنان دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط کرده‌اند که پرونده هایشان همچنان در دست بررسی است.فتا و دیگر روش‌ها موفق به کشف محموله بزرگ به ارزش ۱۹۰ میلیارد تومان شدیم.

خبری که خیلی زود از سوی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بار دیگر رد شد. سعیدنژاد در این‌باره گفته بود: «هیچ‌کدام از دستگیرشدگان کانتینرهای قاچاق کارمند سازمان بنادر و دریانوردی نیستند و تا این لحظه هیچ کارمندی از سازمان در رابطه با قاچاق کالا بازداشت نشده است.»

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه پا را فراتر نهاد و مدعی شد که اصلا قاچاقی روی نداده است. سعیدنژاد در این رابطه با بیان این‌که لازم نیست دستگاه‌های مختلف غیرمسئول درباره قاچاق اظهارنظر کنند و نظر قوه‌ قضائیه برای ما حجت است، اظهار کرد: اعلام عدد ۲۱۰ کانتینر در پرونده قاچاق ابهام دارد و مورد تایید قوه قضاییه نبوده و مشخص نیست مبنای این عدد کجاست.

وی با بیان این‌که اگر اتفاقی -قاچاق- روی دهد ممکن است به دلیل جعل سند باشد موضوع قاچاق ۲۱۰ کانتینر را به‌طور کامل رد کرد.

همچنین در تاریخ ۳۱ مرداد ماه جاری استاندار هرمزگان نیز با تکذیب این خبر با بیان اینکه کشف و ضبط ۲۱۰ کانتینر کانتینر به هیچ وجه صحت ندارد، گفت: تاکنون مواردی بیشتر از هفت الی هشت کانتینر به صورت توام کشف و توقیف نشده است و بنده به عنوان رئیس کمیسیون مبارزره با قاچاق کالا و ارز این امر را تکذیب می‌کنم.

دکتر جاسم جادری بیان کرد: ما بر این عقیده‌ایم که اگر این اتفاق نیز افتاده بود باید خبر آن با هماهنگی مقامات مربوطه صورت می‌گرفته است.

جادری اضافه کرد: در جایی گفته شده که ۸۰ کانتینر با هم کشف شده است و ما می گوییم که اگر این تعداد کانیتنر کشف شده است بیایند آقایان تحویل بدهند.

تکذیب استاندار هرمزگان سه روز بعد یعنی در سوم شهریور ماه توسط جانشین فرمانده انتظامی استان هرمزگان رد شد، سرهنگ علی اصغر خرم‌روی با اشاره به برخی اظهارات در خصوص ابهام در کشف بزرگترین محموله قاچاق در استان، گفت: اسناد کشف ۲۱۰ کانتینر قاچاق در هرمزگان موجود است.

وی نیروی انتظامی ماموریت های خود را با مطالعه و انجام برنامه ریزی انجام می دهد و در صورت وجود کوچکترین ابهام، مبادرت به رسانه ای کردن یک موضوع نمی کند.

خرم‌روی افزود: در خصوص این محموله نیز اسناد ۲۱۰ کانتیر قاچاق که توسط چند شرکت کاغذی صورت گرفته، موجود است و در این رابطه ۲۶ نفر از عوامل قاچاق کالا شناسایی و دستگیر شدند که چهار نفر از آنان در زندان هستند.

جانشین فرمانده انتظامی استان هرمزگان تاکید کرد: کشف و شناسایی ۲۱۰ کانتینر کالای قاچاق حدس و گمان نیست بلکه با بررسی ابعاد مختلف و زوایای اقدامات این باند، اعترافات و بررسی سامانه‌های مرتبط این موضوع مشخص و محرز است که این میزان کالای قاچاق در قالب اقدامات این باند از استان خارج شده است.

وی اضافه کرد: مستندات مربوطه را به مرجع قضایی ارایه داده ایم اما برای انتقال آنها به دیگر مراجع با محدودیت های قانونی روبرو هستیم و مسئولانی که اقدام به اظهار نظرها و تکذیب‌های شتاب زده کرده اند باید با تدبیر بیشتری با این پرونده برخورد می کردند.

سرهنگ خرم روی تاکید کرد: ممکن است برخی دستگاه ها و شخصیت ها در اظهارنظر دچار ملاحظه کاری شده باشند اما نیروی انتظامی بر اساس وظیفه ذاتی خود، دچار ملاحظات نخواهد شد.

در تاریخ هفتم شهریورماه نیز دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان هرمزگان در ارتباط با آخرین جزئیات کشف کانتینرهای قاچاق در بندرعباس و دستگیری تعدادی از کارکنان گمرک و اداره بنادر در این رابطه اظهار کرد: در تاریخ ۲۷ خرداد ۹۵، ۲ کانتینر حاوی محموله قاچاق در ایست و بازرسی محور بندرعباس-سیرجان کشف می‌شود و پس از بازجویی از رانندگان مشخص شد که ۴ دستگاه کانتینر دیگر نیز در انباری در بندرعباس دپو شده که پس از صدور دستور بازرسی، این چهار کانتینر نیز کشف و مجموع کانتینرهای قاچاق به ۶ عدد رسید.

سعید اسدی تصریح کرد: در این پرونده ۲۴ نفر که ۲۲ نفر آن‌ها از کارکنان شرکت‌های تحت قرارداد بنادر و گمرک هستند، احضار و تفهیم اتهام شده و مورد تحقیق قرار گرفتند که از این تعداد ۶ نفر در بازداشت هستند و مابقی با وثیقه مناسب تا تکمیل تحقیقات آزاد شدند.

اسدی با بیان اینکه در این پرونده تاکنون مدارک و مستندات ۱۱۱ کانتینر به ارزش تقریبی ۷۰ میلیارد تومان کالای قاچاق کشف شده است، یادآورشد: متهمان در ادامه تحقیقات اعلام کردند که صاحبان کالا از روند قاچاق بی‌اطلاع بوده‌اند و خود آن‌ها به جهت عدم پرداخت عوارض و حقوق گمرکی اقدام به قاچاق کالا می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: از طریق شعبه بازپرسی مراتب به مرکز جرایم سازمان یافته گمرک اعلام شده تا ادعای متهمان در خصوص پرداخت میزان وجه حقوق و عوارض گمرکی مورد کارشناسی قرار گرفته و قیمت دقیق و نوع کالاها به تفکیک هر کانتینر اعلام شود و پرونده همچنان در جریان رسیدگی قرار دارد.

بعد از رسانه‌ای شدن خبر قاچاق کالا محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور در خصوص کمبود نظارت بر کانتینرهای ورودی به کشور در اثر کمبود دستگاه ایکس ری می‌گوید: ما شنیده‌ایم چهار‌ هزار کامیون و کانتینر هر روز از بندرعباس وارد کشور می‌شوند که فقط ۱۵۰ کامیون مراقبت، کنترل و بازبینی می‌شود؛ یعنی سه‌هزارو ۸۵۰ کانتینر و کامیون بدون اینکه بازرسی شوند از مرز خارج می‌شوند و به داخل می‌آیند. این در حالی ‌است که ممکن است محتوای آنها کالاهای مجاز، غیرمجاز و یا مواد مخدر باشند.

در شرایطی که گمرک ایران برای جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق و بدون مجوز به کشور به تجهیزات روز نیاز دارد رئیس کل گمرک از ورود دستگاه‌های ایکس ری داخلی به این سازمان خبر می‌دهد. مسعود کرباسیان درباره آخرین وضعیت تجهیز گمرک به ایکس‌ری توضیح داد که گمرک ایران در حال بستن قراردادی با وزارت دفاع است که به موجب آن این وزارتخانه ایکس‌ری‌های ملی با تکنولوژی پیشرفته تولید کرده تا گمرک ایران هم آنها را خریداری کند، ضمن اینکه اکنون در حال خرید دو دستگاه وارداتی نیز هستیم که یکی از آنها در گمرک شهید رجایی و دیگری در یک گمرک پرتردد دیگر نصب خواهد شد.

به گزارش ایسنا، درحالی که در سایر کشورها برنامه بررسی کالاهای عبوری به صورت کامل با دستگاه‌های ایکس‌ری انجام می‌شود که ضمن سرعت زیاد دقت بالایی هم دارند، در گمرکات ایران به دلیل کمبود این نوع دستگاه‌ها همچنان باید با روش‌های سنتی اقدام به بازرسی کالاها کرد.

با تعریف طرح سلکتیویتی در بندرشهید رجایی، مسیرهای ورود کالا به سه بخش قرمز، زرد و سبز تقسیم‌بندی شده است، براساس نوع کالاهای اظهار شده برخی محموله‌ها بدون بازرسی از مسیر سبز وارد می‌شود، ولی سایر محموله‌هایی که ریسک بالایی دارند با قرار گرفتن در مسیر زرد یا قرمز باید تمام مراحل بازرسی را طی کنند.

طبق اعلام مسئولان گمرک تنها در گمرک بندرشهید رجایی روزانه یکهزار و ۱۰۰ کانتینر عبور می‌کند که بازرسی و بررسی آنها با دستگاه‌های قدیمی در عمل غیر ممکن می‌شود. این در حالی است که دستگاه‌های ایکس‌ری جدید قابلیت بررسی ۷۰ کامیون و کانتینر را در هر ساعت دارد.

گزارش از: بهار بیژنی

پسندیدم(1)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *