چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟ یک عامل عجیب که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد ۵ عادت غذایی مؤثر برای مبارزه با التهاب

راهنمای کامل پرورش بوقلمون و شتر مرغ

پرورش طیور یکی از راه‌های بسیار جذاب برای کسب درآمد است. با توجه به اینکه منابع مالی اولیه برای شروع هر کاری حائز اهمیت است بهتر است با مزایا و معایب آن آشنا شوید تا در نهایت با ضرر و زیان مالی مواجه نشوید. پرورش شترمرغ و بوقلمون یکی از این راه‌های درآمدزا در زمینه‌ی پرورش طیور است.

پرورش طیور یکی از راه‌های بسیار جذاب برای کسب درآمد است. با توجه به اینکه منابع مالی اولیه برای شروع هر کاری حائز اهمیت است بهتر است با مزایا و معایب آن آشنا شوید تا در نهایت با ضرر و زیان مالی مواجه نشوید. پرورش شترمرغ و بوقلمون یکی از این راه‌های درآمدزا در زمینه‌ی پرورش طیور است.

زیرا واحدهای پرورشی آن به نسبت کم است و از طرفی هم تقاضای آن بسیار زیاد است. اگر به دنبال یک درآدمدزایی فوق‌العاده از راه پرورش طیور هستید پیشنهاد می‌کنیم در ادامه‌ی مطلب همراه ما باشید تا اطلاعات کلی در این خصوص کسب نمایید.

مزایا و معایب پرورش بوقلمون و شتر مرغ

پرورش بوقلمون و پرورش شتر مرغ در میان انواع پرورش طیور جزء موارد پر درآمد و سودآور محسوب می‌شود. اما این به این معنا نیست که سالانه پول بسیار زیادی را از این راه کسب خواهید کرد. پرورش این دو پرنده‌ی سودآور به صبر، حوصله و دقت بسیار زیادی نیاز دارد. چنانچه فکر می‌کنید جزو افرادی هستید که دقت بسیار کمی در این امر دارید بهتر است پرورش شتر مرغ و بوقلمون را راه اندازی نکنید زیرا در نهایت به جای کسب درآمد بسیار زیاد باید مبالغ هنگفتی را برای ضرر و زیان پیش آمده صرف کنید. در ادامه نکات اجمالی در خصوص معایب و مزایای پرورش هر کدام را بررسی می‌کنیم.

  • حدود 6 ماه زمان لازم است تا بوقلمون‌ها برای کشتار آماده شوند و به وزن تقریبی 10 الی 15 کیلوگرم برسند که در این مدت حدود 30 الی 40 کیلوگرم دانه مصرف می‌کنند. البته برای کاهش هزینه‌های تغذیه‌ای می‌‎توان از شبدر و یونجه نیزاستفاده نمود.
  • شترمرغ‌ها برای رسیدن به مرحله‌ی کشتار حدود 14 ماه زمان نیاز دارند تا به وزن تقریبی 100 الی 140 کیلوگرم برسند و طبیعتا به دانه‌ی بسیار بیشتری نیاز دارند. برای کاهش هزینه‌های تغذیه‌ای طی این مدت می‌توان از نان خشک و یا پوست میوه استفاده نمود. لازم به ذکر است که برای جوجه کشی از شترمرغ‌‎ها باید آن‌ها را تا سن 30 ماهگی پرورش دهید.
  • بوقلمون‌ها به سرما، گرما، شرایط تغذیه و نگهداری بسیار حساس هستند و خیلی زود تلف می‌شوند؛ اما شترمرغ‌ها نسبت به این تغییرات مقاوم‌‍تر هستند و تعداد تلفات تا سن کشتار بسیار کمتر خواهد بود. نگهداری از جوجه‌های بوقلمون مرحله‌ی بسیار حساسی است و اگر از این مرحله به سلامتی عبور کنند و دچار بیماری نشوند امکان زنده ماندن آن‌ها تا سن کشتار به مراتب بیشتر خواهد شد.
  • گوشت هر دو پرنده بسیار مرغوب و لذیذ است و کیفیت بالایی دارد. با این وجود قیمت فروش گوشت شتر مرغ به مراتب بیشتراست و شما سود بیشتری از پرورش شترمرغ بدست خواهید آورد.
  • با پرورش بوقلمون شما تنها از فروش تخم و گوشت آن کسب درآمد می‌کنید؛ اما با پرورش شتر مرغ، تمام قسمت‌های بدن آن شامل گوشت، پوست، پر و حتی چربی زیر پوست و تخم آن را می‌توانید به فروش برسانید. روغن شتر مرغ در مصارف دارویی و پزشکی کاربرد بسیار زیادی دارد. از پوست آن می‌توان چرم‌های بسیار با کیفیت و بادوام تولید کرد.
  • شترمرغ‌ها در سال بسته به اینکه از چه نژادی هستند بین 30 تا 60 عدد تخم می‌گذارند. بوقلمون‌ها در سال چیزی حدود 30 تا 100 عدد بسته به نژادی که دارند تخم می‌گذارند.
  • بوقلمون‌ها چیزی حدود یک سوم جیره‌ی غذایی خود را به گوشت تبدیل می‌کنند و وزن گیری بسیار بالایی دارند. بوقلمون‌ها از سن 6ماهگی به بعد تقریبا وزن اضافه نخواهند کرد. شترمرغ بزرگترین جثه را در بین پرندگان دارند و بعد سپری کردن 12 ماه چیزی حدود 100 کیلوگرم وزن خواهند داشت و دوره‌ی وزن گیری آن محدود نیست و مرتبا به آن افزوده می‌شود.
  • شترمرغ‌ها به صداهای محیط بسیار حساس هستند و سر و صدای بسیار زیاد برای آن‌ها استرس‌زا است و روی روند تخم‌گذاری آن‌ها و مصرف دانه و همچنین رفتار آن‌ها با هم و با جوجه‌ها تاثیر بسیار زیادی دارد.

شرایط پرورش بوقلمون و شتر مرغ

این دو گونه به واسطه تفاوت‌هایی که دارند شرایط پرورشی متفاوتی را نیاز دارند. در ادامه به تفکیک شرایط پرورش هر کدام از این پرندگان را بررسی می‌کنیم.

پرورش بوقلمون:

  1. برای پرورش شتر مرغ حتما باید یک سالن سرپوشیده دارای سیستم‌های تهویه و سرمایشی و گرمایشی حتی با کوچکترین فضا نیز داشته باشید. تمامی فرایندهای جوجه‌کش و تغذیه‌ی بوقلمون‌ها را باید زیر نظر داشته باشید تا با کوچک‌ترین تغییرات آب و هوایی و تغذیه‌ای دچار بیماری نشده و تلف نشوند.
  2. برای جوجه‌کشی از بوقلمون می‌توانید از دستگاه‌های مشابه که برای سایر طیور مانند مرغ و اردک و… کاربرد دارند استفاده نمایید.
  3. برای نگهداری از بوقلمون‌ها بهتر است به ازای هر 3 تا 4 بوقلمون ماده یک بوقلمون نرداشته باشید.

 

پرورش شترمرغ:

  1. برای پرورش شتر مرغ می‌توانید از یک زمین یا مرتع گسترده استفاده کنید و فرایند جوجه کشی و تغذیه و جفت گیری را به صورت طبیعی طی نمایید. توجه کنید که پرورش شترمرغ در فضای باز بسیار بهتر از فضای بسته است برای حفاظت از آن‌ها در فصل زمستان می‌توانید یک فضای سرپوشیده تعبیه نمایید.
  2. برای جوجه کشی از شتر مرغ حتما باید از دستگاه مخصوص آن استفاده کنید و دستگاه‌های مشابه برای سایر طیور برای این امر کاربرد ندارند.
  3. برای پرورش شترمرغ برای جلوگیری از نزاع بین آن‌ها بهتر است آن‌ها را گروه‌بندی کنید. شترمرغ‌ها به سه طریق تک جفت، یک نر و دو ماده و یا دو نر و سه ماده گروه بندی می‌شوند که از این میان گروه‌بندی یک نر و دو ماده بهتر تا کیفیت نطفه‌ی تخم مرغ‌ها ارتقا پیدا کند.

پرورش شتر مرغ بهتر است یا بوقلمون؟

اینکه پرورش کدام یک بهتر است تماما وابسته به میزان سرمایه و منابع شما است و همچنین اینکه چقدر دقت و حوصله در پرورش این طیور دارید. اگر مرتع و یا زمین بزرگی دارید پرورش شترمرغ بسیار مطلوب است زیرا تلفات آن کمتر است و صبر و حوصله کمتری را هم می‌طلبد. با این وجود اگر فضای کوچکی دارید پرورش بوقلمون بسیار بهتر است زیرا پس از 6 ماه می‌توانید آن را روانه‌ی بازار کنید و میزان هزینه‌ی شما برای پرورش آن نیز کمتر است. بنابراین شرایط مالی و منابع اولیه شماست که تعیین می‌کند کدام پرنده را پرورش دهید. توجه داشته باشید که پرورش این دو پرنده از لحاظ میزان درآمد حاصله تفاوت چندانی ندارند و هر دو سودآور و درآمدزا هستند.

پسندیدم(1)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *