ده معضل اصلی آموزشی حوزه فناوری اطلاعات از زبان محمد نصیری توصیه‌هایی برای کنترل دیابت در ماه رمضان هفتمین دوره رویداد پردیس سامیت روز ۱۵ اسفند در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد. بررسی تخصصی چرخ خیاطی جک مدل f10
سهم ایران از همکاری در جام جهانی رویا بود

ماتِ کیش از میزبانی جام جهانی!

در فاصله کوتاه تا جام جهانی هنوز وعده‌های مسئولان درباره میزبانی در جام جهانی تحقق نیافته است.

بازخبر/سپهر ستاری: از زمان انتخاب کشور قطر به عنوان میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ وعده‌های زیادی در خصوص همکاری ایران در میزبانی این مسابقات شنیده می‌شد. در آن زمان حتی صحبت از این بود که علاوه بر اسکان هواداران تیم‌های مختلف در مناطق جنوبی، چند بازی جام جهانی هم در ایران برگزار شود که البته از همان ابتدا مشخص بود این اتفاق شدنی نیست اما در خصوص بحث اسکان تماشاگران و کشورها صحبت‌های زیادی وجود داشت و با توجه به شرایط دو کشور دور از ذهن هم نبود. وعده‌هایی که حالا در آستانه برگزاری هنوز محقق نشده و به نظر می‌رسد همکاری ایران در میزبانی جام جهانی فعلا در حد حرف و رویا باقی مانده است.

جزیره کیش با توجه به فاصله ۲۷۰ کیلومتری تا قطر، زیرساخت‌های مناسب اسکان و حمل و نقل، شباهت اب و هوایی با قطر، بدون ویزا بودن جزیره جهت حضور تیم ها و ورزشکاران خارجی، داشتن زیرساخت‌های مناسب فرودگاهی به لحاظ خطوط پروازی، لجستیک بندری، امکانات ورزشی، گردشگری، سیاحتی، اقامتی، درمانی، تجاری و تفریحی یک گزینه مناسب برای همکاری در میزبانی جام جهانی به حساب آید و می‌توان گفت یک فرصت طلایی برای ایران وجود دارد تا از مزایای همسایگی با میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ استفاده کند. حتی رییس جمهور ایران، آیت‌الله رییسی هم در جریان سفر خود به قطر نسبت به این بحث تاکید داشت. اتفاقی که در صورت تحقق می‌توانست جزیره کیش را به کشورهای خارجی معرفی کند و تبلیغ خوبی برای این جزیره توریستی باشد.

از طرفی قطری‌ها با کشورهای عربی همسایه خود روابط جالبی ندارند و ارتباط مثبت آن‌ها با ایران، شانس کشور برای استفاده از مزیت همسایگی میزبان جام جهانی افزایش می‌داد. در ابتدا صحبت از این بود که علاوه بر اقامت هواداران، چند تیم ملی هم در جزیره کیش اقامت داشته باشند و از امکانات این جزیره استفاده کنند که شواهد و قرائن نشان می‌دهد این اتفاق بعید است رخ دهد.

دو سال قبل سازمان منطقه آزاد کیش با هزینه‌ای ۱۵ میلیارد ریالی آماده‌سازی زمین‌های چمن مجموعه المپیک را نیز انجام داد و تیم ملی هم پیش از چهار بازی سرنوشت‌ساز مقدماتی جام جهانی اردویی در کیش داشت تا به نظر برسد برنامه‌ریزی جدی و مناسبی برای میزبانی مهم‌ترین تورنمنت فوتبالی جهان انجام شده است.

سعید محمد، دبیر سابق شورای عالی مناطق آزاد روز ۲۱ فروردین امسال گفت: ساخت و تکمیل چند هتل، باند و ترمینال جدید فرودگاه، بندر و ترمینال مسافری دریایی، زمین‌های ورزشی و سالن‌های بدنسازی با سرعت پیش می‌رود و برای جام جهانی ۲۰۲۲ قطر آماده می‌شوند.

پیش از سعید محمد هم رضا صالحی امیری، رییس سابق کمیته ملی المپیک درباره امضای تفاهم‌نامه بین دو کشور ایران و قطر و بند میزبانی تیم‌های ملی گفته بود: در این باره با معاونان رییس جمهور و مدیران دو جزیره کیش و قشم صحبت کردیم. قرار شد در تفاهم نامه بندی باشد که برای برپایی اردوهای تیم های ملی کشورهای مختلف برای جام جهانی از ظرفیت این دو جزیره استفاده شود. البته این شرط وجود دارد که باید این دو جزیره از نظر امکانات ورزشی دارای استانداردهای جهانی باشند. این خودش یک معضل بزرگ است چون در حال حاضر زیرساخت های خوبی در این دو جزیره وجود ندارد. متاسفانه زمین خوبی در دو جزیره قشم و کیش نداریم و امیدوارم طی یکی، دو سال آینده این اتفاق رخ دهد.

هم‌چنین هیاتی از کشور قطر در سفری دو روزه به جزیره کیش از پروژه‌ها و امکانات ورزشی، گردشگری و حمل و نقلی منطقه آزاد کیش به منظور بهره گیری از ظرفیت‌های این جزیره در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر بازدید کردند و پس از ابراز رضایت آن‌ها از امکانات جزیره قرار شد تفاهم‌نامه در خصوص همکاری ایران و قطر هم امضا شود.

در سفر رییس جمهور به قطر، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی دیدارهایی دوجانبه با جاسم بن سیف السلیطی وزیر حمل و نقل و ارتباطات دولت قطر داشت در فروردین امسال هر دو وزیر برای پیگیری این دیدارها به همراه هیات های همراه به جزیره کیش سفر کرده اند. وزیر راه و شهرسازی در بدو ورود به جزیره کیش گفت: مسافت نزدیک کیش به دوحه و زیرساخت های اسکان و حمل و نقل این جزیره را به یکی از مهمترین نقاطی تبدیل کرده و می‌تواند در میزبانی از مسافران جام جهانی نقش آفرینی کند. بر اساس توافق های اولیه در سفر آیت الله رییسی به قطر و دیدار با امیر این کشور اسکان، حمل و نقل هوایی و دریایی بخشی از مسافران و گردشگران جام جهانی ۲۰۲۲ از جمله پشتیبانی های ایران از این رویداد خواهد بود. استان‌های ساحلی و غیر ساحلی ایران هم در میزبانی از مسافران و پشتیبانی از حوزه‌های حمل و نقلی و گردشگری با مرکزیت کیش مشارکت خواهند داشت.

نکته مهمی که همکاری بین دو کشور برای میزبانی جام جهانی را ممکن می‌کرد این بود که قطر با توجه به مساحت کم خود برای اسکان مسافران دچار مشکل است و کیش که یکی از جزایر توریستی ایران به حساب می‌آید از این حیث شرایط بسیار خوبی دارد. علاوه بر این قیمت هتل و هزینه‌های اقامت در جزیره کیش به مراتب از دوحه پایین‌تر است که این یک امتیاز بزرگ برای این جزیره است. پیش از این از سوی مسئولان کیش وعده داده شده بود که تماشاگران سه کشور سنگال، غنا و مکزیک در این جزیره اسکان داشته باشند اما دیروز رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران ادعا کرد که هیچ رزروی در هتل های کیش برای مسابقات جام جهانی وجود نداشته است.

تهرانی، مدیر رسانه‌ای جزیره در گفت و گو با سایت ورزش‌سه تاکید کرد که هنوز مقدمات حمل و نقل مسافران از کیش به قطر فراهم نشده است که این اتفاق طی روزهای آینده رخ خواهد داد و دلیل اینکه هنوز هتل رزرو نشده است نیز همین بوده چرا که اول باید قضیه ترنسفر حل شود و بعد رزرو هتل ها انجام پذیرد. تهرانی در ادامه صحبت های خود اعلام کرد که برنامه‌ریزی مسئولان کیش از ابتدا این بوده که برای مسافران ایرانی شرایط خوبی را در زمان برگزاری جام جهانی فراهم کنند. بر اساس گفته های مدیر رسانه جزیره فوتبال در کیش، این جزیره در ایامی که جام جهانی برگزار می شود به خودی خود شلوغ ترین روزهای خود را سپری می‌کند بنابراین حتی اگر این رویداد مهم برگزار نمی‌شد، تقریباً ظرفیت همه هتل ها در کیش پر می‌شد.

او همچنین تاکید کرد که تمام زیرساخت ها برای حضور تماشاگران کشورهایی که از قبل اعلام شده بود یعنی سنگال، غنا و مکزیک در جزیره کیش فراهم است و این موضوع که در نهایت چند نفر توریست در ایام جام جهانی به کیش بیایند، به شرایط کشور نیز بستگی دارد.

حال باید تا زمان آغاز جام جهانی منتظر ماند تا مشخص شود وعده‌های مسئولان طی سال‌های اخیر و تلاش‌های انجام شده چه نتایجی خواهد داشت ولی در شرایط فعلی به نظر می‌رسد ایران یک فرصت تاریخی را برای نقش‌آفرینی در مهم‌ترین تورنمنت فوتبالی جهان از دست داده است. مگر آنکه در روزهای منتهی به جام جهانی اتفاقات جدیدی رخ دهد و ایران بتواند از این شانس بزرگ استفاده کند.

میزبانی قطر فرصت فوق‌العاده خوبی بود تا ایران بتواند برای جذب توریست و گردشگر گام بلندی بردارد اما به نظر می‌رسد این فرصت طلایی از دست رفته و بعید است در زمان باقیمانده تا جام جهانی هم اتفاق خاصی رخ دهد.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *