ده معضل اصلی آموزشی حوزه فناوری اطلاعات از زبان محمد نصیری توصیه‌هایی برای کنترل دیابت در ماه رمضان هفتمین دوره رویداد پردیس سامیت روز ۱۵ اسفند در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد. بررسی تخصصی چرخ خیاطی جک مدل f10
چین و آمریکا همدست شدند!

نفت در منگنه/ سقوط آزاد قیمت‌ طلای سیاه برای چه بود؟

بازار نفت امروز تحت تاثیر گزارش اقتصادی نه چندان خوشبینانه چین قرمزپوش شد؛ هر بشکه نفت وست تگزاس امروز ۲۷ سنت ارزان شد و به بشکه‌ای ۸۰ دلار و ۱۹ سنت رسید و هر بشکه نفت خام برنت نیز امروز ۳۱ سنت ارزان شد به بشکه‌ای ۸۵ دلار و ۸۷ سنت رسید.

نگارعلی_ قیمت نفت امروز پس از تعیین هدف رشد تولید ناخالص داخلی «حدود ۵ درصد» برای سال ۲۰۲۳ توسط چین، کاهش یافت که کمتر از هدف سال گذشته ۵.۵ درصد و همچنین کمتر از میانگین پیش بینی ۵.۲۴ درصدی توسط کارشناسان اقتصادی است.

سال گذشته، تولید ناخالص داخلی چین تنها ۳ درصد افزایش یافت، اما کارشناسان خوشبین بودند که پس از کاهش قوانین سختگیرانه قرنطینه، هدف امسال می تواند تا ۶ درصد تعیین شود. علاوه بر این، چین هدف ۳ درصدی را برای شاخص قیمت مصرف کننده در نظر گرفت که نشان می‌دهد پکن مشتاق به حفظ کنترل های شدید قیمت انرژی و کالاهای کشاورزی است.

قیمت نفت از سوی دیگری نیز تحت فشار قرار گرفته است و سرمایه گذاران محتاطانه منتظر شهادت جروم پاول، رئیس فدرال رزرو آمریکا در هفته جاری هستند. می‌توان گفت نفت خام در کشمکشی بین خوش‌بینی نسبت به بازگشایی مجدد چین و عصبانیت از سیاست‌های جنگ‌طلبانه فدرال رزرو است که به اقتصاد ایالات متحده آسیب می‌زند.

پس از ارائه داده‌های اقتصادی چین در هفته گذشته و همچنین ارائه گزارش‌هایی مبنی بر اینکه امارات متحده عربی از اوپک خارج نمی‌شود، قیمت نفت در روز جمعه بیش از ۴ درصد افزایش یافت اما طولی نکشید که با پیشروی در هفته جاری روند قیمت نفت معکوس شد.

امارات به دنبال خارج شدن از اوپک است؟

گفتنی است که وال استریت ژورنال طی گزارشی اعلام کرده بود که امارات متحده عربی قصد دارد عضویت خود در اوپک را لغو کند تا بتواند نفت بیشتری تولید کند، در پی این گزارش قیمت نفت بیش از ۲ دلار در هر بشکه سقوط کرد، اقدامی که قدرت اوپک را در بازارهای جهانی کاهش می دهد. با این حال، امارات متحده عربی به گزارش وال‌استریت ژورنال پاسخ سریع داد و هرگونه قصد خروج از اوپک را تکذیب کرد که منجر به افزایش قیمت نفت شد.

نگرانی گاوهای نر بازار نفت در حال حاضر حول محور داده‌های اقتصادی نه چندان امیدوارکننده چین است؛ فروش اوراق قرضه دولت محلی در چین به عنوان ستون فقرات سرمایه گذاری زیرساختی در نظر گرفته می شود که بخش عمده ای از تقاضای مواد خام این کشور را هدایت می کند. متأسفانه، هدف برای این بخش نیز در گزارش اقتصادی چین معتدل بود و نشان می‌دهد که پکن قصد دارد بین حمایت از اقتصاد و در عین حال تلاش برای جلوگیری از تورم سرسام‌آور کالاها تعادل ایجاد کند.

دولت‌های محلی اجازه خواهند داشت ۳.۸ تریلیون یوان (۵۵۰ میلیارد دلار) اوراق قرضه ویژه جدید بفروشند که بیشتر از هدف سال گذشته ۳.۸ تریلیون یوان است اما کمتر از انتشار واقعی ۴.۰۴ تریلیون یوان در سال گذشته بود.

با این اوصاف، انتظار می‌رود برخی از بازارهای کالایی گسترده چین رشد قوی خود را حفظ کنند؛ انتظار می‌رود مصرف فولاد چین، که سهم عمده‌ای از هزینه‌های زیرساختی را به خود اختصاص می‌دهد، به لطف افزایش هزینه‌های دولت در کارهای عمومی برای کمک به بهبود اقتصادی و همچنین کاهش بحران در صنعت املاک و مستغلات، همچنان بالا بماند. بازار املاک و مستغلات چین در دو سال گذشته دچار رکود شدید بوده‌است. بازار املاک چین یک چهارم تولید ناخالص داخلی چین را تشکیل می دهد و کاهش شدید رشد این بخش، یک ضربه بزرگ بر اقتصاد دومین غول اقتصادی بوده‌است.

همچنین انتظار می‌رود که بخش سوخت‌های فسیلی چین به رشد سریع خود ادامه دهد و این کشور تلاش می‌کند تا اتکای خود به بازارهای خارجی را کاهش دهد. پکن تحت تاثیر قطعی فزاینده برق در سال‌های اخیر، برای توسعه تولید زغال‌سنگ و نفت فشار آورده است، اما چین تنها مقصر در مورد توسعه تولید کثیف ترین سوخت فسیلی در زمانی نیست که جهان به شدت در تلاش برای دستیابی به اهداف اقلیمی است.

پس از حمله روسیه به اوکراین، بخش جهانی زغال‌سنگ شاهد تجدید حیات بزرگی بوده است؛ بر اساس گزارش بنیاد تحقیقات آبزرور، اختلالات عرضه انرژی ناشی از جنگ روسیه علیه اوکراین، زغال‌سنگ را به عنوان تنها گزینه برای ارسال برق مقرون‌به‌صرفه در بسیاری از مناطق باقی‌ گذاشته‌است.

به گزارش واشنگتن پست، معادن زغال سنگ و نیروگاه هایی که ۱۰ سال پیش تعطیل شده بودند در آلمان تعمیر شدند. در چیزی که ناظران صنعتی آن را «چشمه» نیروگاه‌های زغال‌سنگ آلمان نامیده‌اند، انتظار می‌رود که این کشور در زمستان حداقل ۱۰۰۰۰۰ تن زغال سنگ در ماه سوزانده باشد. با توجه به اینکه هدف آلمان این بود که تا سال ۲۰۳۸ تمام برق تولید شده از زغال سنگ را حذف کند. دیگر کشورهای اروپایی مانند اتریش، لهستان، هلند و یونان نیز شروع به راه اندازی مجدد نیروگاه های زغال سنگ کرده اند.

با این حال، انتظار می‌رود که بخش انرژی‌های تجدیدپذیر چین همچنان بزرگترین برنده باشد و پکن پروژه‌های عظیم خورشیدی و بادی و همچنین ارتقای شبکه برق را به پیش می‌برد، به این معنی که فلزات سبز مانند مس و آلومینیوم همچنان در صد جدول تقاضا خواهند بود./خبرآنلاین

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *