ده معضل اصلی آموزشی حوزه فناوری اطلاعات از زبان محمد نصیری توصیه‌هایی برای کنترل دیابت در ماه رمضان هفتمین دوره رویداد پردیس سامیت روز ۱۵ اسفند در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد. بررسی تخصصی چرخ خیاطی جک مدل f10

خط و نشان روس‌ها برای آمریکا با این جنگنده میگ پنهان‌کار / عکس

روسیه هم مانند آمریکا و چین سراغ ساخت جنگنده‌های نسل ششم رفته است، سلاحی که برای حضور در جنگ‌های آینده ساخته خواهد شد.

میگ ۴۱ برنامه روسیه برای به ساخت یک جنگنده نسل ششمی است. پرنده‌ای که با مدرن‌ترین ابزارها برای مقابله هواگردهای پیشرفته کشورهایی چون آمریکا طراحی خواهد شد.

البته روسیه اکنون درگیر جنگ اوکراین است و شاید اولویت ساخت سلاح‌هایی برای استفاده در این درگیری باشد که پایان مشخصی برای آن دیده نمی‌شود. تحریم‌های غرب در بخش تراشه‌های های تک نیز مشکل بزرگی برای توسعه پرنده نسل ششمی این کشور خواهد بود.

اما به هر حال برنامه ساخت جنگنده نسل ششمی میگ ۴۱ وجود دارد. روسیه برای جنگنده نسل ششم خود چه خوابی دیده است و چه ویژگی‌هایی برای آن در نظر گرفته است؟

میگ ۴۱ جنگنده نسل ششم

بر اساس برنامه روسیه قصد دارد میگ ۳۱ فاکس‌هاوند را تا سال ۲۰۳۰ با جنگنده‌ای تازه از نسل ششم با نام میگ ۴۱ جایگزین کند.

طراحان و مهندسان میکویان قصد دارند تا سال ۲۰۲۵ نخستین نمونه از جنگنده میگ ۴۱ را به پرواز درآورند. همین برنامه زمانی نشان از آن دارد که برنامه ساخت میگ ۴۱ از پیش شروع شده است.

روسیه طرح‌های بلندپروازانه‌ای برای این جنگنده‌ دارد که از میان آن‌ها می‌توان به سرعت اعلامی ۴ تا ۵ برابر سرعت صوت اشاره کرد. سرعتی که در حالت عادی پوشش‌های ضدرادار موجود را به راحتی از بین می‌برد. با این سرعت سرسام‌آور باید کانوپی ویژه‌ای برای آن طراحی کرد. با این ویژگی از نظر سرعت می‌توان میگ ۴۱ را در ردیف هواگردهایی چون اس‌آر ۷۲ مشهور به پرنده سیاه قرار داد.

برای پرواز در این سرعت میگ ۴۱ شاید همانند موشک‌های کروز هایپرسونیک از موتورهای رمجت یا توربورمجت استفاده کند. یکی از قابلیت‌های جنگنده‌ای با این سرعت بالا می‌تواند مقابله و رهگیری موشک‌های هایپرسونیک دشمن باشد. البته که چالش‌ بزرگ مهندسان حل مشکل مصرف سوخت بالای جنگنده در چنین سرعتی خواهد بود.

جمع کردن ویژگی‌هایی چون پنهان‌کاری، سرعت و برد عملیاتی بالا در یک جنگنده کار بسیار دشواری خواهد بود.

روسیه تا کنون از دو جنگنده نسل پنجمی سوخو ۵۷ و سوخو ۷۵ رونمایی کرده است. گرچه سوخو ۵۷ به صورت محدود در جنگ اوکراین مورد استفاده قرار گرفت اما سوخو ۷۵ با عملیاتی شدن هنوز فاصله دارد./خبرآنلاین

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *