اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟ یک عامل عجیب که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد

پادکست چیست؟

یک فعال حوزه پادکست گفت: پادکست عملاً موسیقی نیست بلکه محتوایی است که راجع به موضوعی به شما توضیح می دهد و گاهاً موسیقی ای مرتبط با آن پخش می شود.

بازخبر/عبدالکریم سرودی گفت:چهار سال پیش پادکستی به اسم رادیو لیوا را راه اندازی کردیم که در آن با شخصیت‌های هنری حوزه موسیقی استان هرمزگان مصاحبه‌ای را انجام میدادیم و آن را در سطح اینترنت انتشار می دادیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر پس از سه سال که این پروژه متوقف شده بود ما دوباره آن را شروع کرده ایم و دو ماه پیش اولین اپیزودمان با عنوان “از بندرعباس تا کالیفرنیا” با مصاحبه ای از آقای مازیار افروزه آهنگساز و تنظیم کننده مطرح هرمزگانی که در آمریکا فعالیت دارند و برای خیلی از بزرگان موسیقی دنیا موسیقی ساخته اند، در فضای مجازی منتشر شده است.

سرودی با اشاره به اینکه تاریخچه پادکست به سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ میلادی بازمی‌گردد و ریشه واژه پادکست از دو کلمه آمده است، اظهار کرد: ابتدا از دستگاه محبوب موسیقی شرکتApple  که در آن زمان ipod  نام داشت و واژه ای بنام Boardcast  که برای منتشر کردن پیام بکار می رود . تلفیق این دو حاصل این اسم شد و برای اولین بار در سال ۲۰۰۵ میلادی روزنامه نگار روزنامه گاردین کلمه پادکست (podcast) را به زبان آورد و دنیا با محتوایی بنام پادکست آشنا شد. در آن سالها این کلمه بهترین واژه دیکشنری انگلیسی شد که مردم با آن سروکار داشتند.

وی با بیان اینکه انسان هایی که به پادکست گوش می‌دهند انسان‌های برنامه ریزی هستند، تصریح کرد: در تعریف ساده پادکست می‌توان گفت یک سری صداهای ضبط شده است که با استفاده از برنامه های پادکچر و پادگیر آنرا دریافت می‌کنید. می توان گفت یک برنامه با تم رادیویی است ولی با این تفاوت که می توانید هر زمان که بخواهید هر قسمتی از آن را گوش دهید.

سرودی اظهار کرد: یک پادکست خوب پادکستی است که محتوای ساده‌ای برای مخاطب عام خود داشته باشد. به‌نظرم کسانی که به پادکست گوش می دهند یک درجه از بقیه بالاتر هستند چرا که محتوایی که می‌خواهند همیشه در پادکست وجود دارد و این انسان ها یاد می گیرند که چطور از تنهایی خود لذت ببرند و برای تنهایی خود برنامه‌ریزی کنند که این باعث می شود حس شنیدن تقویت شود و برای همین است که معمولاً روانشناسان علاقه خاصی برای ساخت پادکست دارند چرا که شنونده خوبی هستند.

یک فعال حوزه پادکست با اشاره به اینکه در ایران یک میلیون و شاید بیشتر شنونده پادکست داریم و این بستگی به سلیقه مخاطب دارد که چه محتوایی را دوست دارد، عنوان کرد: برای مثال بنده پادکست‌های قصه گو و روایی محور را دوست دارم. شاید شخصی پادکستی را دوست داشته باشد که در آن اطلاعات روانشناسی را دریافت می کند.

وی ادامه داد: موضوعات رشد و توسعه فردی امروزه بسیار در حوزه پادکست محبوب شده اند. از نظر بنده محتوای پادکست محتوایی است که باید با مخاطب ارتباط بگیرد و  آن چیزی که برای مخاطب ساده نیست را ساده سازی کند.

سرودی با اشاره به اینکه در حوزه پادکست سازی شما یک متخصص هستید مخصوصاً در حوزه رشد و توسعه فردی محتوا باید به زبان ساده و طوری که درکش برای مخاطب راحت باشد بیان شود و این ساده سازی ویژگی یک پادکست خوب است و پادکست‌هایی که با مخاطبشان احساس صمیمیت کنند، پادکست های موفقی خواهند بود، خاطرنشان کرد: قانون کپی رایت در ایران فعال است. قطعاً کسی که می‌خواهد کتابی را بخواند و یا پادکستی را منتشر کند باید ذکر منبع داشته باشد و پادکست عملاً موسیقی نیست بلکه محتوایی است که راجع به موضوعی به شما توضیح می دهد و گاهاً موسیقی‌ای مرتبط با آن پخش می شود که معمولاً پادکسترها از منبع و نام اثر نام می برند و می توان گفت این حداقل رعایت حقوق کپی رایت است.

وی اضافه کرد: تولید پادکست‌هایی که ما در آن فعالیت می کنیم وابسته به شخص خاصی نیستند. هر مجموعه ای برای ساخت پادکست آزاد است و بعید می‌دانم برای مجوز پادکست سازماندهی‌ای انجام شده باشد زیرا عملاً پادکسترها تحت هیچ مجوزی نیستند ولی اگر نیاز باشد بعضی جاها مجوزی تحت عنوان رسانه الکترونیکی را به پادکست ها و رسانه های الکترونیکی که در حال فعالیت هستند اعطا می کنند و اینکه پادکست خود یک رسانه است.

سرودی افزود: در ایران محتوای پادکست هایی با موضوع رشد و توسعه فردی ،پادکست های حوزه روانشناسی و همین‌طور پادکست هایی با موضوع کتابخوانی و ماجرایی در صدر قرار دارد. به عنوان مثال پر مخاطب ترین پادکست فارسی در ایران پادکست چنل بی است که در آن به توضیح ماجراهای نشریه های لاتین زبان می پردازد و مخاطبان خود را دارد و محتوا و سابقه کارشان آن را از بقیه متمایز کرده است که به آن لقب پدر پادکست فارسی را داده اند.

وی بیان کرد: اولین مهارتی که برای تولید پادکست خوب نیاز است مهارت تولید محتوا سازی است و تهیه تجهیزات و وسایل در مراحل بعدی است ولی برای شروع، با یک سرمایه گذاری کوچک مثلاً با خرید یک میکروفن کوچک می توان این کار را شروع کرد.

یک فعال حوزه پادکست بیان کرد: در هرمزگان پادکست های قابل قبولی تولید شده است. در حال حاضر پادکست صبح تایم گاهاً در هرمزگان تولید می شود که پادکست بسیار خوبی است. پادکست رادیو جان، پادکست رادیو لیوا که بنده تولید می کنم و پادکستی با عنوان پادکست چیچکا از میناب نیز هستند که چیچکا  یکی از پادکست های پر مخاطب هرمزگان است.

سرودی تصریح کرد: بنده تابه‌حال سابقه برگزاری دو دوره آموزشی را در حوزه پادکست دارم که در آن مطالب پایه تولید پادکست را یاد دادیم. همین‌طور یک دوره در شهرستان بستک برگزار کردیم. در مورد منابع نیز بنده در حال نوشتن کتابی در این حوزه هستم که شاید یک نسخه الکترونیکی آن تحت عنوان پادکست به زبان ساده و یا پادکست برای همه تولید شود.

وی در پایان گفت: در حال حاضر پادکست بالغ بر ۲۰ تا ۳۰ میلیون طرفدار در دنیا دارد و بالای یک میلیون و پانصد هزار پادکست فعال در دنیا و احتمالا ۲۰ هزار پادکست فعال در ایران داریم که محتوای خود را به زبان ساده عنوان می کنند.  علاقه‌مندان به این حوزه اگرحرفی برای گفتن دارند  علاقه‌مند به تولید محتوا هستند ارائه محتوای به روز می توانند یک گام آن را از بقیه جلوتر بیندازد.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *