اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟ یک عامل عجیب که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد
سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق:

مردم اصرار نکنند که حتما در روز اربعین در کربلا باشند/اگر ایرانی در عراق فوت کند، بدون تشییع به ایران منتقل خواهد شد

حسن دانایی فر سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق در مصاحبه ای به تشریح اقدامات صورت گرفته برای رفاه و امنیت زائران اربعین پرداخت.

بازخبر, به نقل از میزان، دانایی فر سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق با بیان اینکه اربعین در گذشته جز مراسم هایی که ما در ایران به آن بپردازیم نبوده است گفت: بعد از سقوط صدام و مخصوصا از سال ۸۶ به بعد این سیر جمعیتی که برای روز اربعین به سمت کربلا می رود به نمایش گذاشته شد و تعدادی از ایرانی ها علاقه مند شدند که وارد این مراسم شوند.

وی در بیان آمار زائرین طی سال های گذشته تصریح کرد: در سال ۹۰ حدود ۴۸ هزارنفر از هموطنان برای ایام اربعین امدند، سال ۹۱ این عده ما حدود ۱۰۰ هزار نفر رسید، سال ۹۲ ناگهان با یک رشد ۱۰ برابری حدود ۹۰۰ هزار نفر شد و در سال ۹۳ به بیش از ۱ میلیون ۵۰۰ هزار نفر افزایش پیدا کرد.
دانایی فر ادامه داد: در سال ۹۴ هم این عدد حدود ۲ میلیون نفر رسید.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق پیش بینی کرد امسال تعداد زائرین اربعین با یک رشد ۲۵ درصدی به حدود ۲٫۵ میلیون زائر برسد.
وی با مردمی خواندن این کار بر اهمیت آن تاکید کرد و گفت: این کار با یک جوشش و حرکت کاملا مردمی که در عراق بود برای مردم ما هم به وجود آمد و وارد عراق شدند که این نقطه مثبتی است.
وی بحث پذیرایی از زوار و امکاناتی که در عراق است را یک موضوع پراهمیت برشمرد که خودنمایی می کند و از جانب جوشش درونی مردم است.
دانایی فر با تاکید براینکه امکانات موجود در عراق هیچ وقت کفایت این همه زائر را نخواهد کرد اظهار داشت: کل ظرفیت هتل ها و امکانات رسمی اقامتی در کربلا کمتر از ۱۵ هزار نفر است علی رغم طی این همه سال ها افزایش هم پیدا کرده است که قبلا زیر ۳ هزار نفر بوده و الان هم به ۱۵ هزار رسیده است.
وی با اشاره به اینکه این تعداد هیچ تناسبی با تعداد زائرین ندارد خاطرنشان کرد: در ایام اربعین نه فقط زائرین ما بلکه زائرین عراقی هم در حجم بالای ۱۲ میلیون نفر قصد آمدند به کربلا را دارند و ناگهان جمعیتی قصد ورود دارد که تعداد آن بالای ۱۵ میلیون نفر است و می خواهد در یک دوره کمتر از ۱۰ روز در کربلا و اطراف آن اقامت کند. ضمن اینکه یک جمعیت حدود ۲ میلیونی در خود کربلا است و با این محاسبات باید ۱۷ میلیون نفر را در نظر گرفت.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق با استناد به موارد مذکور اذعان داشت: هیچ وقت امکانات به اندازه نیاز در کربلا وجود ندارد و ما همیشه این مشکل را خواهیم داشت و این نیازمند این است که در برنامه ریزی ها و کارها با دقت بیشتری انجام شود و این تصور که ما فکر کنیم همینطوری می آیند و می روند ما را به نتیجه نمی رساند.
وی تاکید کرد: به منظور حل این معضل باید از همه ظرفیت های اعتقادی و مادی کمک گرفته تا آن را حل کنیم و این صرفا با مدیریت منابع مالی قابل حل نیست.
دانایی فر با اشاره به افزایش ناگهانی جمعیت در سال ۹۳ یادآور شد: در آن زمان تلاش هایی کردیم و از بعضی نهادها و سازمان های دولتی در کشور تقاضاهای غیر رسمی کردیم و آنها هم نه از این جهت که وظیفه حکومتی شان بود، آمدند کمک کردند.
وی افزود: خود عراقی ها هم تلاش کردند که هر چه در وسعشان است اضافه کنند اما چون از سال ۹۳ با حمله داعش مواجه شدیم و موصل سقوط کرد، جذب امکاناتی که در گذشته داشتیم در سال های بعدی برای ما میسر نشد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق تصریح کرد: چون در سال های قبل ماشین های ارتش و سازمان ها به خدمت زائرین می آمدند ولی وقتی که داعش حمله کرد همه این امکانات ارتش و پلیس کاملا در اختیار جبهه ها گرفت و امکانات های زیادی از وزارتخانه ها به خدمت جنگ و دفاع رفت.
وی افزود: حق هم همین بود و ما هم اگر بودیم همین کار را می کردیم لذا از سال ۹۳ تعداد اتوبوس برای کمک به این موضوع وارد عراق کردیم و سال ۹۴ هم این امکانات را افزایش دادیم.
وی با خواهشی از مردم بیان داشت: زائران اصرار نکنند حتما در روز اربعین در کربلا باشند ما توصیه مان این است که زودتر بیایند و اصرار بر این نباشد که حتما روز اربعین در کربلا حضور یابند.
وی افزود: به همین منظور با علما و مراجع صحبت کردیم تا دهه اربعین برگزار شود و همانگونه که شاهدیم موکب ها از ۸ صفر تا روز اربعین دایر هستند و بعداز ظهر اربعین هم تعطیل می کنند، لذا از سال گذشته هموطنانمان ما،  از بعد از ظهر اربعین مشکل تغذیه پیدا کردند. اگرچه سال پیش هیئت هایی از ایران آمدند و برای رفع این مشکل کمک کردند.
دانایی فر اظهار داشت: سال گذشته ورود جمعیت ایران به عراق به طور متوسط ۶ روز زودتر بود و به طور متوسط ۴ روز زودتر هم شروع بازگشت کردند.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق با بیان اینکه طی سال های گذشته تلاش کردیم امکانات را بیشتر کنیم خاطرنشان کرد: سال پیش اقدامی انجام دادیم که از آن نتیجه گرفتیم و آن توضیح جمعیت در بین شهرهای زیارتی بود.
دانایی فر ادامه داد: تصور همه بر این بود که باید به کربلا بیایند و بعد از کربلا هم به نجف بروند اما ما خواهش کردیم که به کاظمین هم بیایند.
وی افزود: از آنجایی که بعضی از افراد از راه های خیلی دور می آیند و بعضا ۲۵۰۰ کیلومتر راه طی می کنند و معلوم نیست که دوباره هم بیایند وقتی گفتیم به سامرا و کاظمین بروند سبب شد جمعیت خود به خود توزیع شود علی رغم اینکه ۳۰ درصد افزایش جمعیت هم داشتیم.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق افزود: این اقدام سبب شد آن تراکم جمعیتی که در کربلا در سال ۹۳ تا حد به وجود آمدن فاجعه انسانی رسید سال گذشته رخ ندهد.
وی اظهار داشت: حدود ۵۰ درصد مردم به سامرا رفتند و این سبب می شود که جمعیت توزیع شود.
دانایی فر خاطرنشان کرد: این که ما چه کارهایی کردیم فقط شامل افزایش اماکن سقف دار و حمایت تغذیه ای نیست.
وی با توصیه به هموطنان اذعان داشت: خواهشمندیم وقتی به اینجا می آیند برخی از خانواده های عراقی برای پذیرایی از میهمان هیچ مشکلی ندارند اما شما حداکثر دو شب مانده و رعایت حال آنها را بنماید. اگرچه سال گذشته برخی به مدت زیادی ماندند و مطمئنا هم میزبانان به کسی نخواهند گفت بروند.
وی اظهار داشت: وقتی کسی می آید و با احترام شما را در منزل خود جا می دهد ما هم باید رعایت کنیم.
دانایی فر خاطرنشان کرد: در بحث بهداشت هم باید رعایت کنیم چون ما ملتی هستیم که در منطقه اهل نظافت هستیم و عراقی هایی که به ایران می آیند می گویند ما از نظافت ایرانی ها لذت می بریم.
وی با تاکید براینکه ما به یک ملت نظیف و پاکیزه مشهور هستیم بیان داشت: باید در بحث بهداشت بیشتر رعایت کنیم اگر چه شرایط اینجا سخت است اما در صورت نبودن سطل زباله نباید هر گونه که شد زباله های خود را در هر جا رها کنیم بلکه باید در نقاطی متمرکز انباشته کنیم.
وی خاصیت اربعین را اداره عمومی آن برشمرد و گفت: انتقال کالا، دارو،ساماندهی به مربوط به ورود و خروج، هماهنگی های مرزی، دیپلماتیک و هزاران آیتم هستند که باید به آنها توجه کنیم ولی روح این مراسم مردمی است.
دانایی فر ادامه داد: یعنی ما ادعا نکرده ایم که مردم ما می خواهیم به شما خدمت کنیم و خادم زوار هستیم اگر چه ما برای زوار خادمی می کنیم اما نه دولت عراق و نه دولت ایران رسما چیزی برای این کار نگذاشته که تصور کنیم هر چه است مردمی است.
وی افزود: این مردمی بودن نیاز به هماهنگی هایی دارد که ما تلاش می کنیم این هماهنگی ها را به نحو احسن انجام دهیم.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق در پاسخ به سوالی مبنی بر مشکلات به وجود آمده احتمالی برای زائران نظیر گم شدن مدارک شخصی و یا همراهان گفت: ما در کربلا و نجف کنسولی گری داریم و هموطنان باید به آنجا مراجعه کنند وچون مردم به کاظمین وسامرا هم می روند دفاتر کنسولی ما در کاظمین و سامرا هم مستقر هستند که افرادی می توانند به آنجا مراجعه کنند.
وی در خصوص مشکلات پولی هموطنان گفت: آنها می توانند با ارائه شماره کارت بانکی و شماره ملی به بانک های ایرانی مستقر در کنسول گری ها مراجعه کرده و به همان میزان که در ایران مجاز به دریافت پول هستند آنجا هم از حساب بانکی خود پول دریافت کنند.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق با بیان اینکه در دفاتر کنسول گری ۱۱ نوع خدمات انجام می شود گفت: گم شدگان، مفقودی، امور مربوط به تصادفات گم شدن و سرقت مدارک از جمله پاسپورت ها و امانت داری از جمله موضوعاتی است که در کنسوال گری ها انجام می شود.
دانایی فر افزود: طبق صحبت های انجام شده با مقامات عراق اگر مورد فوتی پیش آید بدون تشییع آن فرد به ایران منتقل خواهد شد.
وی ادامه داد: ما در طول مسیر ۷ قرارگاه درست کردیم که از شلمچه تا دیوانیه در طول تمام این مسیر قرارگاه هایی داریم  که مسئول آن کنسول ما در بصره است و وظیفه دارد موضوعات مختلف را که اشاره شد مواظبت کرده و در صورت بروز فورا رسیدگی کنند.
وی اظهار داشت: اگر هر فردی به هر دلیلی توسط پلیس دستگیر شد کنسول ما پاسخگو است و باید قبل از آنکه فرد بازداشت شده به دادگاه رفته و به زندان منتقل شود برگردانده شود.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق ادامه داد: روال کار از چزابه تا نجف و از مهران تا کربلا هم به همین شکل است و برای همه یان رفت و آمد ها مسئول تعیین شده است.
پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *