بازخبر به نقل از مهر – رضا زرگر ، اهمیت استان هرمزگان به جز صادرات و واردات، دروازه کشورهای آسیای میانه به آبهای آزاد است ولی هنوز از داشتن سیلوی نگهداری غلات بی بهره و سیلوهای کلنگ زنی شده به سرانجام نرسیده است.
استان هرمزگان روزی به عنوان دروازه ورود گندم های وارداتی به کشور شناخته می شد. این اتفاق از جنگ تحمیلی آغاز شد و بندر شهید رجایی به عنوان مرکز توزیع گندم مصرفی و مورد نیاز کشور شناخته شد.
سال ۹۴، شاهد واردات یک میلیون و ۷۵۰هزار تن گندم از کشورهای کانادا، آلمان، استرالیا، روسیه، قزاقستان و اوکراین بوده ایم. رئیس جمهور و هیئت دولت نگاه ویژه ای به استان هرمزگان به عنوان استان بارانداز کشورهای آسیای میانه دارند. در صورت داشتن سیلو در استان ، می توانیم به عنوان «بارانداز کشورهای آسیای میانه» در بخش غلات نیز از آنها استفاده کنیم.
نگهداری گندم در محوطه کالاهای فله ای بندرشهید رجایی یکی از راه های نگهداری گندم در استان هرمزگان است. حتی در برخی موارد گندم های خرید تضمینی از کشاورزان هم در این محوطه نگهداری می شود.
آغاز عملیات اجرایی سیلوی ۱۰۰ هزار تنی گندم سال ۱۳۹۰ در بندرعباس
سال ۹۰ کلنگ احداث اولین سیلو در استان هرمزگان توسط استاندار وقت زده شد ولی این کلنگ زنی سرانجامی نداشت. بعد از گذشت ۵ سال به دلیل عدم حمایت و توجه کافی مسئولان و کمبود نقدینگی، این پروژه به اتمام نرسید. تاکنون ۲ میلیارد تومان توسط سرمایه گذار بر روی پروژه احداث سیلوی ۱۰۰هزار تنی هزینه شده است. عملیات اجرایی سیلوی ۱۰۰ هزار تنی گندم و غلات برای اولین بار در شهرک صنعتی شماره دو بندرعباس آغاز شد.
دو سیلوی گندم در بندرعباس و حاجی آباد با اعتباری به ترتیب ۲۵ و ۱۰ میلیارد ریال از محل تسهیلات بانکی مصوب شد. قرار بود این سیلوها با پرداخت تسهیلات بانکی، یکساله احداث شود و مشکل نگهداری گندم در انبارهای روباز و صرف سالیانه ۳۰۰میلیون تومان هرینه نگهداری به اتمام برسد که متاسفانه محقق نشد.
با حمایت از بخش خصوصی و بهره برداری از جایگاههای استاندارد ذخیره سازی غلات در هرمزگان میتوان مشکلات واردات را در مواقع بحرانی برطرف کرد. با جذب و حمایت از بخش خصوصی نباید اقدامی صورت گیرد که باعث شکست شرکتها و کارخانجات شود.
حذف هزینه نگهداری، افزایش مدت نگهداری گندم به مدت سه ساله در سیلو، «هوادهی»شدن گندم در سیلو، عدم نیاز جابجایی سالانه گندم در سیلو به مانند انبارهای روباز، کاهش زمان و هزینه نقل و انتقال گندم از مزارع به سیلو، تاثیر مثبت بر کیفیت آرد و نان، از مزایای احداث سیلو در استان است.
تولید ۶۲هزار تن گندم در سال زراعی ۹۵-۹۴ و خرید ۵۷هزار تن گندم و تولید بیش از ۲هزار تن گندم بذری از مهمترین موفقیت های حوزه کشاورزی استان است که این رقم تولید نیاز به نگهداری در سیلوهای استاندارد برای ماندگاری بیشتر دارد. مصرف ۲۰۰هزارتنی گندم در استان و نیاز استان برای ذخیره سازی حداقل ۲۰۰هزار تن گندم در سیلو و همچنین ذخایر استراتژیک غلات اهمیت احداث سیلو را دو چندان کرده است.
احداث سیلو برای سرمایه گذاران توجیه اقتصادی ندارد
مسعود دشوارگر مدیر عامل شرکت غله وخدمات بازرگانی منطقه شش کشور در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این سئوال که چرا گندم ها در اسکله شهیدرجایی بندرعباس در انبارهای روباز نگهداری می شود گفت: در سالهای گذشته برای ساخت سیلوی مناسب در استان چاره اندیشی نشده است.
دشوارگر با بیان اینکه گندم ها در ۴ سایت انبار گندم در بندرشهید رجایی نگهداری می شود، افزود: اکنون گندمهای وارداتی توسط بخش خصوصی در انبار ۱۰۰ هزار تنی در اسکله شهید رجایی و انبار ۲۰ هزار تنی جنب اسکله شهید باهنر بندرعباس نگهداری می شود. به دلیل نبود سیلو، گندم مورد نیاز استان به تناسب میزان مصرف و در صورت کمبود گندم تولید داخل استان از استانهای همجوار تامین می شود.
مدیر عامل شرکت غله وخدمات بازرگانی منطقه شش کشور افزود: ساخت سیلوی مخصوص نگهداری گندم در بندرعباس آغاز شده است و در صورت تامین اعتبار سرمایه گذار بخش خصوصی، تا سال آینده افتتاح می شود. سیلوی بندر شهید رجایی ۲۰ الی ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد ولی فعلا متوقف است.
وی عنوان کرد: بخش خصوصی در احداث سیلوی ۱۰۰هزار تنی با مشکلاتی از جمله عدم ارائه تسهیلات بانکی روبرو شد و به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی اقدامی برای ادامه ساخت نکرده است.
احداث سیلوی ۵۰هزار تنی توسط دولت در بندرعباس
دشوارگر خاطرنشان کرد: شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران تا کنون در چند مرحله فراخوان احداث سیلو زده، ولی از سوی سرمایه گذار بخش خصوصی استقبال نشده است، از این رو شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران به طور مستقیم وارد شد و قرار است یک سیلو به ظرفیت ۵۰ هزار تن در بندرعباس با اعتبار ۲۰ میلیارد تومان احداث کند.