آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟
مدیرکل منابع طبیعی استان خبرداد:

آبگیری بیش از ۸میلیون مترمکعبی سازه‌های آبخیزداری هرمزگان طی بارندگی اخیر

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری هرمزگان از آبگیری بیش از ۸میلیون مترمکعبی سازه های آبخیزداری هرمزگان طی بارندگی های هفته گذشته خبرداد.

بازخبر/سیدمحمدنور موسوی گفت: طی بارش های ۵ الی ۷دیماه تعداد ۴۶ سازه آبخیزداری در سراسر استان آبگیری حدود ۲۰تا ۱۰۰ درصدی داشته اند.

وی افزود: بیشترین میزان آبگیری این سازه ها در شهرستان های جاسک، پارسیان و بندرلنگه گزارش شده است.

مدیرکل منابع طبیعی هرمزگان حجم آبگیری سازه ها در سطح استان را بیش از ۸ میلیون متر مکعب طی بارندگی دو روزه اعلام کرد.

موسوی با اشاره به بارندگی های اخیر افزود: بایستی به نحوی در جهت کاهش خسارت بارندگیهای سیل آسا برنامه‌ریزی نمود تا در جهت افزایش پوشش گیاهی و تقویت سفره های آب زیرزمینی و در نهایت افزایش تولید کشاورزی و امنیت غذایی اقدام شود.

وی گفت: هرمزگان دارای ۱۷ حوزه آبخیز با وسعت ۱۰ میلیون هکتار که حدود ۳۰% آن در استان های همجوار فارس، کرمان و بوشهر قرار دارد و میزبان سیلاب‌های ورودی از استان‌های مذکور می‌باشد.

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری هرمزگان افزود: بی شک تلاش در جهت کنترل فرسایش و رسوب به خصوص در حوزه آبخیز سدهای میناب، جگین، سرنی، شمیل و نیان در شرایط اقلیمی و جغرافیایی استان هرمزگان که کم آبی مهمترین مانع توسعه این خطه به شمار می‌رود از جمله مهمترین اقدامات زیربنایی در راستای عمران، آبادانی و پیشرفت استان محسوب می گردد.

موسوی تاکید کرد: مجموعه فعالیت های آبخیزداری به منظور اعمال مدیریت حوزه های آبخیز علاوه بر اهدافی چون حفاظت از عرصه های طبیعی، مهار سیل، کنترل فرسایش خاک و جلوگیری از پر شدن سدها و مخازن از رسوبات، مهار روانابها و استحصال آب و پایدار سازی منابع آبی چاهها، چشمه ها و قنوات به عنوان مهمترین نیاز کشاورزان، مرتعداران، دامداران و دیگر آبخیز نشینان و بهره برداران حوزه های آبخیز مد نظر قرار می گیرد.

وی گفت: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری طی سالیان گذشته پتانسیل های آبخیزداری منطقه را با اهداف فنی و جامع خود هماهنگ کرده و از این پتانسیل جهت دستیابی به اهدافی که همان ، کنترل فرسایش و رسوب، حفظ و احیای پوشش گیاهی، تامین آب کشاورزی، توسعه و تولید پایدار کشاورزی و امنیت غذایی و در نهایت عمران و آبادانی منطقه می‌باشد استفاده نموده است و بیشترین اقدامات خود را حول محور مذکور برنامه ریزی نموده است به نحوی که بیشترین سازه های آبخیزداری در بالادست چاه های کشاورزی، قنوات، اراضی کشاورزی، چشمه‌سارها و مناطقی احداث شده است که تاثیر مستقیم در تولید پایدار کشاورزی، ایجاد اشتغال و امنیت غذایی به خصوص تولیدات محصولات خارج از فصل در استان هرمزگان می‌باشد.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *