ده معضل اصلی آموزشی حوزه فناوری اطلاعات از زبان محمد نصیری توصیه‌هایی برای کنترل دیابت در ماه رمضان هفتمین دوره رویداد پردیس سامیت روز ۱۵ اسفند در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد. بررسی تخصصی چرخ خیاطی جک مدل f10

آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده در فارس/ جستجو برای یافتن ۲ کودک مفقود و چرایی بی‌توجهی به هشدارها

رییس سازمان مدیریت بحران کشور آخرین وضعیت مناطق متاثر از سیل در شرق استان فارس را تشریح کرد.

بازخبرروز جمعه وقوع سیل در شرق استان فارس روستاهای امام زاده سلطان شهباز، باغ شاد، دهویه، بخنو، درب قعله، انجیرک علیا و سفلا، آب بند، بردنور، مهدی آباد و … را در استهبان را تحت تاثیر خود قرار داده و متاسفانه موجب مرگ و مفقود شدن شماری از هموطنان شد. در پی این حادثه محمد حسن نامی، رییس سازمان مدیریت بحران کشور که در  عصر روز شنبه به همراه وزیر کشور به مناطق متاثر از سیل سفر کرده بود، گزارشی از آخرین وضعیت این منطقه را تشریح کرد.

محمد حسن نامی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به جزئیات سیل رخ داه در شرق استان فارس گفت: روز شنبه به همراه آقای وحیدی- وزیر کشور- در محل حادثه حضور پیدا کردیم و سیل و خسارات ناشی از سیلی را که در رودخانه رودبال اتفاق افتاد مورد بررسی قرار دادیم. این سیل درپی قرار گرفتن ابر بسیار پررطوبتی در بالای حوضه آبریز رودخانه‌های چشمه عاشق و رودبال و بارش شدید رخ داد و متاسفانه در عرض کمتر از ۲۸ دقیقه سیل شدیدی ایجاد شد.

نامی درباره اینکه آیا این سیلاب پیش‌بینی و بابت وقوع آن هشدار داده شده بود، گفت: در این خصوص پیش‌بینی‌های لازم انجام شده و اطلاع‌رسانی توسط دهیاری‌ها و مردم محلی انجام شد، اما متاسفانه در مواردی با بی‌توجهی مردم به هشدارهای مربوط همراه شد.   در مدت زمانی کوتاه در این منطقه بارندگی شدیدی اتفاق افتاد و سیلابی به طول حدود ۴۵ تا ۴۷ کیلومتر جاری شد. بررسی‌ها نشان داد که در محل وقوع سیل هوا آفتابی بود و حتی باران نیز نباریده بود و به همین دلیل پس از صدور هشدار کسی باور نمی‌کرد که سیل اتفاق می‌افتد.

مردم باور نکردند که قرار است سیل جاری شود

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه قصوری در این حادثه نبود، گفت: ما این موضوع را بررسی کردیم، متاسفانه با توجه به شرایط آب و هوایی مردم باور نمی‌کردند که ممکن است چنین سیلی رخ دهد و به همین دلیل نیز علیرغم اعلام هشدار، توجهی به آن نکردند. طبق بررسی‌های ما و اظهارات شهود در روز جمعه حدود دوهزار نفر در رودخانه محل وقوع سیل و اطراف در حال شنا کردن بودند که ناگهان سیل رخ داد.

وی درباره دوره گردش این سیل نیز گفت: این موضوع نیازمند بررسی‌های بیشتر است، اما در شواهد حاکی از آن است که در سال‌های ۱۳۶۵ و ۱۳۸۸ نیز سیلاب‌هایی در این منطقه رخ داده بود که البته خسارت جانی نداشته است.

نامی درباره آخرین آمار از جانباختگان این سیل نیز اظهارکرد: متاسفانه تاکنون ۲۲ نفر در این حادثه جان باخته‌اند که پیکر ۲۰ نفر از آنان توسط تیم‌های امداد و نجات هلال احمر و نیروهای مردمی، بسیج و سپاه کشف شده است. از این جانباختگان هفت نفر کودک، ۱۱ نفر خانم و چهار نفر مرد بودند که دو تن از این مردان سن بالایی داشتند.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه احتمال افزایش جانباختگان این حادثه در صورت عدم مشارکت مردم وجود داشت، گفت: از مردم عزیزی که به هم نوعان خود کمک کردند تشکر می‌کنم چرا که اگر کمک‌های مردمی نبود، امکان افزایش قربانیان وجود داشت.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه همچنان دو کودک مفقود هستند، ادامه داد: ما در مسجد روستا نیز جلسه ای با حضور وزیر کشور برای تقسیم‌بندی تیم‌های جستجو در فاصله ۱۰ الی ۱۲ کیلومتری رودخانه برگزار کردیم تا با دقت بیشتری جستجوها برای یافتن دو کودک مفقود شده ادامه پیدا کند.

وی درباره محل زندگی قربانیان سیل  نیز گفت: تعدادی از این افراد متعلق به استهبان، تعدادی از شهر فسا و تعدادی نیز مربوط به شهر نی‌ریز بودند. هیچ یک از کشته شدگان از اهالی روستا نبودند.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *