ده معضل اصلی آموزشی حوزه فناوری اطلاعات از زبان محمد نصیری توصیه‌هایی برای کنترل دیابت در ماه رمضان هفتمین دوره رویداد پردیس سامیت روز ۱۵ اسفند در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد. بررسی تخصصی چرخ خیاطی جک مدل f10
تصاویری که باعث می‌شود او را تحسین کنید

امباپه سطح جدیدی از تمرکز را اختراع می‌کند!

کیلیان امباپه در جام جهانی قطر با اینکه فشار زیادی را تحمل می‌کرد عملکردی استثنایی داشت و او را باید یکی از بهترین ستاره‌های این تورنمنت دانست.

بازخبر/کیلیان امباپه در جام جهانی 2022 در حالی نام خود را به عنوان یکی از ستاره‌های اصلی رقابتها مطرح کرد که تنها 23 سال داشت. او برای تیم ملی کشورش در بازی فینال چهار گل به ثمر رساند که سه گل از روی نقطه پنالتی بود. پنالتی او در دقیقه 118 دیدار فینال مقابل آرژانتین اگر وارد دروازه نمی‌شد فرانسوی‌ها پیش از رسیدن بازی به ضربات پنالتی شکست می‌خوردند. اما او زیر سخت‌ترین فشارها موفق شد وظیفه‌اش را به بهترین شکل ممکن انجام دهد.

امباپه در این جام جهانی سه پنالتی مهم برای فرانسه به ثمر رساند. در این یادداشت روش‌های خاص او پیش از ضربه زدن به توپ در این ضربات حساس و پرفشار را بررسی می‌کنیم.

پیش‌زمینه
امباپه یکی از بهترین و گران‌ترین فوتبالیست‌های دنیا است. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد مشهور بودن فوتبالیست‌ها باعث می‌شود در زمان ایستادن پشت ضربات پنالتی آنها فشار بیشتری تحمل کرده و عملکرد ضعیف‌تری داشته باشند.

امباپه فوتبالیستی سیاه‌پوست است و در صورت از دست دادن پنالتی ممکن است با خطر حملات نژادپرستانه مواجه شود. این عامل دیگری است که فشار بر روی این فوتبالیست فرانسوی را افزایش می‌دهد.

بررسی‌های پنالتی‌های امباپه – پنالتی اول مقابل آرژانتین
پیش از این ضربه بازیکنان آرژانتین سعی می‌کنند برای پرت کردن حواس امباپه مقابل او از بازی‌های ذهنی استفاده کنند. آکونیا روی نقطه پنالتی می‌ایستد و مزاحم قرار گرفتن توپ روی نقطه سفیدرنگ می‌شود. امباپه پای چپ خود را کنار نقطه پنالتی گذاشته و منتظر داور می‌شود. کیلیان بدون اینکه جنجالی اضافی ایجاد کند از نقطه پنالتی محافظت می‌کند.

سپس نوبت به دروازه‌بان جنجالی آرژانتین، مارتینز، می‌رسد. او اول به نمایشگر داخل استادیوم نگاه می‌کند تا ببیند آیا در تصویر دوربین‌ها قرار دارد یا نه. دیبو وقتی می‌بیند دوربین‌ها او را نشان نمی‌دهند جلو رفته و سعی می‌کند توپ را با پا بزند. امباپه با خونسردی توپ را با دستهایش بلند می‌کند و اجازه می‌دهد داور با مارتینز برخورد کند.

پنالتی‌زن‌های متخصص برای زدن ضربات پرفشار فرایند خاصی دارند که به آنها کمک می‌کند. امباپه هم چنین فرایندی برای خود دارد. او هیمشه قبل از زدن ضربه نگاه کوتاهی به داور می‌اندازد و وقتی صدای سوت را می‌شنود به سرعت واکنش نشان می‌دهد. این در تک‌تک ضربات او قابل مشاهده است.

پنالتی دوم فرانسه – ضربه مرگ و زندگی

در دومین پنالتی امباپه فشاری که به او وارد می‌شود فوق‌العاده شدید است. در دقیقه 118 مسابقه هستیم و فرانسه 3-2 عقب افتاده است. همه چیز روشن است: اگر پنالتی او از دست برود فرانسه عملا بازی را باخته است. تحقیقات نشان می‌دهد در چنین ضرباتی که پنالتی حتما باید به گل تبدیل شود و گر نه تیم دیگر شانسی ندارد معمولا تنها 60 درصد ضربات پنالتی به گل تبدیل می‌شود.

این بار بازیکنان آرژانتین رفتاری تهاجمی‌تر دارند. مارتینز، آکونیا، اوتامندی و انزو فرناندز سعی می‌کنند در کار امباپه دخالت کنند. اما این بار امباپه تنها نیست. درحالیکه داور با تهدید اصلی یعنی دیبو مارتینز کلنجار می‌رود فوفانا و کولو موانی عملا نقش یک سپر را مقابل نقطه پنالتی و امباپه بازی می‌کنند.

فرانسوی‌ها با یک برنامه گروهی مراقبت از پنالتی‌زن‌شان را به عهده می‌گیرند. هر فرانسوی عملا یک بازیکن حریف را انتخاب می‌کند تا مانع از دخالت او در پنالتی زدن امباپه بشود. این روندی است که در سال 2022 در تیمهای فوتبال جا افتاده است. حالا تیمهای مختلف ضربات پنالتی را بیشتر از آنکه عملی فردی بدانند به عنوان یک اقدام تیمی در نظر می‌گیرند و برای آن برنامه‌ریزی می‌کنند.

وقتی بازیکنان مزاحم دور می‌شوند امباپه نفس عمیقی کشیده و سپس روی داور تمرکز می‌کند. او با اینکه به مراتب خسته‌تر شده ولی ضربه‌ای می‌زند که شباهت زیادی به پنالتی اولش دارد. استراتژی کلیدی در چنین ضرباتی راحت بودن پنالتی‌زن است. او باید راهی برای کنترل خودش پیدا کند.

اولین ضربه برای فرانسه در پنالتی‌های انتهای مسابقه

در ضربات پنالتی انتهای مسابقه امباپه پشت اولین ضربه فرانسه می‌ایستد. مارتینز دوباره دست به کار می‌شود ولی امباپه این بار راحت‌تر از همیشه به نظر می‌رسد و اجازه می‌دهد داور وظیفه‌اش را در قبال دروازه‌بان حریف انجام بدهد. امباپه سومین پنالتی خود را هم به گل تبدیل می‌کند. هر سه ضربه او در این مسابقه به سمت چپ شلیک شد و مارتینز در دو مورد از جمله این یکی درست شیرجه رفت ولی شوتهای کیلیان آنقدر قوی بود که دیبو نمی‌توانست مقابل آنها شانسی داشته باشد.

با اینکه فرانسه جام جهانی را به دست نیاورد و فینال را به آرژانتین واگذار کرد ولی امباپه با عملکرد درخشانی که زیر فشار شدید نشان داد ثابت کرد چه فوتبالیست بی‌نظیری است.

پسندیدم(1)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *