اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟ یک عامل عجیب که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد

افشاگر چینی همه را بهت‌زده کرد / دروغ شاخدار یا پیشرفت باورنکردنی هواوی؟

افشاگر چینی از تولید پردازنده‌ی ۱۲ نانومتری هواوی در سال ۲۰۲۳ خبر می‌دهد؛ ادعایی که با درنظرگرفتن تحریم‌های آمریکا، با منطق جور درنمی‌آید.

بازخبر/در روزهای پایانی سال ۲۰۲۲، هواوی پتنت جدیدی با محوریت اسکنر EUV ثبت و گمانه‌زنی‌های زیادی درباره‌ی آینده‌اش ایجاد کرد. اسکنر EUV یکی از تجهیزات مهم‌ تراشه‌سازی است که صرفاً یک شرکت در دنیا می‌تواند آن را تولید کند. هم‌سو با ثبت پتنت هواوی، اکنون یکی از افشاگران در شبکه‌ی اجتماعی ویبو می‌گوید هواوی امسال تولید تراشه‌های مبتنی‌بر لیتوگرافی‌های ۱۲ و ۱۴ نانومتری را شروع می‌کند.

درحال‌حاضر، سامسونگ و TSMC، دو بازیگر اصلی‌ صنعت تراشه، مشغول تولید پردازنده‌های ۳ نانومتری هستند. پردازنده‌های ۳ نانومتری پیشرفته‌ترین نوع تراشه محسوب می‌شوند و هواوی حتی با تولید پردازنده‌ی ۱۲ نانومتری چندین نسل عقب‌تر از سایر شرکت‌ها است؛ بااین‌حال، ساخت این نوع پردازنده برای شرکتی که با شدیدترین تحریم‌های آمریکا روبه‌رو است، دستاورد بزرگی محسوب می‌شود.

عددی که در واحد نانومتر بیان می‌شود، به ابعاد ترانزیستورهای روی تراشه اشاره می‌کند. ترانزیستورها هرچه کوچک‌تر باشند، پرقدرت‌ترند و انرژی کمتری مصرف می‌کنند. هواوی تا پیش از تحریم‌شدن، ازطریق یکی از شرکت‌های تابعه‌اش، های‌سیلیکون، تراشه‌های پیشرفته‌ای برای گوشی‌های هوشمند می‌ساخت؛ اما با تشدید تحریم‌های آمریکا، های‌سیلیکون کاملاً فلج شد.

هواوی درزمینه‌ی طراحی تراشه سال‌ها تجربه دارد. احتمالاً این شرکت از تراشه‌های ۱۲ و ۱۴ نانومتری جدیدش در گجت‌های پوشیدنی استفاده می‌کند. افشاگر ویبو می‌گوید هواوی به‌صورت محدود و در قالب پروژه‌های آزمایشی، استفاده از این تراشه‌ها را شروع کرده است.

سه سال پس از تحریم‌های سخت آمریکا، هواوی سرانجام توانسته است به روند افزایش درآمد سالانه برگردد. رئیس هیئت‌مدیره‌ی این شرکت از «بازگشت به روال معمول» و «عبور از دوران بحرانی» خبر می‌دهد؛ بااین‌حال، هواوی همچنان فرسنگ‌ها با آنچه در سال ۲۰۱۹ بود، فاصله دارد.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *