آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟

مردم گلایه مند از توزیع میوه دولتی اما هیچ نهادی پاسخگو نیست

رصد میدانی خبرنگار مهر در برخی شهرستان ها حاکی از این بود که توزیع میوه دولتی تقریبا از سوم فروردین متوقف شده و تقاضا برای خرید سیب و پرتقال دولتی بی پاسخ ماند.

توزیع میوه شب عید امسال از پنجم اسفند ۱۴۰۱ آغاز شد و به گفته رئیس اتحادیه بارفروشان تهران روزانه ۵ هزار تن سیب و پرتقال وارد تهران شده و از این محل به تمام استان‌های کشور توزیع شده است. این رقم در روزهای اوج تقاضا (۲۶ و ۲۷ اسفند) به ۱۰ هزار تن رسید. به گفته مصطفی دارایی نژاد، اتحادیه بارفروشان تا ۱۰ فروردین توزیع میوه ایام نوروز را برعهده داشت و پس از آن تعاون روستایی‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی به عرضه میوه‌های ذخیره سازی شده در این حوزه پرداخته‌اند.

رصد میدانی در برخی شهرستان‌ها حاکی از این بود که توزیع میوه دولتی تقریباً از سوم فروردین متوقف شده و تقاضا برای خرید سیب و پرتقال دولتی بی پاسخ ماند.

اسداله کارگر، رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران درباره وضعیت توزیع سیب و پرتقال دولتی در ایام نوروز به مهر گفت: تقریباً از ۲۸ اسفند سال ۱۴۰۱ شاهد کمبود میوه دولتی در میوه فروشی‌های سطح شهر تهران بودیم. بر اساس بازرسی‌های میدانی که انجام شد عموماً محصولات کیفیت مناسبی نداشته و قیمت‌ها نسبت به کیفیت میوه‌ها بالا بود.

وی افزود: تخفیف ۱۰ درصدی محصولات با توجه به کیفیت نامطلوب میوه‌ها مناسب نبود و نتوانست پاسخگو بازار تقاضا باشد؛ علاوه بر اینکه قیمت مصوبی وجود نداشت و به طور کلی اعلام شده بود نرخ سیب و پرتقال دولتی با ۱۰ درصد زیر قیمت بازار عرضه شود.

کارگر ادامه داد: بسیاری از خرده فروشی‌های شهر تهران نسبت به کمبود میوه دولتی گلایه مند بوده و اعلام می‌کردند خود مبادرت به تأمین میوه‌های مورد نیاز مردم کردند.

توزیع بی مسئولانه

در این باره محمدجواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گلایه مند بوده و عنوان کرده کیفیت میوه‌های شب عید در میادین میوه و تره بار مناسب نبود. وزارت جهاد کشاورزی به کمیسیون کشاورزی مجلس قول داده بود پرتقال را با قیمت ۱۵ هزار تومان و سیب را با نرخ ۲۵ هزار تومان به دست مردم می‌رساند اما قیمت‌ها در بازار خیلی بیشتر از این اعداد بود.

موضوع میزان ذخیره سازی و نحوه توزیع میوه‌های دولتی را برای تنظیم بازار از سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران و وزارت جهاد کشاورزی پیگیری کرد که در نهایت هر بخش و معاونت توپ را به زمین دیگری پاس داد. سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران عنوان کرد توزیع میوه ذخیره سازی برای ایام عید تا ۱۰ فروردین با این نهاد بوده که کار انجام شد و درباره کیفیت و قیمت باید وزارت جهاد کشاورزی پاسخگو باشد و وزارتخانه هم حاضر به پاسخگویی نبوده و عنوان کرد مسئولیت توزیع و میزان ذخیره سازی با سازمان روستایی بوده و معاونت بازرگانی این سازمان باید در این باره اظهارنظر کند./خبرگزاری مهر

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *