آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟
برای نخستین بار در کشور صورت گرفت؛

الکترونیکی شدن فرآیند بین المللی گمرکی ترانزیت جاده ای کالا از گمرک شهید رجایی

برای نخستین بار در کشور فرآیند بین المللی گمرکی ترانزیت جاده ای کالا به صورت الکترونیک (طرح حمل و نقل بین المللی جاده‌ای یا کارنه etir) از مسیر گمرک شهید رجایی بندرعباس اجرایی شد.

 بازخبرناظر گمرکات هرمزگان با بیان اینکه بر اساس تعاریف بین المللی کلمه تیر (tir) مخفف حمل و نقل جاده‌ای بین المللی است و تیر الکترونیکی شبکه‌ای است که کالا تحت سند واحد و تبادل الکترونیکی، اطلاعات بین کشورها و تضمین بین المللی معتبر منتقل می‌شود، افزود: بمنظور تسهیل ترانزیت و توسعه کریدور شمال – جنوب نخستین محموله از مبدا کشور هند به گمرک شهیدرجایی بندرعباس، و سپس از گمرک آستارا به کشور روسیه فرستاده شد.

حسین سعیدی بیان کرد: پیش از این اسناد ترانزیت و کارنه بصورت فیزیکی و دستی به شرکت حمل و نقل و گمرک فرستاده می‌شد که حدود دو تا سه هفته طول می‌کشید، اما اکنون همه اسناد بصورت برخط به گمرک فرستاده می‌شود و ترخیص کالا در یک روز و در سریعترین زمان ممکن صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه این محموله حاوی الکل چرب صنعتی به وزن ۲۱ هزار و ۹۷۰ کیلوگرم، به ارزش ۸۲ هزار دلار است که با یک کانتینر به کشور روسیه فرستاده شد، تصریح کرد: اجرای رویه تیر الکترونیکی موجب تبادل الکترونیکی اطلاعات بین کشورها و تسریع و رونق بیشتر تجارت می‌شود.

ناظر گمرکات هرمزگان با بیان اینکه در اجرای این طرح اتاق بازرگانی هرمزگان نقش مهمی داشته است، عنوان کرد: کارنه تیر سند گمرکی است که برای ترانزیت بین المللی کالا در چهارچوب کنوانسیون تیر، در اتاق بازرگانی کشور مبدا صادر، و کالا با وسیله نقلیه جاده‌ای به صورت پلمپ شده به مقصد فرستاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۶۰ درصد ترانزیت کشور در گمرک شهیدرجایی بندرعباس انجام می شود، اضافه کرد: این گمرک رتبه نخست ترانزیت کشور را دارد و از ابتدای سال تا پایان مرداد حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا در گمرکات هرمزگان ترانزیت شده است که ۶۲ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش داشته است.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *