اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟ یک عامل عجیب که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد
نوعی جدید از الیاف کولار

ضد گلوله مثل لباس جان ویک/ یک پارچه غیرقابل‌نفوذ و سبک/ عکس

یک جلیقه ضد گلوله هدف مشخصی دارد، جلوگیری از سوراخ شدن بافت شکننده بدن انسان در برابر یک گلوله و یا ترکش‌های ناشی از انفجار. اما پوشیدن آن آسان نیست و وزن آن زیاد است. به عنوان مثال، وزن هر ۰.۰۹ مترمربع الیاف سنتی کولار بکار رفته در جلیقه ضد گلوله نرم(که سبک‌تر و منعطف‌تر هستند)، در حدود نیم کیلوگرم است و برای یک جلیقه به بیش از یک متر مربع از این پارچه نیاز داریم.

بازخبر/هدف نوعی جدید از کولار که به زودی عرضه می‌شود، این است که هم به اندازه مواد اصلی در برابر شلیک‌ها مقاوم باشد و در عین‌حال نازک‌تر و سبک‌تر نیز باشد. این کت و شلوار، به سبک لباسهای هالیوودی جان ویک ساخته نخواهد شد، اما شرکت دوپونت که سازنده آن است می‌گوید قرار است این لباس در حدود ۳۰ درصد سبک‌تر باشد. اگر وزن تقریبی هر ۰.۰۹ مترمربع کولار معمولی ۵۰۰ گرم باشد، وزن ماده جدید در هر ۰.۰۹ مترمربع در حدود ۳۰۰ گرم است.

استیون لاگانکه، مدیر بخش جهانی شرکت دوپونت، می‌گوید: «ما یک فناوری فیبر جدید اختراع کرده‌ایم.»

در اینجا به طور کلی به نحوه عملکرد مواد مقاوم در برابر گلوله می‌پردازیم، تا بفهمیم که این ماده جدید از چه لحاظ متفاوت است.

یک لایه ضد گلوله باید دو کار انجام دهد: اول اینکه مطمئن باشیم که گلوله نمی‌تواند در آن نفوذ کند، و دوم اینکه انرژی آن را جذب کرده و به خود گلوله برگرداند، که در حالت ایده‌آل، یعنی این گلوله در هنگام اصابت تغییر شکل ‌دهد.

جوزف هوانک، مدیر فناوری جهانی این شرکت توضیح می‌دهد: «این خوب نیست که یک لایه پارچه فقط بتواند گلوله را بگیرد، اما پارچه هنگام برخورد گلوله مانند یک توری شل که با توپ بیس بال برخورد می‌کند، عمل کند. زیرا در این صورت گلوله به بدن برخورد خواهد کرد.»

پارچه جدید کولار

پارچه جدید کولار

به گفته هوانک:«نکته کلیدی این است که این الیاف قوی هستند، به علاوه این واقعیت که آنها خیلی کش نمی‌آیند. چون گلوله دارای انرژی جنبشی زیادی است، مقاوم بودن الیاف باعث تغییر شکل آن می‌شود. بدین‌ترتیب شما به معنای واقعی گلوله را می‌گیرید و انرژی آن، به جای اینکه فیبر را سوراخ کند، صرف تغییر شکل گلوله می‌شود.»

کولار نوعی الیاف مصنوعی به نام پارا آرامید است و تنها پارا آرامید موجود نیست: نوع دیگری از پارا آرامید در ساخت جلیقه‌های ضد گلوله به کار می‌رود که به آن Twaron می‌گویند، و توسط شرکتی به نام تیجین ساخته می‌شود. برخی از جلیقه‌های ضدگلوله نیز از پلی‌اتیلن که نوعی پلاستیک است ساخته می‌شوند.

شکل جدیدی از کولار که شرکت سازنده، آن را Kevlar EXO می‌نامد نیز نوعی از الیاف آرامید است که کمی با کولار اصلی تفاوت دارد. کولار معمولی از دو مونومر(نوعی مولکول) تشکیل شده و نوع جدید آن یک مونومر اضافه دارد که در مجموع سه مونومر می‌شود. هوانک می‌گوید:«مونومر سوم به ما اجازه می‌دهد تا در فیبر نهایی، هم‌ترازی بیشتری از آن مولکول‌ها به دست آوریم، و این قدرت بیشتری نسبت به آرامید سنتی، کولار یا پلی‌اتیلن به شما می‌دهد.»

جلیقه‌های ضد گلوله باید استاندارد خاصی را از موسسه ملی دادگستری در ایالات متحده دریافت کنند. هدف از ساخت این نوع جدید کولار این است که علاوه بر قوی‌تر بودن، بتوانند استانداردهای لازم را داشته باشند و در عین حال نازک‌تر هم باشند. مثلا ضخامت کولار معمولی تقریبا حدود شش دهم سانتیمتر است، در حالیکه ماده جدید می‌تواند کمتر از نیم سانتیمتر ضخامت داشته باشد. این یک کاهش محسوس در ضخامت مواد است.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *