ده معضل اصلی آموزشی حوزه فناوری اطلاعات از زبان محمد نصیری توصیه‌هایی برای کنترل دیابت در ماه رمضان هفتمین دوره رویداد پردیس سامیت روز ۱۵ اسفند در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد. بررسی تخصصی چرخ خیاطی جک مدل f10

برگزاری نخستین رویداد استارتاپی “دریابوم” در بندر شهید حقانی بندرعباس

مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر از برگزاری نخستین رویداد استارتاپی “دریابوم” در بزرگ‌ترین بندر مسافری ایران با هدف احیای آیین باستانی “نوروز دریا” و “گاه‌شماری دریایی” در راستای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی خبر داد.

   بازخبرحمیدرضا محمدحسینی، در این خصوص اظهار کرد: سالیان زیادی است که در هرمزگان مبحث گردشگری ساحلی و دریایی مطرح است اما در عمل اقدامات جامع از سوی سازمان‌ها و ارگان‌ها صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه ارگان‌ها و دستگاه‌های دخیل در نوار ساحلی به همراه دانشگاهیان و پژوهشگران با زنده نگاه داشتن آیین و فرهنگ و سبک زندگی اصیل ساحل‌نشینان وارد عرصه عمل شوند، خاطرنشان کرد: برای اینکه تأثیرگذاری فعالیت‌های سازمانی و تشکل‌های مردمی فعال و اثرگذار در حوزه بندر، دریا و مناطق ساحلی شهری و روستایی با رویکرد در یک نقطه مشترک، متمرکز شوند، ضرورت دارد که این جزیره‌های پراکنده از موازی کاری و خنثی کردن اثر فعالیت‌های غیرکاربردی پرهیز نموده و یک اکوسیستم حل مسئله خلاق در زمینه چالش‌های حوزه توسعه دریامحور شکل بگیرد.

مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر با بیان اینکه در شهرهای ساحلی توسعه‌یافته دنیا، جذب نخبگان و استعدادهای شهروندان خلاق مهم‌ترین ابزار حکمرانی محلی برای رشد و پیشرفت اقتصاد دانش‌بنیان دریامحور محسوب می‌شود، گفت: بر اساس تجارب جهانی در پروژه “تعامل شهر  و بندر” و مدل‌های موفق در زمینه فعالیت‌های سازمان‌های بین‌المللی همچون یونسکو، جذب شهروندان خلاق جوامع محلی موجب قدرتمند شدن هویت فرهنگی و اجتماعی شهرهای ساحلی  و بالندگی اقتصادی  این مناطق هم‌جوار با زیست‌بوم دریایی می‌شود.

وی هدف اصلی استارتاپ ایونت دریابوم را تلاشی ساختارمند برای تحقق شعار سال تولید، دانش‌بنیان، اشتغال آفرین و همچنین گامی بلند برای تبدیل بندر شهید حقانی به یک بندر مسافری خلاق دانست و تصریح کرد: موضوع محوری اولین گام این رویداد را نوآوری در خلق و توسعه کسب و کارها و استارتاپ های حوزه بندر، دریا و شهر ساحلی برشمرد.

محمدحسینی افزود: در این رویداد، فعالان کسب و کارهای دریامحور، پژوهشگران و کنشگران حوزه شهری و شهروندی، کنشگران فرهنگی، هنری و تشکل‌های مردم‌نهاد، فعالان حوزه گردشگری ساحلی و دریایی، کنشگران رسانه‌ای، صاحبان ایده و شهروندان خلاق حضور داشتند.

به گفته این مقام مسئول، صالح دریانورد رئیس پیشین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی هرمزگان، دکتر محمدامین فیض، رئیس پردیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در بندرعباس، رامین آذرمهر، پژوهشگر حوزه فرهنگ و تاریخ و رئیس سابق مرکز اسناد و پژوهشکده شهرداری بندرعباس،  محمد احمدی زاده، مدیر بندر شهید حقانی در این رویداد به بیان دیدگاه‌ها و راهکارهای تقویت هویت فرهنگی و تمدنی در میان جامعه محلی ساحل‌نشینان خلیج‌فارس با محوریت “گاه‌شماری دریایی” و “نوروز دریا” پرداختند.

وی تصریح کرد: در روز دوم این رویداد که با حضور فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان، شهروندان خلاق و صاحبان ایده در محل برج فناوری هرمز( پارک علم  فناوری هرمزگان)، برگزار شد، مدیران و نمایندگانی از بنادر و دریانوردی، جهاد دانشگاهی، پارک علم و فناوری، اتاق بازرگانی و “نوید فلاحت” مدیر پروژه‌های هم آفرینی شهر باستانی بندر کنگ و جزیره قشم به بیان دیدگاه‌ها و انتقال تجارب خود به علاقه‌مندان حوزه کسب و کارهای نوپدید دریایی و ساحلی پرداختند.

در بخش دیگری از این رویداد کتاب “چکاندن دیریا در چشم”( مردم‌شناسی فرهنگی استان ساحلی و دریایی هرمزگان) نوشته بنیامین انصاری نسب (نویسنده، جامعه‌شناس و محقق حوزه مردم‌شناسی آیین‌های دریایی) رونمایی شد. همچنین فیلم مستند “نوروز دریا” ساخته فرشید ایران‌پرست به صورت اختصاصی برای شرکت‌کنندگان در این برنامه اکران شد.

پسندیدم(1)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *