ده معضل اصلی آموزشی حوزه فناوری اطلاعات از زبان محمد نصیری توصیه‌هایی برای کنترل دیابت در ماه رمضان هفتمین دوره رویداد پردیس سامیت روز ۱۵ اسفند در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد. بررسی تخصصی چرخ خیاطی جک مدل f10

توضیحات مهم استاد پژوهشگاه زلزله‌شناسی درباره گسل نیشابور/ پیشگوی هلندی زلزله مشهد را پیش‌بینی کرده بود؟

بامداد ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ مشهد لرزید، این زلزله در حالی رخ داد که چند روز اخیر پیش‌بینی‌های فرانک هوگربیتس محل بحث کاربران ایرانی شده است.

ایرن مهرگان: زلزله بامداد ۸ اردیبهشت در مشهد باعث ترس و نگرانی زیادی شد، تا جایی که برخی از شهروندان مشهدی ترجیح دادند شب را در خیابان‌ها صبح کنند. در همین خصوص مهدی زارع، استاد پژوهشگاه زلزله‌شناسی به خبرآنلاین می‌گوید: «زلزله بامداد ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ با بزرگای ۴.۹ در نزدیکی نیشابور در ۴۴ کیلومتری مشهد اتفاق افتاد که طبعا باعث ترس مردم شد. گسل مسبب این زلزله البته همان گسل نیشابور است.»

زارع ادامه می‌دهد: «این گسل قبلا هم فعال بوده و ۲۹ دی سال ۱۳۹۰ هم زلزله‌ای با بزرگای ۵.۳ ریشتر نیز در همین منطقه رخ داده بود.»

این کارشناس با اشاره به اینکه طول شناخته شده گسل نیشابور حدود ۷۵ کیلومتر است، می‌گوید: «این گسل می‌تواند زلزله‌هایی با قدرت بیشتر از ۶ ریشتر هم داشته باشد که البته هیچ اطلاعاتی مبنی بر اینکه زلزله بامداد امروز مقدمه زلزله بزرگتری باشد، نداریم. ضمن اینکه گسل‌های دیگر این منطقه شامل گسل بینالود، مشهد و …هم وجود دارند.»

زارع با بیان اینکه منطقه خراسان رضوی منطقه مهمی از لحاظ سابقه زلزله است و زلزله‌های زیادی داشته، ادامه می‌دهد: « ۱۲ سال پیش هم در همین منطقه زلزله داشتیم و این نشان می‌دهد که اگر گسلی مدتی فعال نباشد به این معنی نیست که دیگر زلزله در آن منطقه نخواهیم داشت.»

او با اشاره به پیش‌بینی زلزله‌ای در غرب ایران طی ۹ و ۱۰ اردیبهشت از سوی کارشناس هلندی می‌گوید: «براساس نقشه گسل نیشابور کانون زلزله بوده و مشخص است و هیچ ربطی به پیشگویی کارشناس هلندی ندارد درحالی که در فضای مجازی برخی زلزله مشهد را به پیشگویی فرانک هوگربیتس ربط داده‌اند که این طور نیست و نه ازلحاظ جغرافیا و مکان و نه زمان ربطی به پیشگویی او ندارد. ضمن اینکه پیش‌بینی زلزله در صورت امکان کاری علمی‌ است و به پیشگویی و مباحثی از این دست ربطی ندارد.»

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *