اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟ یک عامل عجیب که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان:

تاکنون هیچ مورد مثبتی از وبا در هرمزگان گزارش نشده است

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با عنوان اینکه تا کنون هیچ مورد مثبتی از وبا در استان هرمزگان گزارش نشده است گفت: تمامی بیماران مشکوک به وبا مورد آزمایش های تخصصی قرار می گیرند که خوشبختانه تا کنون تست هیچ کدام از آنها مثبت نشده است.

 بازخبر دکتر فاطمه نوروزیان صبح امروز (۱۴ تیرماه) در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه وبا یک بیماری اسهالی واگیردار و خاص انسان است که توسط نوعی باکتری بنام ویبریوکلرا ایجاد می شود، افزود:  این بیماری در صورت عدم پیشگیری و درمان به موقع و مناسب، بسیار کشنده است

وی در خصوص راه‌های انتقال بیماری وبا و منابع شایع این بیماری، تصریح کرد: این بیماری از دو طریق تماس مستقیم و تماس غیر مستقیم انتقال می یابد که در مورد راه تماس مستقیم در انتقال بیماری، می تواند از طریق دست های آلوده، تماس بامواد دفعی و استفراغ بیماران و یا وسایل و لوازم آلوده به مدفوع بیمار منتقل شود.

نوروزیان اظهار کرد: راه های  تماس غیرمستقیم که افراد ندانسته به آن مبتلا می شوند عبارت است از مصرف آب آلوده به مدفوع (آلودگی آب توسط مدفوع به طور ثانوی، دفع ناصحیح فاضلاب و نشت آن به آب آشامیدنی) منابع آب حفاظت نشده مانند چاه‌ها، دریاچه ها، استخرها، جوی ها و…، استحمام یا شستشوی لوازم آشپزخانه در آب آلوده، شستشوی سبزی و میوه ها با آب آلوده، یخ آلوده که از آب آلوده تهیه شده باشد، غذاهای آلوده که در خارج از یخچال نگهداری شوند و انبار کردن غذاهایی همچون شیر، برنج پخته، تخم مرغ و … در خارج از یخچال، غذاهای دریایی ناپخته و خام مثل صدف، ماهی و… تغذیه کودکان و نوزادان با بطری (آلوده) به جای شیرمادر نیز می تواند یک عامل انتقال بیماری باشد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان عنوان کرد: اسهال آبکی حجیم و سریع السیر و جهنده، با دفعات اجابت مزاج غیرقابل شمارش و بسیار زیاد، اسهال بدون تب و بدون دل درد و پیچ شکم، استفراغ بدون حالت تهوع قبلی، گرفتگی (اسپاسم) و درد عضلات پشت ساق پا، عطش و تشنگی فراوان و کم شدن یا قطع ادرار از علائم بالینی و خصوصیات بالینی بیمار مبتلا به وبا است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به فصل گرما و سفرهای تابستانه با هدف پیشگیری از بروز مشکلات بهداشتی و همه گیری بیماری‌های منتقله از آب و غذا، به خصوص بیماری واگیر به تمامی شهروندان توصیه می شود جهت حفظ سلامتی در طول سفر از خرید موادغذایی به ویژه نوشیدنی ها، که توسط فروشندگان دوره گرد عرضه می شوند و مواد غذایی روباز، غیر بهداشتی و فله ای بویژه لواشک، ترشک، ماکارونی و… که فاقد بسته بندی ومجوز وزارت بهداشت هستند، جدا خودداری کنند.

نوروزیان با بیان اینکه شستن دستها با آب و صابون قبل از خوردن غذا نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به بیماریهای روده ای (اسهال و …) دارد، اظهار کرد: در بین راه در دستشویی‌ها از صابون جامد استفاده نکنید و به جای آن از صابون مایع برای شستن دست‌ها استفاده کنید.

وی با اشاره به اینکه توجه داشته باشید که مواد غذایی پخته شده نباید بیش از دو ساعت در دمای محیط نگهداری شود و بیشتر از یکبار گرم شود، اضافه کرد: استفاده از یخدان می تواند مواد غذایی را تا چند ساعت سالم نگه دارد. در صورتی که از یخدان استفاده می کنید غذاهای خام و پخته را مجاور هم قرار ندهید و از تماس آن ها با هم جلوگیری کنید.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به اینکه در صورتی که قصد استفاده از غذاهای کنسرو شده را دارید مراقب باشید که قوطی‌ها برآمده یا فرورفته نباشند و نشتی یا شکستگی نداشته و پس از اطمینان از تاریخ مصرف آن و دارا بودن مجوز وزارت بهداشت باید به مدت ۲۰ دقیقه قبل از مصرف بجوشانید، تصریح کرد: از خرید یخ‌های قالبی در طول سفر خودداری کنید و جهت آب آشامیدنی از یخ های بسته بندی و دارای مشخصات دار استفاده شود.

نوروزیان بیان کرد: از مصرف آب‌های سطحی، چشمه‌ها و دریاچه‌ها خودداری کنید و آب آشامیدنی را از منابع مطمئن تامین کنید و تا حد امکان از بطری‌های آماده آب  بسته بندی استفاده کنید و در پارکها و تفریحگاهها به تابلوهای راهنمای آب شرب و غیر شرب (مورد استفاده جهت آبیاری فضای سبز) توجه کنید.

وی در پایان گفت: در صورت مشاهده تخلف از مقررات بهداشتی در مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی، مراتب را به سامانه رسیدگی به شکایات وزارت بهداشت به شماره ۱۹۰ اطلاع دهید.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *