اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟ یک عامل عجیب که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد

بررسی ۵ حوزه‌ شغلی مهم در استان اردبیل

یکی از استان‌های واقع در منطقه شمال غربی ایران، استان اردبیل به مرکزیت شهری به همین نام است. استان اردبیل با 12 شهرستان و 21 شهر، دارای جمعیتی در حدود 1.300.000 نفر است. یکی از مهم‌ترین معیارهای اقتصادی در این استان، میزان استخدام اردبیل و اشتغال‌زایی در سطح این استان است. با شناسایی نیازمندی‌های شغلی در اردبیل، می‌توان به بهبود آمار استخدام اردبیل کمک فراوانی نمود.

بازخبر/از حوزه‌های کاری مهم در استان اردبیل می‌توان به بخش‌های کشاورزی و دامپروری، ساخت و فروش صنایع دستی و صنعت تولید اشاره کرد. اغلب کسب و کارهای فعال در این حوزه‌ها، به استخدام نیروهای کاری جوان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نیاز دارند. در این مقاله با معرفی 5 حوزه شغلی مهم در استان اردبیل، همراه شما خواهیم بود.

حوزه‌های کاری تأثیرگذار در استخدام اردبیل

اردبیل را می‌توان یکی از استان‌های کشور با ظرفیت های متعدد در بخش‌های مختلف اقتصادی دانست. ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی اردبیل، بیانگر جایگاه ویژه صنعت تولید اردبیل در اقتصاد کشور است.

کسب و کارهای مختلف با فعالیت در شهرستان های استان اردبیل، نقش غیرقابل‌انکاری در افزایش آمار استخدام اردبیل دارند. برای مشاهده ی بیشتر آگهی استخدام در اردبیل این صفحه را چک کنید. شرکت های بزرگ و معتبری مانند گروه سولیکو (کاله)، صنایع گلدیران و شرکت داروسازی پارس حیان با فعالیت در این استان، نقشی کلیدی در اشتغال‌زایی و کاهش نرخ بیکاری اردبیل ایفا می‌کنند. در ادامه فهرستی از کسب و کارهای معتبر و فعال در اردبیل آورده شده است:

  • شرکت آکو باتری
  • مجتمع صنعتی روزوین
  • گروه صنعتی آرتا
  • زرنگار پخش پایتخت (شرکت پخش گروه زر)
  • سیمان آرتا اردبیل
  • نساجی اردبیل
  • شرکت سبلان پارچه

از دیگر بخش‌های اقتصادی مهم در استان اردبیل می‌توان به بخش‌های گردشگری، کشاورزی و دامپروری اشاره کرد. استفاده از مناطق خوش آب‌و‌هوای اردبیل در فصل تابستان، همواره موردتوجه گردشگران داخلی بوده است. همچنین اردبیل به دلیل داشتن جاذبه‌هایی مانند چشمه‌های آبگرم سرعین، همواره موردتوجه گردشگران در ماه‌های سرد سال بوده است.

همین موضوع موجب شده است تا صنعت هتلداری و مشاغل مرتبط با حوزه گردشگری و صنایع دستی، جزء حوزه‌های کاری مهم و درآمدزا در استان اردبیل باشد. این در حالی است که کسب و کارهای فعال در این استان با انتشار آگهی‌های استخدام استان اردبیل در حوزه کشاورزی و دامپروری، توانسته‌اند جایگاه مطلوبی را در تولید محصولات زراعی و دامی در کشور از آن خود نمایند.

از محصولاتی که در بخش کشاورزی و دامپروری استان اردبیل تولید می شود می‌توان به گندم، ذرت، گوشت قرمز و سفید، کلزا، عدس و پنبه اشاره کرد. در ادامه با معرفی 5 حوزه کاری مهم در استان اردبیل، شما را با برخی از مهم‌ترین روش‌های درآمدزایی در این منطقه از کشور آشنا خواهیم نمود.

پرورش ماهی

یکی از حوزه‌های کاری که به رونق اقتصادی و افزایش آمار استخدام اردبیل کمک کرده است، بخش شیلات است. برخی از کسب و کارهای فعال در بخش شیلات با پرورش ماهی خوراکی مانند ماهی قزل‌آلا، توانسته‌اند جایگاه خوبی را در این حوزه از آن خود نمایند.

استخدام اردبیل در حوزه تولید عسل

طبیعت و محیط زیست اردبیل با ظرفیت های بالای خود، امکان تولید عسل را برای ساکنان این منطقه فراهم کرده است. بر اساس مطلبی که در سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) در تاریخ 20 مردادماه 1401 منتشر شده است، هم‌اکنون استان اردبیل به‌عنوان سومین تولیدکننده بزرگ عسل در کشور شناخته می‌شود. جایگاه زنبورداری و تولید عسل در استان اردبیل به‌گونه‌ای است که هرساله در این استان، بیش از 7 هزار تن عسل تولید می شود.

خوب است بدانید که تعداد زنبورداران در استان اردبیل، به‌اندازه 4003 نفر گزارش شده است. به شکلی که فعالیت این زنبورداران در استان اردبیل، موجب افزایش آمار استخدام اردبیل و اشتغال‌زایی مستقیم برای 6500 نفر از نیروهای کاری شده است.

از دیگر دستاوردهای فعالیت در حوزه تولید عسل در اردبیل، می‌توان به صادرات بیش از 6 هزار تن عسل به خارج از استان و افزایش توان صادراتی این منطقه از کشور اشاره کرد. با حمایت از تولیدکنندگان عسل و برگزاری دوره‌های مهارت آموزی در حوزه‌هایی مانند بازاریابی و فروش عسل، می‌توان فرصت های شغلی در حوزه تولید عسل را افزایش داد.

بسته بندی

یکی از حوزه‌های کاری در اردبیل که ظرفیت های بالایی برای اشتغال‌زایی دارا است، کار بسته بندی است. بسته بندی انواع مواد غذایی مانند بسته بندی گوشت، بسته‌بندی قند، بسته‌بندی حبوبات و بسته بندی عسل، ازجمله فعالیت‌های درآمدزا در این استان هستند.

یکی از مزیت های شغلی کار بسته بندی در اردبیل، دسترسی راحت به مواد غذایی است. تولید محصولات غذایی مختلف و رونق بخش کشاورزی و دامپروری در این منطقه، به توسعه صنعت بسته بندی در استان اردبیل کمک کرده است. به شکلی که بسته بندی مواد غذایی در محل تولید محصولات زراعی، باغی و دامی، می‌تواند ارزش افزوده قابل‌توجهی را از آن کسب و کارهای مختلف نماید.

اگرچه یکی از نیازهای زندگی شهرنشینی امروز استفاده از مواد غذایی بسته‌بندی‌شده است، اما هنوز تمایل چندانی برای استفاده از محصولات بسته‌بندی‌شده در اردبیل وجود ندارد. آداب و رسوم مردم محلی در اردبیل، معمولا با پخت غذای خانگی و شیوه سنتی تهیه غذا همراه است. درنتیجه برای افزایش فروش در صنعت بسته بندی، باید قیمت‌گذاری و بازاریابی مناسبی در این حوزه صورت گیرد.

تولید صنایع دستی

اردبیل را می‌توان یکی از مناطق بسیار مهم در حوزه گردشگری و صنایع دستی در کشور دانست. به دلیل وجود جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متعدد در این استان، هرساله شمار زیادی از گردشگران به این منطقه از کشور سفر می‌کنند. به همین دلیل توجه به حوزه صنایع دستی و تقویت زیرساخت‌های گردشگری در اردبیل، می‌تواند به افزایش آمار استخدام اردبیل کمک نماید.

این در حالی است که استان اردبیل به دلیل داشتن ماهیت تاریخی خود، ظرفیت‌های بالایی برای ساخت و عرضه محصولات تولیدی در حوزه صنایع دستی دارا است. به شکلی که حتی با مشاهده پوشش مردم محلی در اردبیل، می‌توان ذوق هنری و تبلور هنر در این خطه از کشور را مشاهده نمود.

پوشش سنتی بانوان در روستای گردشگری لرد در شهرستان خلخال، نمونه‌ای بارز از شکوفایی صنایع دستی در استان اردبیل است. از صنایع دستی اردبیل که امکان تولید آن در محل سکونت افراد وجود دارد، می‌توان به فرش، گلیم و جاجیم اشاره کرد.

با سرمایه‌گذاری در بخش صنایع دستی استان اردبیل و حمایت از کسب و کارهای نوپا در این حوزه، می‌توان به ایجاد رونق اقتصادی در این بخش کمک فراوانی نمود. این در حالی است که با افزایش تقاضا برای تولید صنایع دستی، نیاز به آموزش و استخدام هنرجویان در این حوزه افزایش خواهد یافت.

بوم‌گردی

به دلیل ظرفیت های فراوانی که استان اردبیل در بخش گردشگری دارا است، می‌توان از این ظرفیت‌ها برای رونق بخشیدن به صنعت گردشگری و افزایش آمار استخدام اردبیل استفاده کرد. یکی از اقدامات موردتوجه در این حوزه، ایجاد اقامتگاه‌های محلی برای پذیرایی از گردشگران داخلی و خارجی است. با تبدیل محل سکونت مردم محلی در مناطق روستایی، می‌توان درآمدزایی خوبی را ایجاد نمود.

جمع‌بندی

استان اردبیل به‌عنوان یکی از قطب‌های مهم در بخش کشاورزی و دامپروری شناخته می‌شود. همچنین کسب و کارهای مختلفی در این استان با فعالیت در صنعت تولید، به افزایش آمار استخدام اردبیل کمک می‌کنند. در این مقاله با معرفی برخی از مهم‌ترین ظرفیت های اقتصادی در اردبیل، به معرفی 5 حوزه کاری مهم و درآمدزا در این منطقه از کشور پرداختیم.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *